Hejsan.

Flyttat in i hus och har upptäckt att sovrummet blir lite väl varmt för att man skall kunna sova behagligt där när värmen stiger utomhus.
Med dålig nattsömn så blir ju dagarna tyvärr tyngre med så att kyla ner sovrummet på något sätt hade varit toppen.

Har funderingar på någon portabel A/C, och läst runt lite men bara hittat gamla trådar där det verkar som at de A/C som folk testat fungerar dåligt och framförallt låter en hel del, vilket inte är så lyckat i sovrummet... ;-)

Så till min fråga, finns det någon A/C nu för tiden som kyler okay och som är sovrumsvänlig. Någon som testat och har tips ?

Någon annan ide än A7C ?
Tjejen fixar inte att ha blåst på sig när hon sover så alla sortens fläktar går bort tyvärr.


tack på förhand
 
Jag skulle nog försöka kyla ner rummet under dagen med A/C.

När väl väggar, tak, golv och möbler är kalla tar det ett bra tag innan det blir varmt i rummet igen. Har ni vind ovanför som blir varm så är givetvis isolering uppåt viktig.

Sedan finns det helt ljudlösa kylsystem som bygger på att man pumpar kallt vatten genom konvektorrör, men det blir lite mer komplicerat, om man nu inte råkar ha en brunn med kallt vatten att tillgå.
 
AXS
Isolera mer är nog det bästa, AC kan bli dyrt.

VI har satt in en fläkt som drar ut den varma luften i nock, stor skillnad. Tog en vanlig badrumsfläkt, när vi lägger oss drar vi ner hastigheten till knappt hörbart.
 
A
Jag har AC i sovrummet, med separat innedel och utedel. Den står inställd på timer att börja kyla ner sovrummet sent på eftermiddagen. När det är dags att gå och lägga sig är det lagom svalt och fläkten går på lägsta hastigheten och hörs knappt. Jag har haft AC i sovrummet i över 10 år och skulle inte kunna klara mig utan. Kostnaden att kyla ner ett litet sovrum är försumlig och värt varenda krona. Men satsa på en med separat innedel och utedel för de portabla är inte mycket att ha, de låter mest.
 
Zeus_axel - känns som ett lite väl stort projekt. Dock låter det som en bra ide.

Bra-byggare - är det en såndär stor mojäng som man måste montera och borra upp stora hål för ? Typ luft/luft värmepump eller vad de heter?
 
En tanke jag lekte med var att installera solceller som när det är soligt och varmt ger energi till att driva en AC som ju faktiskt bara behövs just vid de förhållandena.
 
AXS
Du behöver bara borra ett hål och dra ström dit... Inte så jobbigt.

Tror inte det är jobbigare än AC.
 
så ni kör bara en helt vanlig badrumsfläkt som som ni gjorde hål för och drog fram ström ? hur upplever ni skillnaden från tidigare eftersom ni inte kyler något ?
 
AXS
Eftersom fläkten sitter i nock så drar den ut den varmaste luften. Så det gör skillnad. 3-5 grader skulle jag uppskatta. Olidligt innan till sovbart nu. Men har även köpt en vanlig fläkt som drar runt luften.

Nu vet jag inte hur ert hus är byggt, men om du sätter en vanlig termometer där uppe när det är varmt och samtidigt en mot golvet så ser du skillnaden.

Gör inte detta om du har något mer avancerat fläktsystem än självdrag. :)
 
A
Felde skrev:
Bra-byggare - är det en såndär stor mojäng som man måste montera och borra upp stora hål för ? Typ luft/luft värmepump eller vad de heter?
Japp, det är en såndär stor mojäng man måste montera och borra upp stort hål för. Inte speciellt anträngande att montera, och ack så trevligt på sommaren. Hade en i förra huset i 8 år innan jag flyttade och den nuvarande har vi haft i 5 år nu och skulle den gå sönder skulle jag beställa en ny omedelbart utan att tveka en sekund.
 
Har en luft-luft i min gäststuga där övervåningen annars är långt över 30 grader hur man än försöker. Monterade den själv, det enda jag behövde var att låna en vakumpump. Inte svårt alls.
Jag tror att det vanligaste felet folk gör när de har AC är att de ställer ner temperaturen onödigt kallt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.