Eller frostat glas! d^_^b
 
AXS
Blir tungt! Känns inte heller jättesäkert med ett helt tak av glas...
 
Sätter man bärverket ordentligt så kan man hänga upp gångplattor om man vill.
 
Kul idé!

Fundera lite på det här med fukten bara. Det är inte så roligt med rostfläckar, så kanske man skulle försöka hitta en konstruktion i aluminium istf stål. Det känns som att det kommer att bli mycket kondens både på skivorna och bärverket.

Likaså vill man nog ventilera lamputrymmet på något sätt, det kommer garanterat att tränga upp fukt där.
 
Fö min del då det är ett fritidshus där det kanske kommer att duschas extremt lite så är nog inte fukten något stort problem, en ordentlig pax fixar det mesta d^_^b

Att bärverket kommer att börja rosta har jag svårt att tro, jag har sett bärverk i fuktiga utrymmen förut och dom såg ut att ha klarat sig bra så det är bara att hålla tummarna.
 
Vi hade tidigare i köket en lösning från 70 - talet. Det var lysrör som satt i en låda i taket, den gick up ca 10cm och stack ned ca 7 cm. I det utrymmet satt lysrör, lådan var byggd som ett U och följde i stort sett köksinredningen. Det satt mattglaskivor under lysrören.

Det hela var ganska snyggt.

Lysrören satt i armaturer av "löskomponentyp", dvs lösa rörhållare var skruvade direkt i taket, drossen satt också direkt mot taket.

Vi hade ett brandtilbud med en överhettad drossel, brandkåren kom och bröt upp en del av taket. Det var flera hundra grader varmt fortfarande 15 minuter efter att vi stängt av strömmen, och även uppe i isoleringen av torv, drosseln var deformerad av värmen.
 
Glufsglufs och linkan77: Hur går det?
 
Nja....du vet...det är ju VM på tv och så......kunder som vill ha saker färdigt innan midsommar och semestrar så tiden för "extra" grejer i stugan räcker inte riktigt till.

Bärverk är iaf inköpt men jag har inte bestämt riktigt vad jag ska ha för belysning än.
 
Rrrrr skrev:
Glufsglufs och linkan77: Hur går det?
Jag är klar med rivningen av badrummet, så för mig kommer det tyvär dröjja ett litet tag till:( Planerar att vara klar i augusti
 
mycke_nu skrev:
Kul idé!

Fundera lite på det här med fukten bara. Det är inte så roligt med rostfläckar, så kanske man skulle försöka hitta en konstruktion i aluminium istf stål. Det känns som att det kommer att bli mycket kondens både på skivorna och bärverket.

Likaså vill man nog ventilera lamputrymmet på något sätt, det kommer garanterat att tränga upp fukt där.
Är som sagt i planeringstadiet. Men kan man inte ha en liten lutning på taket för att få bort lite mer kondens. Tror ni att det kan bli så mycket kondens så attt man får problem med avlagringar på insidan av skivorna? Vill ju helst inte behöva städa där uppe:)
 
Frostad glas borde väl funka? I alla fall så syns skiten mindre :)
 
La märke till för någon vecka sen att min faster och farbror hade gjort precis så som beskrivs i tråden i deras badrum från slutet av 80-talet.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
La märke till för någon vecka sen att min faster och farbror hade gjort precis så som beskrivs i tråden i deras badrum från slutet av 80-talet.

//Patrik
Ta bilder på hur det blev å lägg ut här! d^_^b
 
Hur bifogar man bilder, har lite ögongodis på datorn:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.