imported_jo skrev:
Träskruven, skiiiiiiiitsnack.
Hitta på nåt bättre.
Nej men det vet du väl att försvarar man ÄH får man hitta på vad för dumheter som helst, kritiserar man ÄH är det däremot strängeligen förbjudet med spekulationer....

Undrar varför plasten blåser sönder medan den monteras då, och varför kunder kan ha flera hundra hål i plasten när den enligt träskruven är det hållbaraste materialet i världen, och varför det har visats bilder på något så enkelt som fasadpanel hos ÄH som är spikat med 10-15 spikar.....

Det kan säkert vara så att lösvirkeshus är felaktigt byggda, det är samma sak där som med ÄH får man klåpare som snickare så blir det fel, det har inget med kvalitet i sig att göra. Problemet med ÄH är att många av dessa klåpare verkar jobba på fabriken då många fel kommer därifrån...
 
jhenrikj skrev:
Problemet med ÄH är att många av dessa klåpare verkar jobba på fabriken då många fel kommer därifrån...
Källa?
 
mrtux skrev:
Källa?
Ska leta upp länken, men felsågad panel, sönderspikad panel, felaktiga lister i rum, felaktiga genomföringar ev element och sådant är ju sånt som görs i fabrik....


Edit: http://varningforalvsbyhus.blogspot.com/
 
Redigerat:
imported_jo skrev:
Träskruven, skiiiiiiiitsnack.
Hitta på nåt bättre.
Det är inte skitsnack, men jag tänker inte hänga ut dem. Det får de husägarna göra själva. Men de är kanske inte lika mentalt tjurskalliga som ni verkar vara på älvsbyhus.

Appropå den där länken nedan i tråden. Måste vara något fel på den personen. Har man ett hus så måste man rå om det. Låter man bli att gå upp på sin kallvind dit det blåser rätt in under en av de snörikaste vintrarna vi haft så får man skylla sig själv. Då ber man om problem. Älvsbyhus är det företag som alla vet bygger flest hus i hela Sverige. Själklart blir några hus felbyggda men som jag sagt tidigare är det inte alla hus som blir så dåliga som det förevisas om i den här tråden. Då skulle det knappast finnas så många nöjda älvsbyhusägare på t. ex. älvsbyhusforumet.

Självklart finns det klåpare på älvsbyhus, det finns det på alla företag.

Programmet Kalla Fakta: Att inte Donald tar mer ansvar för sina husbyggen är en katastrof. Att han inte följer de byggnormer som finns i ett annat land som badrumstapeterna i Danmark som måste vara 2 mm (!) tjocka är synd. Dock har han en poäng och det i det han säger. Badrummet är tätt. Annars tycker jag att Donald svarade bra på samtliga dumfrågor som ställdes i programmet. Ett riktigt tunnsått program som saknade relevans.

Givetvis är plasten svårmonterad och kräver att de som gör det vet vad de gör. Om den monteras rätt är den på plats och förstörs inte.
 
Redigerat:
träskruven skrev:
Det är inte skitsnack, men jag tänker inte hänga ut dem. Det får de husägarna göra själva. Men de är kanske inte lika mentalt tjurskalliga som ni verkar vara på älvsbyhus.

Appropå den där länken nedan i tråden. Måste vara något fel på den personen. Har man ett hus så måste man rå om det. Låter man bli att gå upp på sin kallvind dit det blåser rätt in under en av de snörikaste vintrarna vi haft så får man skylla sig själv. Då ber man om problem. Älvsbyhus är det företag som alla vet bygger flest hus i hela Sverige. Själklart blir några hus felbyggda men som jag sagt tidigare är det inte alla hus som blir så dåliga som det förevisas om i den här tråden. Då skulle det knappast finnas så många nöjda älvsbyhusägare på t. ex. älvsbyhusforumet.

Självklart finns det klåpare på älvsbyhus, det finns det på alla företag.

Programmet Kalla Fakta: Att inte Donald tar mer ansvar för sina husbyggen är en katastrof. Att han inte följer de byggnormer som finns i ett annat land som badrumstapeterna i Danmark som måste vara 2 mm (!) tjocka är synd. Dock har han en poäng och det i det han säger. Badrummet är tätt. Annars tycker jag att Donald svarade bra på samtliga dumfrågor som ställdes i programmet. Ett riktigt tunnsått program som saknade relevans.

