Behöver ibland borra i syrafast plåt. Förutsättningar plåttjocklek 1-2,5 mm, diam 3-10 mm, utföres i fält med batterimaskin.

Önskar tips på bra smörja till detta. Fick en klick för länge sedan från en verkstad, suveränt bra men går inte att få tag i längre pga miljöhänsyn.

Bosse
 
Det låter inte som några extrema situationer, så vanlig skärpasta borde duga. Rocol tror jag den heter som jag brukar använda.
 
Testa med t- röd. Häll på från en liten extraflaska med smal pip (typ symaskinsoljeflaska).
 
T-Röd är väl annars det man använder när man borrar i Aluminium för att undvika att det "kladdar"
 
Kollar med lokala Järniahandlarn.

Tack för info / Bosse
 
Titta förbi närmsta mekaniska verkstad med en flaska och be och få lite emulgerande skärvätska mot en fikakrans :)
 
Rätt skärhastighet är viktigare än en bra skärolja. I kombination är det naturligtvis det bästa
 
mexitegel skrev:
Rätt skärhastighet är viktigare än en bra skärolja. I kombination är det naturligtvis det bästa
Ja, ca: 10-15 skärmeter

för att räkna rätt varvtal på ett borr Ø10 med skärhastighet på 10m/min
10*1000/10*3,14= 318 rpm

skärdata för HSS
syrafast 10-15m/min
legerat stål 20m/min
ALuminium 40-60m/min
 
Redigerat:
Och att man trycker på tillräckligt så att borren SKÄR och inte bara ligger och nöter mot materialet.

Protte
 
prototypen skrev:
Och att man trycker på tillräckligt så att borren SKÄR och inte bara ligger och nöter mot materialet.

Protte
..men heller inte för mycket. Mer vetenskapligt uttryckt; Matningen skall vara 0,2-0,3 mm/varv ;)Det ska med andra ord ta ungefär 2 sekunder att borra igenom 2,5 mm.
 
mexitegel skrev:
..men heller inte för mycket. Mer vetenskapligt uttryckt; Matningen skall vara 0,2-0,3 mm/varv ;)Det ska med andra ord ta ungefär 2 sekunder att borra igenom 2,5 mm.
Fast jag måste säga att jag aldrig har haft problem med för mycket tryck (med en handhållen maskin). Vad händer egentligen om man trycker för mycket? Deformation om plåten är tunn, men vad annars?
 
Det som brukar hända för mig är att borret glider i chucken eftersom det hugger när man närmar sig genomslag.
 
phl skrev:
Det som brukar hända för mig är att borret glider i chucken eftersom det hugger när man närmar sig genomslag.
Ja, hugg händer ju då och då. Fast det förknippar jag med att jag inte har någon "offerboard" bakom snarare än att jag trycker för hårt....eller så trycker jag alltid för hårt
 
Som sagt, T-röd funkar inte, däremot valfri olja eller fett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.