Har införskaffat ett gammalt sommarhus på ca 150kvm byggt 1909 och totalrenoverat och utbyggt 1985. Idag sitter det ett vattenburetsystem som det tidigare har eldats till men idag är det en elpanna. Kommer att vara där någon vecka runt jul och någon vecka runt påsk och hela sommaren. Vad ska man installera för värmesystem för att få lägsta värmekostnaden? Huset ligger i Västra götaland.
 
Som referens kan du få mitt sommarhus.
Vi är där någon vecka över jul/nyår och mycket på vår/sommar.
Jag stänger av all värme då jag inte är där och måste då tömma allt vatten ur ledningarna. Jag har alltså inte vattenburen värme, det blir att elda på vintern samt några el-element.
Att hålla värme över vintern kostar dig troligen minst 10-15.000:- per år, är det värt det? Behöver huset stå uppvärmt? Om du absolut måste hålla värme hela vintern skulla jag satsa på elvärme där termostaterna står på ca 5 grader C eller möjligen lite högre i de rum där vatten finns indraget (stäng alltid av vattnet då ni inte är där). Sen skulle jag köra på med en luft/luftvärmepump som är ställd högre än termostaterna på elementen. Då går bara elementen in och värmer då luftvärmepumpe inte klarar av uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.