Givetvis är plasten svårmonterad och kräver att de som gör det vet vad de gör. Om den monteras rätt är den på plats och förstörs inte.
Det är ingen som har påstått att alla hus blir så dåliga som de visade katastroffallen. Jag är helt övertygad om att ÄH bygger flest "felfria" hus i landet, eftersom de bygger flest hus. Men, de har även vägrat följa ARN's beslut flest gånger och det är det som är det stora problemet. Har man lätt för att skaffa billig juridisk hjälp och inte har något emot att reparera eventuella fel själv så är ÄH det överlägset bästa alternativet. Vill man känna sig någorlunda trygg med sitt byggprojekt så känns det som ett av de sämsta alternativen. Men det är samma där som med standarden på huset, man får vad man betalar för....

Vill bara kolla en sak, har ÄH t.ex. läckageskydd på alla sina vattenledningar så att om en ledning springer läck att system automatiskt och omedelbart stänger av den grenen av vattensystemet? Är alla vattenrör helt skarvfria oavsett var vattnet går nånstans i huset? eller skarvas rören när modulerna skarvas? Är varm och kallvatten ledningar helt separerade från varandra och även att kallvattnet inte går inomhus någonstans utan alla kallvattenledningar dras i marken under huset? Vore lite kul att få reda på hur en sån liten del som VVS är konstruerat i ÄH. Allt detta jag har skrivit ovan är för mig en självklarhet och ett hus som inte levererar detta skulle jag inte klassa som bra kvalité.
 
jhenrikj skrev:
...att kallvattnet inte går inomhus någonstans utan alla kallvattenledningar dras i marken under huset?
Vad skall du med kallvattnet till om du inte vill ha det inomhus, under marken gör det ju ingen nytta ;). Förlåt jag kunde inte hjälpa det :p

Men jag är nyfiken på varför det är bättre att dra allt kallt vatten i marken än inne i huset, förutom att man slipper eventuella skador vid en läcka.

- M
 
Mikael_L
Kallvattnet håller sig kallare.
Mindre risk för legionella eller andra växande saker.

Det är ju lite komfort också. Att det kommer kallt vatten nästan direkt ifall det inte är mer än en timme sen man sist tappade lite kallvatten.
 
träskruven skrev:
Var på husvisning i ett alldeles nybyggt lösvirkeshus (det ni kallar för kvalitetshus) för en vecka sedan. Jag blev mörkrädd. Felaktiga spikar i underlagstaket. Skarvade foder på yttervägg. På ett ställe hade de dragit i 8 st. Tvivlar på att de varit nogrannare på övriga delar av huset. Jag känner till åtminstonde 12 st. nybyggda villor där de fått vattenskador p.g.a felaktiga rördragningar. Var på en visning i ett annat s.k. kvalitetshus i en helt annan stad där plåten på taket var felaktigt utförd och golvet inne i huset var helt buktigt. Kom inte och påstå att man får ett bättre hus bara för att man betalar mer. De här husen är gjorda av olika husleverantörer och alla var lösvirkeshus.
Kalla mig naiv, men jag inbillar mig att 'de andra husleverantörerna' är mer måna om att rätta till ev fel och brister och se till att kunderna är nöjda?!
 
Mikael_L skrev:
Kallvattnet håller sig kallare.
Mindre risk för legionella eller andra växande saker.

Det är ju lite komfort också. Att det kommer kallt vatten nästan direkt ifall det inte är mer än en timme sen man sist tappade lite kallvatten.
Exakt, problemet uppstår ju när man har platta med golvvärme, du får inte ha installationer där plattan riskerar att värma stående vatten, alltså måste kallvattnet dras i dräneringsgruset.Det kontrollerades t.o.m. på byggsamrådet att det var ritat så på ritningarna.
 
Är varm och kallvatten ledningar helt separerade från varandra och även att kallvattnet inte går inomhus någonstans utan alla kallvattenledningar dras i marken under huset?
Hur gör man då rent praktiskt i ett hus bestående av flera plan?

