Hej,

Vi har haft "lukt" problem i vårt badrum en längre tid. En hantverkare tittade på de o sa att en tätningsring satt lite snett i avloppet vilket gjorde att lukten strömmade ut från ovansidan av avloppet vid wc-stolen. han fixade detta, men de luktar fortfarande illa och vi bad han får att åka ditt o kolla på de igen. Han gjorde så i Mars och nu nästan 3 månader efteråt har han skickat en faktura på "besktning" av badrum. Jag har ingen lust att betala detta, någon som vet vad jag kan göra??
 
fabian.a skrev:
Hej,

Vi har haft "lukt" problem i vårt badrum en längre tid. En hantverkare tittade på de o sa att en tätningsring satt lite snett i avloppet vilket gjorde att lukten strömmade ut från ovansidan av avloppet vid wc-stolen. han fixade detta, men de luktar fortfarande illa och vi bad han får att åka ditt o kolla på de igen. Han gjorde så i Mars och nu nästan 3 månader efteråt har han skickat en faktura på "besktning" av badrum. Jag har ingen lust att betala detta, någon som vet vad jag kan göra??
Antingen har jag otur när jag läser eller så skriver du lite otydligt.

Kom han tillbaka och tittade igen och åtgärdade felet eller inte?
Är jobbet klart är det klart ni ska betala? Är jobbet inte klart tycker jag ni ska ringa honom och påpeka det.
 
Sorry, jag kanske va lite otydlig.

de luktar fortfarande me han påstår att de inte har med deras jobb att göra..då ventilationen i badrummet inte ä som den ska..

Jag har redan betalt för jobbet han har gjort, men då det fortsatte att lukta så ville jag att han skulle komma tillbaka o titta på de igen..vilket han har gjort o enligt honom så beror "lukten" på något helt annat än de han fixade me toalettstolen..

men han vill ha betalt för att han kom o tittade på badrummet igen..
 
Om jag var hantverkare skulle jag ockå vilja ha betalt för en tjänst som jag utfört.
Eller har han också haft nått att göra med den felaktiga ventilationen?

Han har besiktigat ditt badrum och hittat ett fel som han åtgärdade sedan att det inte löste problemet, och det upptäcktes vid nästa "besiktning" är väl inte hans fel?

Eller har jag missat nått?
 
Att en hantverkare tar betalt för att åka en endaste meter är väl knappast en skräll... Det funkar så idag! De kan väl knappast jobba gratis? Ibland skulle man ju vilja veta hur hjärnan var inkopplad när fakturan skrevs dock....
 
oskis 123 skrev:
Att en hantverkare tar betalt för att åka en endaste meter är väl knappast en skräll... Det funkar så idag! De kan väl knappast jobba gratis? Ibland skulle man ju vilja veta hur hjärnan var inkopplad när fakturan skrevs dock....
Men snälla nån, om jag åker till affären och köper en liter lättmjölk, tar hem den och öppnar och då märker att det var mellanmjölk jag skulle ha, då får jag åka tillbaka till affären för att plocka en mellanmjölk, får jag den då gratis?

Hade det varit rörisens fel, dvs att han fick göra backjobb så hade väl han inte tigit betalt, nu blev han utbeställd en gång till för att konstatera att hans jobb var ok och att det hängde på ventilation, varför ska han åka dit och konstatera det gartis för? Han har ju gjort sitt jobb och fick en beställning på ett till.
 
Ingen lust att betala men hjälp ville du ha...:rolleyes:

Arbetar du själv gratis...? :x

I så fall kan du väl berätta vad du jobbar med för jag kanske är intresserad av dina tjänster... ;)
 
tack för alla svar till att börja med..

när jag tog kontakt med hantverkaren så visste jag inte vad problemet var..de va han som sa att en "tätningsring satt lite snett i avloppet vilket gjorde att lukten strömmade ut från ovansidan av avloppet vid wc-stolen"..vilket han återgärdade..de klart att han ska ha betalt för de han gör, vilket han har fått..men jag ska inte behöva betala han en gång till..problemet med ventilationen kunde han ha sagt från början...då han är expert o inte jag...

o nä, jag jobbar inte grattis själv, jobbar som konsult o tar väldigt mycke betalt för de också;) men inte när jag inte utför något....
 
Jag förstår inte det där riktigt, du inger rörisen en andra gång i tron om att det är ett fel på det arbete han utförde, klart han kommer för att rätta till det då du ringer, så långt bra. Han kommer ut, kollar över sitt arbete, ser att det är ok så som han lämnade det men kan även han konstatera att det fortfarande luktar, då han märker att hans eget arbete är ok så besiktar han av rummet och kommer fram till att det har med ventelationen att göra. Alltså, varför skulle han inte ha betalt, jag ser inget fel i det.
 
