Hej,

Jag har plitat ihop en liten kalkyl för att försöka få en blick över stundande kostnader. Ta gärna en titt och säg till om jag är helt ute och cyklar.

Den röda linjen är nuvarande kostnader som vi har i hyresrätten,trots att det blir som att jämföra äpplen och päron.
 
Snålt att man inte får se formlerna :p

"Egen insats; Varav kontantinsats" - Vad menas?

Sen saknas eventuellt kostnader i samband med flytt. Flytt av abonnemang, flyttbil, flyttstädning, nya möbler, akut renovering, är det nuvarande en hyresrätt kan man ju bli ersättningsskyldig för slitage etc. Sammanlagt kan det bli åtskilliga tusenlappar.

Eventuellt bör du undersöka på vad en eventuell fastighetsskatt skulle kunna hamna på. Blir det regeingsbyte i höst så är det väl inte helt otroligt att den kommer tillbaka. Jag har också en känsla av att den undre gränsen kan komma att justeras. Naturligtvis efter valet. ;)
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Snålt att man inte får se formlerna :p
Sjlälvklart ska den vara upplåst, jag ber om ursäkt och skyller på yrkesskada. :blushing: Här kommer en upplåst.

Nyfniken skrev:
"Egen insats; Varav kontantinsats" - Vad menas?

Sen saknas eventuellt kostnader i samband med flytt. Flytt av abonnemang, flyttbil, flyttstädning, nya möbler, akut renovering, är det nuvarande en hyresrätt kan man ju bli ersättningsskyldig för slitage etc. Sammanlagt kan det bli åtskilliga tusenlappar.

Eventuellt bör du undersöka på vad en eventuell fastighetsskatt skulle kunna hamna på. Blir det regeingsbyte i höst så är det väl inte helt otroligt att den kommer tillbaka. Jag har också en känsla av att den undre gränsen kan komma att justeras. Naturligtvis efter valet. ;)
Egen insats döper jag om till insats och istället för kontantinsats döper jag om den till handpenning. DVS vi tänkte lägga in 600 000 varav 225 000 är själva handpenningen.

Jag tackar för synpunkterna angående kostnader som uppkommer vid flytten och fastighetsskatten.
 
Microkatten
Kalkylen beskriver första året, Eftersom ni amorterar en del så kan det vara intressant att beräkna hur kostnaden minskar för varje år. Efter 5 år har ni trots allt 200000 kr mindre i skuld! Samtidigt som renoveringsbehoven ökar...:)
 
klarar ni verkligen driften på 2600/månad?
tänk på att det skall ingå:
El + värme
Försäkring
sophämtning
VA kostnader
underhåll
ev. samfällighetsavgift
 
När mina föräldrar sålde sitt hus så roade jag med att kolla på driftskostnaderna för de husen som låg ute i området. Det hus med lägst driftskostnader hade 36 000/år (mina föräldrars hus byggt på 70-talet med den isolering som gällde då men med 3-glasfönster och bergvärme) och det med högst 48 000/år (byggt på 80-talet utan bergvärme). Till detta tillkommer ju också oförutsedda utgifter som inte kommer i en hyresrätt som trasiga maskiner, renoveringsbehov, beskära träd o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.