Vet inte om det nämnts, men något som jag gjort hemma: centralt styrda uttag för fönsterbelysning i kök, hall och vardagsrum.
 
Glufsglufs skrev:
Men då kanske husförsäljare och konsulter skulle ta och sälja in det lite mer då. Elektrikern är ju ingen säljare, det är en person som mer eller mindra kommer och gör sitt jobb, börjar man som elektriker dravla om en massa olika lösningar och hur pedagogisk man än är så kommer frågan "vad kostar det då?" och sen rinner det ut i sanden för att det var en onödig merkostnad. Saken är den att merparten av folket inte känner sig ha behovet, det är bara vi som vet vad det är och tycker att det är kul med lite special. Samma som med tv och stereo, gemene man vill/behöver ha men det är tekniknörden som lägger ner dom extra tusenlapparna, inte Svensson.
Jag är säker på att det skulle säljas betydligt mer om hussäljarna och husfabrikanterna tog detta på allvar. Problemet som jag kan se är att det begränsar antalet entreprenörer de kan använda sig av. Det verkar tyvärr vara så att de flesta elektriker vill installera "standard" med all den kabelhärva och komplexitet det innebär. Naturligtvis innebär annan typ av el också komplexitet men modularitet borde ganska snabbt kunna driva ner kostnaderna samt komplexiteten. Vill man vara konspiratorisk så kanske detta inte är en utveckling branschen vill se...
 
Problemet med "smarta-hus-lösningar" är att man måste hålla på med de hela tiden för att hänga med. Gör man en villa med ett system, sedan ett år senare då är de något helt annat som gäller som man inte har en aning om hur de funkar.

Fanns det en standard, där man friskt kan blanda olika fabrikat så vore de nog enklare att ta till sig.
 
mabraham skrev:
Jag är säker på att det skulle säljas betydligt mer om hussäljarna och husfabrikanterna tog detta på allvar. Problemet som jag kan se är att det begränsar antalet entreprenörer de kan använda sig av. Det verkar tyvärr vara så att de flesta elektriker vill installera "standard" med all den kabelhärva och komplexitet det innebär. Naturligtvis innebär annan typ av el också komplexitet men modularitet borde ganska snabbt kunna driva ner kostnaderna samt komplexiteten. Vill man vara konspiratorisk så kanske detta inte är en utveckling branschen vill se...

haha...va f_n.....det är väl inget problem det här, det lär vara väldigt få i landet o kanske hela världen som tycker det är ett problem.
Det finns andra saker som att få folk att installera jordfelsbrytare som kanske är viktigare när det gäller elinstallationer eller försöka sälja in kollektivmätning till flerbostadshus.
 
Rrrrr skrev:
Problemet med "smarta-hus-lösningar" är att man måste hålla på med de hela tiden för att hänga med. Gör man en villa med ett system, sedan ett år senare då är de något helt annat som gäller som man inte har en aning om hur de funkar.

Fanns det en standard, där man friskt kan blanda olika fabrikat så vore de nog enklare att ta till sig.
Med knx kan du blanda alla fabrikat... och har funnit ute i flera år nu.
 
Det finns ett par rejäla fördelar med tradionell elinstallation:

1. Den är ytterst stryktålig och långlivad
2. Dagens installationsmateriel är helt kompatibel med det som installerades för över 50 år sedan.
3. Den är enkel att förstå, felsöka och reparera

Så elektronik- och datornnörd jag är, har jag svårt att se nyttan av smarta-hussystem i ett vanligt hem om man ställer det mot fördelarna med ett tradionellt system enligt ovan.
 
Jo vet att de finns KNX.. men de finns ju massa annat också.. Jag måste erkänna att jag har rätt dålig koll på olika system, för/nackdelar osv.. Men de kan vi ju ta i en annan tråd :rolleyes:
 
mycke_nu skrev:
Det finns ett par rejäla fördelar med tradionell elinstallation:

1. Den är ytterst stryktålig och långlivad
2. Dagens installationsmateriel är helt kompatibel med det som installerades för över 50 år sedan.
3. Den är enkel att förstå, felsöka och reparera

Så elektronik- och datornnörd jag är, har jag svårt att se nyttan av smarta-hussystem i ett vanligt hem om man ställer det mot fördelarna med ett tradionellt system enligt ovan.
Vad jag ser så är ingen av de punkterna en fördel som talar för traditionella installationer?

