Hej tänkte mäta upp boytan i mitt hus från 1909.
Vad skall inte räknas i i boytan? ???
Skall tex kök mätas med total golvyta eller där köksskåpen börjar?
Om det är någon som kan dela med sig av lite erfarenhet skulle jag bli glad :)
mvh
 
Ah! Då kanske även jag ska ta mig i kragen och räkna ut exakt!
 
Totte_S
Jag är till 99% säker på att utrymmen som ej kan nås från huvudbyggnaden ej inräknas i boarean, utan räknas som biutrymmen. Definitionen på biarea och boare finns i svensk standard SS 02 10 52, som jag ännu inte lyckats hotta på internet....

hittade det här i stället (uttdrag) säg till om du inte är nöjd så letar jag vidare (dé é kul ;-)

(edit 2, inser nu att det var till svensk standard SS 02 10 53 som Pellen länkade, blev för snabb imin ive att hjälpa till,)

RSFS 2002:11
Fastighets-taxering
Småhus

7 § Byggnad med biutrymmen som är sammanbyggd med ett småhus räknas som del av småhuset, om den kan nås inifrån småhuset genom dörr eller liknande. Om sådan förbindelse saknas, utgör byggnaden komplementhus.

8 § Värdeyta, boyta, biyta och tillägg för biyta skall anges i hela kvadratmeter. Ålder skall anges i hela år.

9 § Värdefaktorn storlek anges såsom småhusets värdeyta. Värde-ytan utgörs av summan av småhusets boyta och ett tillägg motsvarande 20 procent av sådan biyta som kan nås inifrån småhuset genom dörr eller liknande. I tvåbostadshus skall biyta som används som gemensamt kommunikationsutrymme inte medräknas. Tillägget för biyta får uppgå till högst 20 kvadratmeter.
  Med boyta avses boarea enligt svensk standard SS 02 10 53.
  Med biyta avses biarea enligt svensk standard SS 02 10 53.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.