Det här är alldeles för vanligt i bl.a. Sverige. Man ringer för att få en reparation utförd - i det här fallet; få bort lukten samt orsaken till den samma - hantverkaren (eller för den delen bilfirman, it teknikern etc etc) tittar över lite snabbt och kommer med en förklaring till vad problemet är och åtgärdar detta.

Sedan visar det sig att han inte alls har åtgärdat problemet och hans initiella slutsats var felaktig, ändå förväntar de att få betalt både för den onödvändiga åtgärden och vidare felsökning. Han har ju inte utfört jobbet som beställdes vilket till viss del är hans eget fel då han "gissade" fel på orsaken.

Senast detta hände mig (dåligt varmvattentryck, vilket först berodde på dåligt inlopp till värmepumpen - senare, efter utbyte av ~10m rör till pumpen, visade det sig att det helt enkelt var en ventil på utloppet som var tätt...) satte jag mig emot och det resulterade i rabatt på fakturan.
 
emigrating skrev:
Det här är alldeles för vanligt i bl.a. Sverige. Man ringer för att få en reparation utförd - i det här fallet; få bort lukten samt orsaken till den samma - hantverkaren (eller för den delen bilfirman, it teknikern etc etc) tittar över lite snabbt och kommer med en förklaring till vad problemet är och åtgärdar detta.

Sedan visar det sig att han inte alls har åtgärdat problemet och hans initiella slutsats var felaktig, ändå förväntar de att få betalt både för den onödvändiga åtgärden och vidare felsökning. Han har ju inte utfört jobbet som beställdes vilket till viss del är hans eget fel då han "gissade" fel på orsaken.

Senast detta hände mig (dåligt varmvattentryck, vilket först berodde på dåligt inlopp till värmepumpen - senare, efter utbyte av ~10m rör till pumpen, visade det sig att det helt enkelt var en ventil på utloppet som var tätt...) satte jag mig emot och det resulterade i rabatt på fakturan.
Men då handlade det ju om ett fel som berörde samma yrkesgrupp. Nu snackar vi om en röris som efter åtgärd av det troligaste felet (lukt i avlopp) vid andra besöket (som han tror att det fortfarande har med rör att göra) upptäcker att det är ventilation, vilket är en annan yrkesgrupp.
Det är exakt samma sak som jag råkade ut för en gång, en kund ringer och säger att det är fel på uttaget (satt för övrigt löst så det skulle kunna vara glapp) där diskmaskinen är inkopplad, jag åker dit och mäter och konstaterar att det funkar som det ska samt skruvar fast uttaget. Det visar sig att det är av-/påstägningen för vattnet vid kranen som låst sig och därmed funkar inte maskinen, ska då jag eller rörisen göra vårat arbete gratis? Är det så ni menar?
Om man kommer som hantverkare utbeställd, åtgärdar något man kan misstänka att det är och/eller konstaterar att det inte är något som man kan göra för att det är en annan yrkesgrupp som arbeter med sånt så ska besöket då vara gratis för någon av yrkesgrupperna?
En sak om man kommer ut, gör fel och sen kommer igen och fixar, då har man ju åtgärdat det man själv gjort fel.
 
Glufsglufs skrev:
Men snälla nån, om jag åker till affären och köper en liter lättmjölk, tar hem den och öppnar och då märker att det var mellanmjölk jag skulle ha, då får jag åka tillbaka till affären för att plocka en mellanmjölk, får jag den då gratis?

Hade det varit rörisens fel, dvs att han fick göra backjobb så hade väl han inte tigit betalt, nu blev han utbeställd en gång till för att konstatera att hans jobb var ok och att det hängde på ventilation, varför ska han åka dit och konstatera det gartis för? Han har ju gjort sitt jobb och fick en beställning på ett till.
Hoppas du citerade mej för att förstärka det jag skrev! Jag menar precis det jag skrev, nämligen att man inte kan förvänta sej gratisjobb.
 
oskis 123 skrev:
Hoppas du citerade mej för att förstärka det jag skrev! Jag menar precis det jag skrev, nämligen att man inte kan förvänta sej gratisjobb.
Typ så ja. Mer att klargöra att man inte kan begära att folk ska jobba gratis, speciellt inte när man själv beställer ut dom.
 
Kunde han inte kollat ventilationen som måste vara ett vanligt fel vid lukt, enkelt gjort innan han började åtgärda diverse fel? Eller hade den försämrats efter han lagade packningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.