Men jag vet inte vilken levernatör jag ska välja! Är otroligt sugen på Eksjöhus Lyckan i nån variant eller Villa Bolmen från Anebyhus.
Men jag behöver hjälp! Jag kan absolut ingenting om husbygge och allt annat.

Vad ska jag göra, hur ska jag börja? Har ni nåt tips på några liknande hus i samma prisklass? Det måste vara minst 4 rok, och jag föredrar putsfasad framför trä, om det är något som spelar roll..

Jag hoppas verkligen på svar, jag håller på att bli helt besatt av detta! :)

Hälsningar Linn
 
jag tror inte det ärså många förutom älvsby och smv som kah bygga så billigt,puts kan du glömma med dom pengarna.
 
Eksjö Lyckan omnämns i nån tråd här sen tidigare och då pratar man priser på 1.9 milj och uppåt, lägg på någon hundring eller två för putsad fasad.

Ett tips är ju att börja leta tillverkare med modeller som kan passa, sedan kontakta dem och begära in produktionskostnadskalkyler. Skicka med så mycket underlag du kan om tomt, VA osv. När (och om) du får något tillbaka ser du om det är lönt att gå vidare med mer diskussion, tänker då på din aningens begränsade budget.

Kom ihåg att ganska mycket tillkommer utöver själva kostnaden för huset. Bygglov, VA, tomtkostnader, lagfarter, pantbrev, el, bredband osv. Sen lyckas alltid kommunen ta betalt för allt möjligt. I mitt eget fall ligger dessa övriga kostnader, dvs ej direkt hus och själva tomtinköpet, på ca 300 000 kr.
 
Redigerat:
OK, tack för ditt svar. Men jag måste säga, jag hittade en tråd här på forumet där det stod att flera människor byggt just Eksjöhus Lyckan, och det hade kostat runt 1,6 miljoner? Visserligen en gammal tråd, men ändå.. Är det sån skillnad nu alltså?
 
Tyvärr kommer du inte långt för dom pengarna - Eksjö och Aneby är helt uteslutna och dom flesta andra också!

Du skriver att du är nybörjare och börjar bli besatt av tanken på att bygga ett hus. Du vet kanske att det tillkommer massor av kostnader, förutom själva huset? Annars hittar du mycket att läsa här på forumet!

Har du redan en tomt? Har du gått igenom finanserna med banken så att du vet vad du maximalt kan lägga på husbygget inkl. allt som ingår? Om du inte redan har pratat med banken så är det det allra första du ska göra innan du drömmer vidare om olika husmodeller, annars blir du bara besviken!

Kanske har du redan allt klart för dig och då ber jag om ursäkt för att jag tagit upp det :blushing:

Lycka till!
 
Titta på foamsystem.se inte nyckelfärdigt men bra priser...
 
Lyckan funkis med vinkel kostar 2,25 med träfasad (stockholm). Sen kan det vara billigare på andra ställen. för 1,5 så är det nog bara Älvsbyhus utan tillval som går att bygga. Om du kan betala lite mer så kan du kolla på Björklidenhus. Sen beror det ju på om totalbudgeten ligger på 1,5 eller bara huset.
 
LinnW skrev:
OK, tack för ditt svar. Men jag måste säga, jag hittade en tråd här på forumet där det stod att flera människor byggt just Eksjöhus Lyckan, och det hade kostat runt 1,6 miljoner? Visserligen en gammal tråd, men ändå.. Är det sån skillnad nu alltså?
Priset på 1.6 härstammar om jag gissar rätt ifrån en tråd som är 4 år gammal, mycket har hänt sedan dess. Priset vi betalade för vårt hus har på mindre än 1 år justerats upp med knappt 7 %.
 
LinnW skrev:
OK, tack för ditt svar. Men jag måste säga, jag hittade en tråd här på forumet där det stod att flera människor byggt just Eksjöhus Lyckan, och det hade kostat runt 1,6 miljoner? Visserligen en gammal tråd, men ändå.. Är det sån skillnad nu alltså?
Huspriserna går upp med ca 100 000 om året....
 
Hus + tomt + 500 000....inte ens älvsbyhus klarar 1,5 miljoners gränsen nu för tiden är jag rädd...
 
LinnW skrev:
Men jag vet inte vilken levernatör jag ska välja! Är otroligt sugen på Eksjöhus Lyckan i nån variant eller Villa Bolmen från Anebyhus.
Men jag behöver hjälp! Jag kan absolut ingenting om husbygge och allt annat.

Vad ska jag göra, hur ska jag börja? Har ni nåt tips på några liknande hus i samma prisklass? Det måste vara minst 4 rok, och jag föredrar putsfasad framför trä, om det är något som spelar roll..

Jag hoppas verkligen på svar, jag håller på att bli helt besatt av detta! :)

Hälsningar Linn
Du torde kunna hitta ett hus för dom pengarna om du letar lite. Troligen inte med puts, men med trä iaf och utan alltför dyra tilval, kanske oinredd ovanvåning...

Smålandsvilla, älvsbyhus och en del andra trähusleverantörer kan du kolla med.

Sen tillkommer tomt, + byggherrekostnader förstås, och tomtpriserna beror förstås på vart ni skall flytta...
Glöm inte anslutningskostanderna heller: en elanslutning kostar ca 20000-100000 kr, VA troligen kring det dubbla.

/K
 
Nybyggd villa för 1.5 miljoner, vem vill inte ha det. Hittar du någon som klarar det så meddela mig direkt, jag köper minst 20 och säljer dyrt.
 
En kompis fick en offert från fiskarheden, 1 1½ plan med oinredd övervåning... Huset med alla deras åtaganden landade med lite tillval på ca 1,4-1,5 milj.
 
carlbanan skrev:
En kompis fick en offert från fiskarheden, 1 1½ plan med oinredd övervåning... Huset med alla deras åtaganden landade med lite tillval på ca 1,4-1,5 milj.

inte 17 är en f-h billigare än en smålandsvilla eller älvsby.
din kompis har nog fått pris på en stomme eller sånt
 
Nä... Det gäller sparven med oinredd övervåning inkl grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.