Hej
Skall bygga en bastu i vårt nya hus, planerar att ha 2 armaturer under lavarna i 2 hörn.
Räcker ljuset ? En del har stjärnhimmel, snyggt men dyrt. Vill ha mysbelysning i bastun.

Tacksam för svar // Raceit
 
Är det bara mysbelysning du vill ha räcker det garanterat. Jag hör också till dem som tycker att man ska basta i en bastu och inget annat, t ex läsa o sånt. T o m ölen lämnas i relaxen;)
 
Finns fiberoptik att köpa för vad jag tyckte rimliga pengar på sigro.
 
Raceit skrev:
Hej
Skall bygga en bastu i vårt nya hus, planerar att ha 2 armaturer under lavarna i 2 hörn.
Räcker ljuset ? En del har stjärnhimmel, snyggt men dyrt. Vill ha mysbelysning i bastun.

Tacksam för svar // Raceit
Du måste nog skriva hur stor bastun är för att få ett vettigt svar :rolleyes:
 
Bastun är 1.7 X 1.7 x 2.2 högt, Alltså rätt så liten

RAceit
 
Räcker antagligen med två små bastuarmaturer under lavarna. Man behöver inte ha så mycket belysning i en bastu.

Huvudsaken man ser var man har ölen d^_^b
 
M
Raceit skrev:
Hej
Skall bygga en bastu i vårt nya hus, planerar att ha 2 armaturer under lavarna i 2 hörn.
Räcker ljuset ? En del har stjärnhimmel, snyggt men dyrt. Vill ha mysbelysning i bastun.

Tacksam för svar // Raceit
Hej jag brukar rekomndera att sätta en spott itaket ovan aggregatet ,det finns dom som är godkända,oftas är dom tillverkade i porslin typ godkända för ip klass 67 ,mgga
 
Du skriver att du är ute efter mysbelysning och det är ju lite olika vad folk tycker är mysigt. Personligen så anser jag inte att det är mysigt att bli belyst eller att sitta i ett helt upplyst rum. Jag har byggt en bastu med mörka väggar (gammalt timmer som stått ute i typ 100 år) vilket sväljer ganska mycket ljus i sig. För att få till en belysning som i så stor utsträckning som möjligt skulle ge samma effekt som en vedeldad spis med glaslucka (min def på mysig bastubelysning) så fick jag prova mig fram ganska mycket. Jag drog 2 rör för elkablar som kom fram under lavarna, tanken var att kunna dra in två skilda ledningar om det skulle behövas lyse både under lavarna samt högre upp i nått hörn eller bakom ryggen. När hela bastun var klar i övrigt med lavar o dörrar osv så köpte jag 2 st bastuamaturer för 40 w glödlampor på K-rauta (ganska billiga) och satte dit en kabel på typ 3 m med stickpropp på dem. Fäste amaturerna på en liten brädbit var och kopplade sedan in stickpropparna i en förlägningskabel som jag dragit dit och började sedan sätta upp amaturerna där jag trodde skulle bli bra. Efter att ha flyttat runt dem på typ 10 ställen och även skaffat 2 till som jag gjorde samma sak med så kunde jag till slut hitta exakt hur jag skulle sätta upp amaturerna för att få det lyse jag var ute efter. Kopplade dem sedan på samma kabel och till en dimmer vilket gör att man kan styra ljuset även senare om man skulle vilja ha lite mörkare eller ljusare. Har nu ändå ett kabelrör kvar om jag framöver vill ha in nått mer lyse.

Tipset är alltså att inte bestämma sig förren man är klar o har kunnat prova flera varianter.
 
micke.karl skrev:
...... Efter att ha flyttat runt dem på typ 10 ställen och även skaffat 2 till som jag gjorde samma sak med så kunde jag till slut hitta exakt hur jag skulle sätta upp amaturerna för att få det lyse jag var ute efter. Kopplade dem sedan på samma kabel och till en dimmer vilket gör att man kan styra ljuset även senare om man skulle vilja ha lite mörkare eller ljusare. Har nu ändå ett kabelrör kvar om jag framöver vill ha in nått mer lyse.

Tipset är alltså att inte bestämma sig förren man är klar o har kunnat prova flera varianter.
Instämmer i att det är rätt lurigt att få det sjysst med bastubelysning. Hade själv tänkt att dels ha indirekt mysbelysning under lavarna via ljusskena från Tylö och sedan en likadan bakom en bräda uppe mellan tak och vägg bakom laven så att säga. Båda dimbara.
Insåg dock efter att ha lattjat med diverse lösningar att det enda jag egentligen vill och gör är att sitta i dunklet och bara njuta och ev prata lite så det slutade med endast en ljusskena under översta laven och inget mer. Givetvis dimbar dock. :)

//Rob
 
Hide a lite har en del bra saker för bastu....kolla deras sida, hide a lite eller electro elco
 
vi gjorde stjärnhimmel med fiberoptik från clas ohlson,enkelt och billig lösning.har även "vanliga" bastulampor(lådor) under vardera lave.
 
kerran skrev:
vi gjorde stjärnhimmel med fiberoptik från clas ohlson,enkelt och billig lösning.har även "vanliga" bastulampor(lådor) under vardera lave.
Kikade på det paketet, kändes ju riktigt prisvärt. Min fråga dock, när man kikar på bilderna på Clas Ohlsons hemsida så ser det ut som fiberoptiken ger riktigt mycket ljus (man ser ju ljuskäglor på väggen på bilden), är det fejkat eller ger de så pass mycket ljus att de lyser upp och inte bara gör som vanliga stjärnor och glimmar i taket? :)
 
PerJohan skrev:
Kikade på det paketet, kändes ju riktigt prisvärt. Min fråga dock, när man kikar på bilderna på Clas Ohlsons hemsida så ser det ut som fiberoptiken ger riktigt mycket ljus (man ser ju ljuskäglor på väggen på bilden), är det fejkat eller ger de så pass mycket ljus att de lyser upp och inte bara gör som vanliga stjärnor och glimmar i taket? :)
nää,så mycket ljus ger dom inte,måste ju vara fejk på bilden.som stjärnor/punkter i taket bara.tror vi har en 40w lampa utan dimfunktion..men gör gärna dimbart,det snålade jag på,och ångrar:x
 
Tyresö
Du kan även hämta inspiration på www.misa.fi . Absolut dom ballaste basturummen och belysning som finns, även om dom ligger i gränslandet till överprålig fikusvarning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.