-MH- skrev:
Det stämmer inte, deras priser övervakas av andra myndigheter och styrs av lagar.
Tyvärr föll ett inte bort i min inlägg varför mitt inlägg kunde missuppfattas.. :S
Den lokala nätägaren lyder INTE under kommunallagen likt VA-anslutningen där en självkostnadsprincip råder och där alla kommunens invånare skall behandlas lika.

Tråkigt nog brukar det inte finnas flera konkurrerande nätägare inom samma område..
 
benjon66 skrev:
Tyvärr föll ett inte bort i min inlägg varför mitt inlägg kunde missuppfattas.. :S
Den lokala nätägaren lyder INTE under kommunallagen likt VA-anslutningen där en självkostnadsprincip råder och där alla kommunens invånare skall behandlas lika.

Tråkigt nog brukar det inte finnas flera konkurrerande nätägare inom samma område..
Nätägaren lyder under ellagen det är bara att läsa paragraferna om koncessionspliktiga nä, vilket innebär att det inte får finnas flera nätägare inom samma område.
Och priserna är satta efter självkostnadsprincipen, och kan överklagas.
 
Jag fick nyligen en offert för Elanslutning till min fritidsfastighet (elkabel till tomtgräns). Elbolaget tillämpar s.k schablonprissättning.


Närmsta elstolpe ligger ca 150 meter från tomten, men elbolaget räknar ut priset baserat på avstånd till "nätstation". I mitt fall ligger tomten "på ett avstånd om mer än 200 m och mindre än 600 m från en nätstation, och då är schablonkostanden för en anläggning max 25 A = 67 000 kronor"
:(:(

jokomoko
 
Vi fick precis räkningen för vår nyanslutning av el - kabeln ligger 2 dm från tomtgränsen - 67 000 :-
Detta tack vare den nya schablonuträkningen för nyanslutningar. Det verkar som om man får betala samma pris om man har elkabeln i tomtgräns som om elbolaget måste gräva 500 meter från transformatorstationen :( . Det känns riktigt, riktigt surt!
 
Miahun skrev:
...Det verkar som om man får betala samma pris om man har elkabeln i tomtgräns som om elbolaget måste gräva 500 meter från transformatorstationen...
Å andra sidan kanske han/hon som har tomten 500 meter bort blir glad att anslutningen inte kostade en halv mille, utan "bara" 67000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.