Hej!
Har köpt hus (mitt första):D och är helt novis på värmesystem o rördragningar osv. Är ett par saker jag undrar över (typ en miljon). Som det är just nu ligger ackumulatortanken på vinden. Ska den inte stå för att skiktningen ska fungera? Om det är en gammal tank ska man byta den eller behövs det bara om den inte fungerar? Funderar på att flytta ner den till pannan, för o nackdelar?

Mvh Rikke
 
AXS
Är du säker på att det inte är ett expansionskärl?

Beroende på vad du har för system är det mer eller mindre viktigt att ha den stående.

Om du vill ha kvar din tank kan du köpa en liten tekniktank, den får ta hand om skiktningen och den du har får lagra resten.
 
Hej! Nej det är inget expansionskärl, det finns ett sådant också. Mvh Rikke.
 
C
På vinden? Det var en udda lösning.

Hursomhelst finns det acktankar som är gjorda för att placeras liggande.
 
Har sett liggande acktank på vinden i ett Skånskt hus en gång, den var av äldre modell, isolerad och brädfodrad samt med en elpatron istucken (som komplement till kökspannan).
Så de finns :)
Skicka en bild annars, det brukar säga mer än orden.
 
Med tanke på beskrivningen av utförandet och att den är liggande, tror jag snarare att det är frågan om en varmvattenberedare.
 
Jag är med immobil.
 
Har inte flyttat in än så bild får komma senare. Enligt ägare o besiktningsman är det en ackumulatortank. Ja det är lite udda :S Känns inte så bekvämt om det skulle börja läcka dock. Vill flytta ner den till pannan. Hur det nu ska gå, mycket brant vindstrappa.Någon som vet vad de väger? Funderar på att antingen köpa en större eller kompletera med fler men vet inte vilket som blir bäst. Kollar rundor på nätet och pratar med folk för att lära mig mer...det är en djungel. Så allt ni kan lära mig...:) Någon som vet vad en röris tar för att koppla in? På ett cirkus? Varmvatteberedare fanns det i pumphuset, inte inkopplad. Plus att man var tvungen o elda för att få varmvatten.
 
Redigerat:
Hej igen! Har nu flyttat in. Imobil och Mh hade helt rätt det är en varmvattenberedare som ligger på vinden. Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.