Jo.. visst kan jag fortsätta ha direktverkande el ett tag men det är ju inget jag vill ha. Priset på el kommer knappast sjunka och det lär inte bli billigare att investera i vattenburet om ett par år, lika bra att ta detta direkt. Just nu får man ju ROT och jag kan bekosta det med huslånet som är avdragsgillt. Det betyder väl att det borde bli billigare att belåna huset med 100' än att betala el varje månad. Andra fördelar är komforten och att värdet på huset stiger med minst motsvarande om man har ett vettigt värmesystem, så tänkte jag. Lägger hellre 5000kr extra på att amortera lånet varje månad än motsvarande på extra mycket elkostnad. Är detta en tankevurpa?

Holmertz- Det kanske kan gå. Jag har inte fått ett total-nej hos kommunen ang fläkten, ljudnivån måste dock understiga 40dB hos grannen. Har bekanta med nybyggda hus och golvvärme i hela husen med parkett och det verkar gå bra så det borde gå här med tror jag.

Anna H- Anledningen till golvvärmen är att jag hellre lägger in golvvärmeslingor om jag ändå skall ändra till vattenburet än att dra rör längs väggarna och sätta up 20 element i huset. Innedelen på en luft/vattenvärmepump skall väl inte låta så att den stör? Värre med en luft/luft har jag förstått?
 
Ja, nu pratade jag ju inte om luft/vattenvärmepump, utan om luft/luft-värmepump som du skrev att ni inte fick pga ljudet. Jag satt två meter från min och läste i går eftermiddag och det lilla suset var då inget som kan höras till nån granne.

Och ja, självklart är golvvärme trevligare än att smälla upp vattenelement. Själv räknar jag dock med att det skulle kosta uppåtr ett par hundratusen att bila upp golveno ch lägga i slingor. Att lägga ovanpå och låtya det bygga tre centimeter är alldeles för mycket i vårt hus. Så här blev det luft/luft och så blir det värmeslinga vid entrén och i badrummet, så att jag får bort de elektriska lementen där.

Men vilken lösning som passar bäst är ju väldigt olika.
 
Jag tror att du missuppfattade frågan.. Jag var kanske otydlig.

Det är alltså utedelen av anläggningen som låter och kan störa grannar. detta oavsett om det är luft/luft eller luft/vatten.

Innedelen på en luft/luft kan också låta lite, men det störs ingen granne av såklart =)
 
Holpers skrev:
Jag tror att du missuppfattade frågan.. Jag var kanske otydlig.

Det är alltså utedelen av anläggningen som låter och kan störa grannar. detta oavsett om det är luft/luft eller luft/vatten.

Innedelen på en luft/luft kan också låta lite, men det störs ingen granne av såklart =)
Jag förstod dig, och svarade, att utedelen låter väldigt lite, jag sitter som sagt där och lsäer elelr dricker kaffe rätt ofta, du förstod kanske inte att jag menade att jag satt UTE och läste? Inget som några grannar störs av, om det inte är fel på pumpen, den susar bara litegrann.

Du har kanske inte erfarenhet av moderna luftvärmepumpar?
 
De flesta L/L pumpars utedelar låter inte speciellt mycket nu för tiden, såvida det inte är väldigt kallt och de går för fullt tryck, men den tiden på året så lider inte folk så mycket ändå av ljudet eftersom som de flesta inte sitter ute då. Inne hörs det inte mycket om man har hyggliga fönster och en utedel som inte är monterad på vägg.

L/L pump är ett klart billigt och effektivt sett att minska kostnaderna. Du skulle även kunna titta på att skaffa ett reglersystem till dina bef. elelement, minskar din elkostnad något och höjer komforten. Det finns reglersystem från ca. 6-7000:-.

En insats till spisarna ger en väldigt bra värme, utan insats är de inte mycket att ha annat än till mysfaktorn. Problemet med vedeldningen är hanteringen av veden,ett mer manuellt arbete, röken och att de flesta kassetter svalnar fort när elden slutar brinna. Med rätt kasset och om det är möjligt i ditt område är det inte alls ett dumt alternativt, kanske som "helguppvärmning" om inte annat.

L/V pump har jag ingen direkt erfarenhet av men de är väl större och kräver mer utrymme än en L/L pump, tycker också att de låter mer än en L/L pump. Helt klart trevligare med golvslingor än element, ur både komfort och estetisk synvinkel. Kostnaden blir dock en helt annan investeringsmässigt, du kan få alla tre ovanståender åtgärder utförda till under priset av vad du skulle få betala för installationen av L/V pumpen och vattenburen golvvärme.

