Ville bara tipsa om det nya TV-programmet "Se om ditt hus" - om byggnadsvård - som just nu går på Kunskapskanalen. Skön utbildningsradio-stil som kontrast till Timell-programmen. http://www.ur.se/play/133087
 
trevligt, det är ju hon trä-tjejen!
 
avsnitet om färg.... skulle vilja veta var man köper den orange skyddsfärgen som målas på plåttaket :).
Verkligen mycket bra program !
gaia
 
Mm Mycket bra serie jag beställde den på DVD från UR förra gången det sändes.

Skulle vart fint med en uppföljare!
 
Jättetrevlig serie!

Hmm, angående målning, i andra avsnittet, när målarn skall måla en dörr med linoljefärg. Är det bara jag som tycker att han slabbar på färgen? Så skulle INTE jag måla med linolja. Eller är det så man borde göra? Vad fort det skulle gå då...
 
luffarn skrev:
Gaia,
Rostskyddsfärgen som används är blymönja. Tyvärr väldigt förbjuden för amatörer numera. Se här: [länk]
Tror det är järnmönja han använder. Tillåtet men kanske inte riktigt lika effektivt.
 
luffarn skrev:
Gaia,
Rostskyddsfärgen som används är blymönja. Tyvärr väldigt förbjuden för amatörer numera.
Ju jag vet det så väl :). Det bästa rostskydd som finns och verkligen klokt att använda den just på plåttaket trots förbudet.
Har ett gammalt räcke ute som jag låtit bli att blästra för den hade blymönja under ... av en enda anledning att det finns inget lika effektivt att ersätta den med. Den får sitta där 70 år till :)
gaia
 
strumpa skrev:
Tror det är järnmönja han använder. Tillåtet men kanske inte riktigt lika effektivt.
på burken stod tydligt Blymönja :). Kunde dock inte se tillverkaren ....
gaia
 
det är blymönja. Mönjan är orange för att varna ev målare att det målats med hälsovådlig färg. /M
 
Blymönjan är orange för att blymonoxiden den tillverkas av är orange gul röd beroende av temperaturen när den bildas. Har även använts flitigt i träbåtar då den ger ett bra rötskydd.
 
gogu skrev:
Mm Mycket bra serie jag beställde den på DVD från UR förra gången det sändes.

Skulle vart fint med en uppföljare!
Hur mycket fick du betala för hela programserien?
 
typiskt att jag läste en byggnadsvårdsbok där det stod att färgen var för att skydda målarna från blyet. Och så visar det sig vara felaktigt - har inte byggnadsvårdare ALLTID rätt?? ;-) //M
 
Micke H: Givetvis har dom ALLTID rätt eftersom dom refererar till gamla metoder. Det finns inte en enda genväg på gamla hus som inte går att kopiera, hänvisa bara till byggnadsvård ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.