Kommer köpa en tomt nu i veckan. Den ligger utanför detaljplan och är avstyckad från boningshuset i höstas. I samband med detta la säljaren ner trekammarbrunn och infiltration.

Enligt mäklaren är det inge problem att bygga där, så länge man inte sticker ut mot den angränsande bebyggelsen. Kan man vara säker på det? Tomten ligger i ett stort och expansivt villaområde... Bör man skriva in nån klausul om att man måste få beviljat bygglov eller är det onödigt? Om ens möjligt?

Jag har för mig att man inte får stycka av en tomt om den inte kan bilda egen fastighet, stämmer det? Isf borde det väl också betyda att det är ok att bygga?

En sak till jag funderade på, kommer låna 50% av köpesumman på 325 tusen. Enligt Nordea kan man inte få bolåneränta på en tomt, utan räntan hamnar på 3%, samt att man samtidigt har kravet att vi ska amortera ca 12000 per år. Har väl inte nå problem med dom lånevillkoren, förutom känslan av att banken försöker lura en på hög ränta? Har letat på bankernas hemsidor om info ang tomtlån utan att hitta.
Kanske nån här med erfarenhet av det?

//Calle
 
carlbanan skrev:
Enligt mäklaren...
Han är en säljare. Dubbelkolla allt han säger. :(
 
Jo, så är det ju... Men samtidigt är det omöjligt att få svar av komunen utan att söka förhandsbesked... Var mer ute efter vad som gäller eftersom LMV har styckat av tomten för mindre än ett år sedan, och komunen har godkänt 3 kammarbrunnen som finns på tomten. Kan man se det som att dom inte har nåt emot att man bygger?
 
Mäklare går inte att lita ett jota på.
Enda sättet att veta om/hur/vad man får bygga är att höra med byggnadsnämnden och om du nu bestämt dig för att bygga skulle jag ansöka om ett förhandsbesked. Tomter som inte får bebyggas förekommer, det kan snava på tex strandskydd, närliggande industrier eller att en detaljplan håller på att tas fram och då kan det vara stopp tills den är klar.
"Stort och expansivt villaområde" kan jag inte tolka rikigt, landet eller stan?
 
Ang detaljplaner eller områdesbestämmelser så är det inte något problem. Strandskydd, närhet till industrier eller lantbruk förekommer inte heller. Tomten har en nyrustad 2plans villa som granne på ena sidan (den fastighet tomten tillhörde innan avstyckningen) och en sommarstuga på andra sidan. Ytan är 1200 kvm.

Med stort och expansivt område menade jag att området i sig växer och är väldigt populärt, det finns planer på nya cykelbanor och vägar samt att dom i framtiden ska öka kapaciteten på det komunala vatten och avloppssystemet (som för närvarande är fullt).
Det rör sig om ett område ca 8 km norr om Gävle centrum...
 
Hemmakatten
Skulle definitivt skriva in i köpekontraktet att köpet återgår utifall förhandsbesked inte beviljas.
 
Ja, det är ju det vi funderar på... Men exakt hur ska det utformas? Förhandsbesked kan ju ta upp till 6 månader enligt komunens hemsida... Ska köpet då återgå efter så lång tid? Och i teorin skulle vi kunna söka förhandsbesked för ett 10 våningars kontorshus enbart för att vi ångrat oss...Inte för att det är aktuellt, är mer fundersam på om det är möjligt med sådana klausuler?
 
Hemmakatten
Självklart är det möjligt med en sådan klausul. Ni får väl skriva att det gäller ett 1(1½)2planshus med 150kvm byggarea + garage 50kvm eller liknande.
Med en sådan klausul är köpekontraktet inte uppfyllt förrän förhandsbeskedet givits. Det innebär att du bara bör betala handpenning vid köpekontraktets skrivande och sedan betalar full köpeskilling och får tillträdelse till tomten när förhandsbeskedet är klart. Ett förhandsbesked är ett förenklat förfarande och bör inte ta så lång tid som 6 månader.
 
Ok... Då är jag med, men är det vanligt med sånna klausuler? Om jag var säljare skulle jag nog inte vilja ha med den.

Dom 6 månaderna är hämtat från komunens hemsida: http://www.gavle.se/Bygga-bo--miljo...eri/Bygglov-och-andra-lov/Provningsprocessen/

Citat:

Ett bygglovärende tar ungefär två till sex månader att handlägga. Handläggningstiden för ett förhandsbesked är sex till tolv månader.
 
carlbanan skrev:
Ja, det är ju det vi funderar på... Men exakt hur ska det utformas? Förhandsbesked kan ju ta upp till 6 månader enligt komunens hemsida... Ska köpet då återgå efter så lång tid? Och i teorin skulle vi kunna söka förhandsbesked för ett 10 våningars kontorshus enbart för att vi ångrat oss...Inte för att det är aktuellt, är mer fundersam på om det är möjligt med sådana klausuler?
Skriver ett snabbt svar. Vi betalde vår tomt när bygglovet beviljats. Handpenningen betalades vi kontraktsskrivning. Så skulle jag göra i ert fall.
 
Problemet löst... Fick ett samtal av mäklarn för några timmar sedan och han hade fått reda på att det redan fanns ett förhandsbesked... Man kan ju tycka att det borde ha stått i annonsen på hemnet... Fast han verkade ju inte va särskillt angelägen att sälja den där tomten så man blir ju inte förvånad. Får se vilka mer överaskningar som dyker upp :)

Pratade lite snabbt med handläggarn på komun som sa att enligt förhandsbeskedet får tomten bebyggas med 1 och (tre fjärdedels) våningshus, lantlig stil och sadeltak...Rätt så luddigt, men det passar ju oss... Så nu blir det iaf affär på onsdag :)
 
Du bör vara medveten om att förhandsbesked är "färskvara"; det är giltigt bara två år efter att det har utfärdats. Tag därför reda på hur lång tid du har på dig för att ansöka om bygglov.

Om fastigheten nybildats i höstas kan man gissa att förhandsbeskedet blivit beviljat senast för knappt ett år sedan. Du har alltså förlorat stor del av tidsfristen redan innan tomten är köpt!

Det tar trots allt en hel del tid att förbereda ett detaljerat bygglov. Tycker du att tiden blir orimligt kort bör du - trots allt ändå - begära en klausul i köpeavtalet om förnyat förhandsbesked.
 
För att få låna till vårt tomtköp överhuvudtaget så krävde banken en produktionskalkyl men sen så ses tomten som en del av byggkreditivet med samma ränta som på lånet till vår bostadsrätt.
 
Förhandsbeskedet gäller till i maj nästa år, och det är väl därikring vi hade tänkt oss börja. Räcker det att man söker bygglov innan förhandsbeskedet går ut eller måste man få det beviljat?
Då vi har finansieringen klar och är rätt säker på vilket hus vi vill bygga så tror jag nog vi kommer åtminstone hunnit ansöka om bygglov inom ett år.... Polarn påstår att det kommer stå ett hus där före årsskiftet....Förstår inte vad han menar med det :D
 
Det räcker att lämna in ansökan innan förhandsbeskedets "bästföredatum".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.