snickarboden skrev:
En sak som slog mig...
Har de behörighet ABL för att utföra elarbetena?

/Kent
Ja de har behörighet för både el och våtrum. Jag kom i kontakt med dem via Bello.se och där kan man se vilka branschorganisationer företaget är anslutna till och vad de har behörighet att göra.

Återigen, tack för alla svar och synpunkter! :)

Mvh / Nicklas

EDIT: Återkommer när något nytt händer, det är säkert någon som är intresserad av resultatet
 
Redigerat:
nicklass skrev:
Jag tror du missade momsen, 136tkr *1,25 = 170kr. Arbetskostnaderna är inte enligt offert.
Aha var det så med. Jag summerade arbetskostnad, och sen det extra blev 169750... iofs hamnade Golvarbetet utanför se jag nu...

Men men.. ditt ovan är nog "korrekta" - vilket gör deras tokerier större...
 
Dags för en uppföljning och nya frågor angående min renovering, för de som känner sig manade :)

All arbetskostnad utöver offert är bortförhandlad. Han skyllde på att det blivit något fel varpå han skickade en ny faktura där han alltså dragit av drygt 51 000 kr inkl. moms för felaktiga arbetskostnader.

MEN, jag har ju fortfarande material kostnader kvar på 95 240 kr inkl. moms (76 192 kr exkl. moms). Detta känns känns i min värld oskäligt högt.

I offerten står det ju:

"Arbete: Enligt ritningar och er specifikation
Pris: 170 000 kr inkl moms. ROT-avdrag om 80 000 kr möjligt
Tilkommande material: Kök, kakel, golv, el material, VVS material, förbrukningsmaterial"

Kök, kakel och golv och alla badrumsmöbler, dusch osv har jag givetvis köpt själv. Han vill alltså få det till att gipsskivor, flytspackel, färg, kakelfog, våtrumsskikt, golvvärme badrum, elsladdar osv osv kostar 95 000 kr.

Jag bad att få dessa kostander specificerade varpå jag fick en bunt med kopior på kvitton från Flügger, Bauhaus, K-Rauta, Byggmax mfl. Runt 25% av kvittona är märkta med min adress (objektet i fråga som materialet skall användas till), resterande kvitton är helt omärkta. Hur ska jag då veta att han inte tagit samma kvitton och skickat runt till till flera olika kunder? Respektive kund kan ju omöjligt kolla att materialet i fråga använts till just deras lägenhet/hus.

Jag vet inte vad jag ska göra, är det helt fel att maila honom och säga att han får betalt för de kvitton med rätt datum och som är märkta med min address? Det blir i runda slängar 30 000 kr vilket verkar mer rimligt enligt mig och andra byggare jag pratat med.

Någon som har koll på juridiken, vilka verifikationer är juridiskt hållbara från hans sida, även omärkta (ingen objektsmärkning)?

Vad skulle ni gjort?

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
Verkar det som att kvittona (både de som har din adress och de andra) tillsammans blir en rimlig mängd material, eller blir det en orimigt stor mängd färg och annat när du går igenom och lägger ihop det? Finns det något inköp bland kvittona som är uppenbart fel och inte gäller material för just din renovering?
 
Taken skrev:
Verkar det som att kvittona (både de som har din adress och de andra) tillsammans blir en rimlig mängd material, eller blir det en orimigt stor mängd färg och annat när du går igenom och lägger ihop det? Finns det något inköp bland kvittona som är uppenbart fel och inte gäller material för just din renovering?
Jag kan omöjligt bedöma det. Jag vet inte vad hälften av grejerna på kvittona är. Jag är mer inne på spåret med omärkta kvitton, varför är bara en fjärdedel av kvittona märkta med min adress och resten omärkta, vad är hans skyldighet i detta fall? Behöver inte verifikationer "öronmärkas" för att alla parter (han själv, hans revisorer, jurister, kunder) ska kunna se vad som är vad?
Dessutom, om jag ber om en offert på ett jobb och hantverkaren direkt ser (eller under arbetets gång) att slukostnaden kommer bli 60% högre än vad offerten är, har han då inte en skyldighet att upplysa mig om det? Vad är annars poängen med att ta in en offert, om man inte kan bedöma hållbarheten i kalkylen?
 
Enklast är kanske om du tar en genomgång med honom där han får förklara vad de saker som du inte förstår har använts till.

Finns det några stora "okända" poster bland kvittona du kan delge kan du kanske få lite hjälp här.
 
Nej, kvitton behöver inte märkas med din adress för hans bokföring. Normalt för man väl en liten enkel förteckning (a la plastkasse) vid sidan om bokföringen för att veta vem som skall betala vad.

Det tillkommande materialet och arbetet ingick inte i offerten, så där har du nog inte mycket att hämta (juridiskt).