Varför skulle f.ex. en KNX installation vara mindre långlivad än en där man använder vanliga brytare? Smarta-hem produkter är också kompatibla med det som installerades för 50 år sedan, det är inga större problem att utöka en 50-år gammal central med en smart central - att man sedan kanske bör titta över den gamla centralen vid samma tidspunkt är en annan sak. Till slut så är en centraliserad smart-hem central ännu enklare att förstå då man har allt framför sig i skåpet. Det finns inga tändledningar som går på kryss och tvärs till femtioelva brytare, tändledningarna går istället rakt från central till den styrda enheten. Skulle man i framtiden få för sig att vilja dela/sammanslå en ljusgrupp programmerar man helt enkelt om systemet, inget krångel med flera brytare, rotdosor eller mer ledning i ett redan fullt rör.

Fördelarna med smart-hem är däremot många, inte bara de som listats ovanför men vad med att huset känner igen vem som kommer hem och automatiskt låser upp dörren, slår på (och släcker) ljuset i hallen, sätter på hans/hennes favoritstation på radion och dimmar upp ljuset i vardagsrummet.. Allt detta är idag möjligt för en otroligt liten investering jämfört med den totala kostnaden för en el-installation. Att man sedan kan mäta energiförbrukningen i real-time, per VU/rum/enhet, med smarta-hem installationer är också rätt snyggt. Försök att göra detta med en traditionell install :) Nu i dessa "gröna" tider måste ju det vara ett stort plus.
 
Merkostnaden för ett KNX system är ca: 35-50 %.
All elektronik har hittills haft kortare livslängd än rent mekaniska apparater med samma funktion.
För en elektriker (som även kan KNX) är det ingen skillnad i svårigheten med installationsarbetet.
KNX kräver mer slang och tråd.
KNX kräver en mycket större och mer avancerad central med många elektroniska komponenter.
Gemene man kan knappast ändra på funktionerna utan endast "nördarna" som skaffar både kunskap och "verktyg".
Det är ytterst få som tycker sig ha "behov" av smarta-hem, däremot finns det lite folk som tycker det är "häftigt". Det är oftast samma typ av folk som köper bilar, ljudanläggningar, datorer mm.mm med resurser långt utöver vad dom behöver. Jag är rätt övertygad om att dom vill imponera på omgivningen. Dom anläggningar med KNX som jag har varit inblandad i har ALLA varit av den sorten. Men naturligtvis finns det även "normala människor som väljer KNX. Dock står knappast priset i relation med ev. fördelar.
 
Rrrrr skrev:
Jo vet att de finns KNX.. men de finns ju massa annat också.. Jag måste erkänna att jag har rätt dålig koll på olika system, för/nackdelar osv.. Men de kan vi ju ta i en annan tråd :rolleyes:
Det har nog det flesta. Jag inkl.

//Patrik
 
Jag var för några år sen på elrevision i den fastighet i stan som var den första att få el, det var 1910 och det fanns fortfarande knoppledningar som var i fullt bruk och funktionella. Ge mig en elektronik som fixar 100 års ständig användning.

Borde man inte som konsument tänka till lite av vilken anledning elektriker och branschen inte bryr sig så hårt i att sätta sig in i systemen och sälja in dom till kunder? Det beror inte på lathet kan jag säga. Varje elektriker vet exakt vem som får åka tillbaka och rätta till när något är fel.
 
Redigerat:
P
Det finns inget "smartahem system" som är modulärt..
Allt är ju koncentrerat i centralen och då måste få alla kablar dras dit.
Ett modulärt system är just delat i moduler som inte behöver vara placerade på en plats...

Sen till TS. Allt blir trådlöst? nja tror det tar bra lång tid innan även strömmen blir trådlös. Om en högtalare ska kunna ta emot signaler så måste den har ström på något sätt. Batterier (som ska laddas) eller extern kraft. Högtalare som är ansluten med kabel behöver ofta inte detta....
Sen detta med mediacenter och liknande så går det än så länge fortare med kabel,
 
Det kan vara belysande att jämföra med telenätet.

De AXE-växlar som installerades under 1970-talet är så omoderna att det nu efter "bara" 40 år är svårigheter att få tag i reservdelar. Detta är en föga omtalad men bidragande anledning till att Skanova vill rasera kopparnätet.

