Hej. Jag har nu fått en värdering på våran nybyggda villa. Värderingen ligger över produktionskostnaden med ca 200 000:-.
Jag har låtit min banks fastighetsförmedlare stå för värderingen. Med denna värdering så kommer jag att få topplån på villan, vilket banken kommer att tjäna på i slutändan. Jag vet också att marknadsvärdet ligger på ytterligare 200 - 300 000:- för motsvarande villor i området, vilket består av endast nybyggen.
Frågan är om man ska ta in en ytterligare värderingsman, då detta kan spara många tusenlappar på lånen i framtiden.
Samtidigt så vill man ju inte få en för hög värdering med tanke på fastighetsskatten om 5 år.
Jag Har Swedbank som bank och deras fastighetsbyrå som värderare. Det kändes ok i början, men nu börjar jag dra öronen åt mej.
Jag har ej hunnit binda lånen ännu, men troligen i nästa vecka. Kan man binda, för att göra en ny värdering efter det, eller är det klokast att göra det innan jag binder lånen.
Jag vet ju vad några av grannarna fått sina hus värderade till, vilket fastighetsmäklaren tycker är för högt. Han sa att banken "helst" inte ville ha en kalldusch om man tvings till en försäljning. Jag kan ju förstå honom med, men är inte hans jobb att bedömma marknadsläget, och inte ta det "garanterade" försäljningspriset.
 
Marknadsvärdet (för banker gällande lån osv) har väl sällan jättestor koppling till taxeringsvärdet?
 
Nej, Det har du rätt i. Jag tänkte inte riktigt klart där. Då finns det absolut ingen vinning i att få huset för lågt värderat, dom enda som tjänar på det är ju banken. För min egen del skiter jag i om jag får 2 eller 5 milljoner i värdering på mitt hus då jag inte tänker sälja det, utan jag är bara ute efter att få en så låg boendekostnad som möjligt.
 
Kolla om du inte kan få någon annan mäklare att göra en kostnadsfri värdering som de ofta annonsera om (iaf härikring).
Banken kanske inte nöjer sig med en sådan och vill ha en skriftlig, men beroende på vad värdet hamnar på kanske det är värt att betala en slant för att få det värdet på papper och sedan gå med till banken.

Vi har topplån på vårat hus, dock till riktigt bra ränta, det kanske också kan vara ett alternativ att försöka förhandla till sig?
 
Det är inte alls säkert att banken accepterar en värdering från en annan mäklare. De värderingar jag gjort har varit med en specifik mäklare som banken utsett.

Naturligtvis är man som kund i underläge, eftersom det ligger i bankens intresse att du får så mycket som möjligt som topplån.

Men det beror på personen på banken också. Jag har fått mycket förmånligare lån genom att byta, inte bank men väl bankkontor, och därigenom fått en kontaktman som är betydligt mer resonabel.
 
Freddan1 skrev:
Han sa att banken "helst" inte ville ha en kalldusch om man tvings till en försäljning. Jag kan ju förstå honom med, men är inte hans jobb att bedömma marknadsläget, och inte ta det "garanterade" försäljningspriset.
Vid värderingstillfälle jobbar han för banken och inte för dej och bankens intresse står först. Du har byggt huset för bankens pengar och det är banken som dikterar villkor.
Du kan kanske hitta en annan bank som tar större risker?

Det är lättare att diskutera med banken/ värderingsmannen om man har ett hus i behov av renovering. Då är det större chans att man får utrymme för nytt lån för att bevara/öka värde på bankens "egendom".
gaia
 
Jag har Nordea och de brydde sig inte det minsta vilken mäklare som värderade mitt nybyggda hus.
 
gaia: Värderingsmannen ska enligt mej INTE jobba för banken, utan värdera huset som en oberoende part.
 
Jag var i kontakt med banken i dag och det var ok för dom om jag tog in någon annan som värderade huset.
Jag ringde även till bankens värderare, och pratade med honom. Det hela slutade med att jag fick huset uppvärderat med 100 000:-.
Förövrigt så tror jag att jag ligger ganska rätt då. Vi pratade bland annat om hur det kan skilja så oerhört på vem man väljer som värderare.
Han värderar mitt hus som det ser ut på värderingsdagen, vilket jag tycker är rätt. Han sa också att många värderar på ej utfört arbete, tex hur det kommer att se ut när allt är klart.
Sen är det ju så, att vad man än får för värdering så är ju huset aldrig värt mer än vad marknaden är villig att betala för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.