Jag tror du får störts framgång genom att ta reda på vad varje kvitto faktiskt betyder, och se om du hittar spår av detta i din lägenhet.
 
nicklass skrev:
[...]
MEN, jag har ju fortfarande material kostnader kvar på 95 240 kr inkl. moms (76 192 kr exkl. moms). Detta känns känns i min värld oskäligt högt.

I offerten står det ju:

"Arbete: Enligt ritningar och er specifikation
Pris: 170 000 kr inkl moms. ROT-avdrag om 80 000 kr möjligt
Tilkommande material: Kök, kakel, golv, el material, VVS material, förbrukningsmaterial"

Kök, kakel och golv och alla badrumsmöbler, dusch osv har jag givetvis köpt själv. Han vill alltså få det till att gipsskivor, flytspackel, färg, kakelfog, våtrumsskikt, golvvärme badrum, elsladdar osv osv kostar 95 000 kr.
[...]
Jag har verkligen ingen aning hur man kan få de där delarna att bli 95'. Gips går att få för ca 35 kr/kvm, Flytspackel max någon tusenlapp, färg kanske max 5', våtrumsskikt 5-10', någon hundralapp för kakelfog, golvvärme någon tusenlapp, el några tusen till.

30' är kanske rimligt, 95' är det verkligen inte. Begär att få en exakt specifikation på vad de har använt.
 
Sen har ni inte avtalat något pris på materialet, det finns inget som säger att han måste ge dig sitt inköpspris. Han kan sätta sitt eget pris på materialet inom vissa gränsen.
 
kroken skrev:
Sen har ni inte avtalat något pris på materialet, det finns inget som säger att han måste ge dig sitt inköpspris. Han kan sätta sitt eget pris på materialet inom vissa gränsen.
Fast han hade ju fått en hög kopior på kvitton på vad jag antar blir de 95000. Sedan vet man ju inte om det finns några rabatter vid sidan av.
 
Nicklass, du skrev 'Jag vet inte vad hälften av grejerna på kvittona är.'

Du har ingen möjlighet att scanna in några av dessa och lägga upp
för beskådning?

Finns nog många här som kan tolka produktnamn och artikelnamn. Eller ta med dessa till Byggmax etc. och be dom säga ved det är för grejer?
 
Jag tycker inte att beloppet för material är så vansinnigt högt. Det handlar om ett badrum, köksprylar osv.

Nu vet man ju inte så mycket om hur stora ytor det gäller. Men tar du badrummet så kan du räkna med materialkostnader på 500 - 1000 kr per kvm vägg och golv med tätskikt fix etc, inte inräknat kakel.

VVS material skulle vara billigt om dte gick på 10 000, kanske lite i överkant med 20 000.

Osv.
 
hempularen skrev:
Jag tycker inte att beloppet för material är så vansinnigt högt. Det handlar om ett badrum, köksprylar osv.

Nu vet man ju inte så mycket om hur stora ytor det gäller. Men tar du badrummet så kan du räkna med materialkostnader på 500 - 1000 kr per kvm vägg och golv med tätskikt fix etc, inte inräknat kakel.

VVS material skulle vara billigt om dte gick på 10 000, kanske lite i överkant med 20 000.

Osv.
Nu säger han iofs...
"Kök, kakel och golv och alla badrumsmöbler, dusch osv har jag givetvis köpt själv. Han vill alltså få det till att gipsskivor, flytspackel, färg, kakelfog, våtrumsskikt, golvvärme badrum, elsladdar osv osv kostar 95 000 kr."

Om du såg det?
 
Enligt Konsumenttjänstlagen har du rätt att få en underlag för hur priset beräknats. En bunke omärkta kvitton räcker inte. Specifikationen måste också vara så tydlig att även du som konsument kan tolka den. Det duger alltså inte att bara ange ett artikelnummer och ett pris.
Konsumenttjänstlagen 40 § skrev:
Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
 
larka742 skrev:
Nu säger han iofs...
"Kök, kakel och golv och alla badrumsmöbler, dusch osv har jag givetvis köpt själv. Han vill alltså få det till att gipsskivor, flytspackel, färg, kakelfog, våtrumsskikt, golvvärme badrum, elsladdar osv osv kostar 95 000 kr."

Om du såg det?
Ja, jag såg det, beroende på hur stora ytor vi pratar om så är det inte väldigt dyrt. Om vi pratar om badrum i minimalistisk stil som iofs är vanliga i smålägenheter i Stockholm, då är det rejält dyrt, om det handlar lite mer "normal" storelek på badrum så är det inte orimligt dyrt. Dvs du kan säkerligen själv köpa detta material på nätet, byggmax osv för avsevärt lägre pris, men det funkar (oftast) inte så när du anlitar hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.