Hej gott kunnigt folk. Jag ska snart flytta till en hyresrätt med vidrigt kakel i köket och har läst om att måla kakel, vilket inte verkar vara något problem, men jag fattar inte det här med fogpenna. Den ska bara användas om man vill ha olika färg på kaklet och fogen, eller? Och isf, NÄR använder man pennan, före eller efter målning? Hur får man fogarna tydliga och snygga?
 
Förslagsvis så använder du fogpennan efter du har målat kaklet.Då behöver du ju inte bry dig om du kladdar i fogarna med färgen.
 
Men om vi säger att jag ska måla kaklet svart, funkar det då med vit fogpenna? Sätter det sig bra på färgen liksom... Och blir det snygga linjer, så som de riktiga fogarna oftast är.
 
Det låter lite väl hobby det där....att måla kakel och sen gå loss med fogpenna :)
Mitt tips är att köpa ett kakel-lim och riktigt kakel (du kan välja och vraka precis det du bill ha) och montera upp och sedan foga med riktig fog. Det går mycket bra att kakla ovanpå kakel med kakel-lim. Det sitter som berget.
Bör inte ta mycket längre tid eller särskilt mycket dyrare för den delen....men det blir ändå riktigt gjort.
 
Califali skrev:
Det låter lite väl hobby det där....att måla kakel och sen gå loss med fogpenna :)
Mitt tips är att köpa ett kakel-lim och riktigt kakel (du kan välja och vraka precis det du bill ha) och montera upp och sedan foga med riktig fog. Det går mycket bra att kakla ovanpå kakel med kakel-lim. Det sitter som berget.
Bör inte ta mycket längre tid eller särskilt mycket dyrare för den delen....men det blir ändå riktigt gjort.
Hobby är PRECIS vad det är! Tycker det låter bra mycket svårare att kakla om ovanpå kakel än att måla det, har sett snygga resultat också... Fogpennan begriper jag mej dock inte på riktigt jag heller :-D
Kakla verkar iofs inte så svårt, men vad jag förstått kan det bli lite knepigt med mått när det redan är ett lagom bakom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.