/ Magnus
 
jhenrikj skrev:
Det är ingen som har påstått att alla hus blir så dåliga som de visade katastroffallen. Jag är helt övertygad om att ÄH bygger flest "felfria" hus i landet, eftersom de bygger flest hus. Men, de har även vägrat följa ARN's beslut flest gånger och det är det som är det stora problemet. Har man lätt för att skaffa billig juridisk hjälp och inte har något emot att reparera eventuella fel själv så är ÄH det överlägset bästa alternativet. Vill man känna sig någorlunda trygg med sitt byggprojekt så känns det som ett av de sämsta alternativen. Men det är samma där som med standarden på huset, man får vad man betalar för....

Vill bara kolla en sak, har ÄH t.ex. läckageskydd på alla sina vattenledningar så att om en ledning springer läck att system automatiskt och omedelbart stänger av den grenen av vattensystemet? Är alla vattenrör helt skarvfria oavsett var vattnet går nånstans i huset? eller skarvas rören när modulerna skarvas? Är varm och kallvatten ledningar helt separerade från varandra och även att kallvattnet inte går inomhus någonstans utan alla kallvattenledningar dras i marken under huset? Vore lite kul att få reda på hur en sån liten del som VVS är konstruerat i ÄH. Allt detta jag har skrivit ovan är för mig en självklarhet och ett hus som inte levererar detta skulle jag inte klassa som bra kvalité.
Att det hamnar oss ARN är beklämmande och det är Donalds fel och det håller jag fullständigt med om.

Som jag sagt tidigare vet jag en himla massa hus som sprungit läck i golvvärmesystemen och där har man inte skarvade rör. Däremot har jag aldrig hört talas om vattenläckor i ett älvsbyhus, men det finns säkert.

Läckageskydd är ganska nytt och det är länsförsäkringar som ligger bakom den företeelsen p.g.a. alla vattenskador som uppkommer i s.k. kvalitetshus som ni talar så varmt om (det är för rörläggaren inte har tid att trycksätta systemet innan plattan gjuts. Ofta ska den gjutas dagen efter han lagt rören, för sedan kommer huset och då har snickarna bråttom. för de har mycket jobb......och då blir det som det blir.
Installerar ni läckageskydd får ni rabatt hos länsförsäkringar. Däremot har inte trygg-hansa eller några andra kommit på den iden ännu.
 
träskruven skrev:
Att det hamnar oss ARN är beklämmande och det är Donalds fel och det håller jag fullständigt med om.

Som jag sagt tidigare vet jag en himla massa hus som sprungit läck i golvvärmesystemen och där har man inte skarvade rör. Däremot har jag aldrig hört talas om vattenläckor i ett älvsbyhus, men det finns säkert.

Läckageskydd är ganska nytt och det är länsförsäkringar som ligger bakom den företeelsen p.g.a. alla vattenskador som uppkommer i s.k. kvalitetshus som ni talar så varmt om (det är för rörläggaren inte har tid att trycksätta systemet innan plattan gjuts. Ofta ska den gjutas dagen efter han lagt rören, för sedan kommer huset och då har snickarna bråttom. för de har mycket jobb......och då blir det som det blir.
Installerar ni läckageskydd får ni rabatt hos länsförsäkringar. Däremot har inte trygg-hansa eller några andra kommit på den iden ännu.
Nu snackar vi inte golvvärme här, utan alla andra vattendragningar. Att prata golvvärme i ett ÄH tråd är ju totalt ointressant eftersom ÄH inte levererar golvvärme.
 
jhenrikj skrev:
Nu snackar vi inte golvvärme här, utan alla andra vattendragningar. Att prata golvvärme i ett ÄH tråd är ju totalt ointressant eftersom ÄH inte levererar golvvärme.
Oavsett om vi "snackar" golvvärme eller andra ledningssystem så "snackar" vi om vattenledningar. Så visst är det intressant, men jag kanske trampade på en öm tå.
 
träskruven skrev:
Oavsett om vi "snackar" golvvärme eller andra ledningssystem så "snackar" vi om vattenledningar. Så visst är det intressant, men jag kanske trampade på en öm tå.
Jo, det blir ju lätt att hävda att ÄH är överlägsna eftersom det aldrig blir läckage på golvvärmen på ett ÄH.

Men vanliga vattenledningar då, till toalett, diskho, tvättstuga och sånt, är de skarvfria och läckageskyddade?
 
Nu får vi lugna ner oss lite i den här tråden och tänka på att diskutera sakligt. Annars måste jag stänga den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.