När åskan gick bukade det plinga lite i telefonens ringklocka, och kanske det slog lite gnistor, men efteråt fungerade allting fortfarande. Dagens elektroniska telefoner bara tvärdör. Jag har bytt ut många under åren.

Hur kommunicerar jag med 20-40 år gammal utrustning som bara talar serieport? Försök tex köra ett program skrivet för Windows 95 på en modern maskin. Var finns serieportarna? Häng på en USB/serie adapter så fungerar inte de gamla drivrutinerna. Killen som skrev programmet har gått i pension och firman har upphört. Jag hade personligen den upplevelsen så sent som för två veckor sedan.

Det kanske kallas för smart hem, men det är inte smart med en elinstallation som:

- Slås ut av åska
- Kräver datorer och programvara för att ställas in
- Inte har support om 40 år
- Löser problem som egentligen inte finns (typ släcka tre lampor samtidigt)
 
TheStills skrev:
Det finns inget "smartahem system" som är modulärt..
Allt är ju koncentrerat i centralen och då måste få alla kablar dras dit.
Ett modulärt system är just delat i moduler som inte behöver vara placerade på en plats...

Sen till TS. Allt blir trådlöst? nja tror det tar bra lång tid innan även strömmen blir trådlös. Om en högtalare ska kunna ta emot signaler så måste den har ström på något sätt. Batterier (som ska laddas) eller extern kraft. Högtalare som är ansluten med kabel behöver ofta inte detta....
Sen detta med mediacenter och liknande så går det än så länge fortare med kabel,
Nej då... Bland annat ABB har ett "moduler" till KNX.

Jag tror mycket negativitet kring knx och andra system beror på okunskap. Det enda man har hört är att man kan koppla lampor som man kan tända hur somhällst...
Men det finns ju fler saker.
Du kan koppla ett inbrottslarm med knx, när tjuven kommer så tänds hela anläggningen upp.
När brandlarmet går så stängs all el av i huset.
Du kan ha en "inte hemma" knapp som släcker ner all el som inte behövs.
Du kan övervaka/styra huset från internet.
Göra "semester senarior"
Listan kan göras lång... Jag har inte heller all kunskap men försöker sätta mig in i det. Men skulle jag sattsat på ett system så hade det varit KNX eftersom det är så många fabrikanter som enats om den standarden.
 
Redigerat:
Började läsa denna tråd medan jag packade till semestern, och nu läste jag klart och vill kommentera lite :rolleyes:



elmont skrev:
Det är ytterst få som tycker sig ha "behov" av smarta-hem, däremot finns det lite folk som tycker det är "häftigt".
Glufsglufs skrev:
Saken är den att merparten av folket inte känner sig ha behovet
Källa?




Glufsglufs skrev:
Elektrikern är ju ingen säljare, det är en person som mer eller mindra kommer och gör sitt jobb
Då är han/hon inte mycket till elektriker :p Vem är säljaren om inte den som är ute och träffar kunderna?




Glufsglufs skrev:
börjar man som elektriker dravla om en massa olika lösningar och hur pedagogisk man än är så kommer frågan "vad kostar det då?"
Då får man väl försöka svara på det. Och är det för stort för att man ska kunna uppskatta så är det ju bara att återkomma med de uppgifterna. Sen är det ju många elektriker som inte har en susning om vad saker kostar. Det är antagligen inte deras fel, gör man aldrig någonsin beställningarna själva och inte har ett eget konto hos grossisten är det ju inte så lätt. Men det tycker jag man ska försöka få, det är extremt värdefullt att ha lite koll på vad saker kostar som man skruvar upp (men det hör kanske till en annan tråd)





Rrrrr skrev:
Jo vet att de finns KNX.. men de finns ju massa annat också.. Jag måste erkänna att jag har rätt dålig koll på olika system, för/nackdelar osv..
Så sant, och det är inte så lätt att ta tag i och lära sig. Men en lösning på detta kanske kan vara;
  • Att bestämma sig för att köra på KNX, och så kör man på KNX.
  • Andra särslag, ELKO Living System, Legrand InOne - lär dig om du vill eller skit i dem

^^ Känns som att det blir så för egen del. Vi har bara påbörjat vår allra första KNX-installation, och det är lite skrämmande :O Men förr eller senare så måste man ju lära sig, för till skillnad från vissa i tråden så är jag övertygad om att det inte är någon slags 'fluga' som kommer dö ut. Fastighetsautomation är snarare här för att stanna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.