Vad man tjänar mest på långsiktigt? Skulle gissa att det tar lång tid innan L/V pumpen når upp till motsvarande pay-off tid, men i gengäld så kanske den är ett bättre säljargument vid eventuell försäljning av radhuset.
 
Jag är ju som sagt grymt sugen på vattenburen golvvärme i hela huset oavsett vad alla "smarta" personer säger..
Måste ändå lägga nya golv överallt..känns dumt att inte då dirket lägga slingorna under. I alla fall förbereda för framtida vattenburet..
Har ingen lust heller att lägga elslingor i badrummen nu om jag skall kakla om.. Svårt som fasen detta.. Får börja med kassetterna till spisarna. Måste ha ett nytt kök också.. Skall sätta skåpstommarna liiite högre än vanligt ifall jag måste höja golvet senare med 3 cm '-)
 
Hur bra är golven isolerade neråt ?att sätta in värme i golvet kan höja värmekostnaden
hur bra är övrig isolering tak/fönster m.m ?
 
pr95 skrev:
Hur bra är golven isolerade neråt ?att sätta in värme i golvet kan höja värmekostnaden
Hur kan det höja värmekostnaderna att gå från direktverkande el till vattenburen golvvärme (som jag utgår från inte kommer värmas med elpatroner)?
 
Nedåt är det källare, isolerad.
Fönster är nya 3-glas i hela kåken.
Mest vill jag ha golvvärmen för komforten och värdehöjningen.

Jag är mest rädd för att det låter mycket om utedelen så det förstår glädjen med att sitta på uteplatsen.
 
Holpers skrev:
Jag är mest rädd för att det låter mycket om utedelen så det förstår glädjen med att sitta på uteplatsen.
Som sagt, när du sitter på din uteplats så är det nog så pass varmt ute att du inte behöver ha värmen/pumpen igång :)
Vi har pumpen ibland igång på kylningsläget på sommaren men då enbart under kortare tid för att snabbt få ned innetemperaturen.
 
Vill du ha vattenburen golvvärme i kåken och har råd med investeringen så sätt in det.
Men gör det för komforthöjningen, inte för att spara.

Holpers skrev:
Detta kopplas sedan till en luft-värmepump med en elpatron för hetvatten till dusch m.m.. D
Den där elpatronen kommer nämligen vilja har mat, den också.
 
Fotografen skrev:
Vill du ha vattenburen golvvärme i kåken och har råd med investeringen så sätt in det.
Men gör det för komforthöjningen, inte för att spara.
Det va just därför jag sa att det bara var för komfort och för värdehöjningen, för att slippa kommentarer från folk som stirrar sig blinda på kronor och ören när det skall väljas värmesystem. Diskusionen hamnar alltid där. Jag s*kiter i om systemet inte återbetalar sig förens jag säljer huset. =) Jag och familjen kommer att kunna mysa runt med golvvärme i hela huset så länge vi bor där.. Snyggt att slippa radiatorerna med. Jag är ingen Krösus men ett par hundringar i månaden är det värt extra för detta. Precis som det "onödigt" dyra köket eller de helkaklade badrummen. Är helt säker på att jag ändå får igen pengarna när vi flyttar om kanske 10-20 år.

Det är förmodligen smartast ekonomiskt att köpa en Fiat Panda, men det ska vara bekvämt att åka med.. Ellerhur. d^_^b
 
Holpers skrev:
Det är förmodligen smartast ekonomiskt att köpa en Fiat Panda, men det ska vara bekvämt att åka med.. Ellerhur. d^_^b
Precis, åker Jaguar med V12 på sommarn:D:Dd^_^b
 
Holpers skrev:
Jag är mest rädd för att det låter mycket om utedelen så det förstår glädjen med att sitta på uteplatsen.
Utedelen av en luftvärmepump låter väldigt lite. Tror jag har skrivit det fyra gånger i den här tråden nu. I våras satt jag vid utedelen och läste i solen utan att störas överhuvudtaget.
 
Holpers skrev:
Jag är ju som sagt grymt sugen på vattenburen golvvärme i hela huset oavsett vad alla "smarta" personer säger..
Då kan du ju lägga ner tråden nu då iom. att du uppenbarligen skiter i folks erfarenheter och tankar, eller vad menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.