Jag är snickare och skall bygga ett garage(70m2) själv och undrar vad ni har för riktpriser/m2.
Hoppas själv klara mig på 2000kr/m2.
Är jag ute och cyklar?
 
Jag talade idag med en byggvaruhandlare om materialkostnad för väggar och ställde frågan hur mkt kostar det att bygga med sten o. puts och vad blir kostnaden för trä 45x140+45 med isolering o. gips på insidan o. panel utvädigt. 250-300:- för den murade varianten beroende på hur tjock sten man väljer och minst 300.- för trävarianten. Kostnaden avser pris per m2 vägg.
 
Det stämmer nog bra, jag har också räknat på 300kr/m2 vägg. Men jag menar ett riktpris på hela garaget, alltså 70m2 garage*2000kr/m2 =140000kr för hela garaget
 
Naturligtvis beroende på lite hur mycket du gör själv och vilka priser du har tillgång till men mellan 750-1000kr m2 för plattan med underarbete. Det lämnar ca 700-900 för tak, inredning, el , vvs och portar.

Blir nog lite tajt

Jag håller för tillfället på att bygga ett förråd med carport på 48 m2. Det kommer jag nog att klara på mellan 70 och 80'
 
Hej!

Jag håller just nu på med att bygga ett lika stort garage fast med inredningsbar övervåning. Total kostnad är beräknad till 180000:- vilket ger ca 2575/m2 för min del

Regelstommen är 45*170 och fullt isolerad, 200mm cellplast under plattan..
 
Hur är måtten på ditt garage Jarnell?
Vad är det för lutning på taket m.m. m.m. ?
Hej Inger.P.

Mitt garage är 9,6m lång (innermått) samt 7m brett (innermått)
Takvinkel =38 grader

Övervåningen har förhöjt fasadliv på 60cm för att skapa en rymlig känsla samt en takhöjd på 2,40m.

Totalt med övervånigen är garaget 120m2.

Budgeten baserade jag i början på priser från byggmax, men detta fick jag äta upp när det kom till kritan att börja beställa. Sortimentet på byggmax räckte inte till, utan de hade bara de mest förekommande materialen. Valet hamnade i stället på en lokal bygghandlarfirma som hade det man frågade efter. Dessutom lämnade jag bara in en lista på allt som jag skulle ha, för att sedan få det ihopplockat och levererat till tomten.

Merkostnaden för denna för mig annars tidskrävande uppgift har slutat på en merkostnad på 10%

Mv
Wapen

 
EDit. P.S. Hur har du löst "den bärande balkfrågan"? Dimensioner och typer?
Den Bärande balkfrågan har jag löst på ett elegant sätt (tycker jag i varje fall)

I sidoväggen på andravåning har jag byggt en lådbalk som är fribärande mellan de båda kortsidorna. På så sätt blir det inga pelare i den nedre delen av garaget.
Och man märker inte av balken på andravåningen eftersom den är integrerad i väggen. Jag skickar en bild på lösningen till dig...

Min totaltalkostnad över hela projektet hamnar på som du nämnde i runda slängar 200 tusen. Detta är inklusive golvvärmeslingor samt El +VVS samt Toalett +Dusch samt en skorsten för pannan, samt en 3*2,5m eldriven helisolerad port... mm.. mm

Ja det finns mycket att räkna upp.

Mv
 
Självfallet(!) är det av intresse för fler att se på bilderna!
 
Om du vill och om någon annan är intresserad av att se bilderna kan jag lägga upp dem på min hemsida och på så vis kan jag publicera dem här i tråden. Är det OK och är någon intresserad?
Hej Inger.P.

Det är helt ok.

Lösning fick jag genom en snickarkompis som hade sett det när han byggde ett lösvikeshus. Jag har även fått det kontrollberäknat av en konstruktör så att man inte gör något dumt.

Mv Wapen
 
Jag är också nyfiken på balklådan så du får gärna lägga ut lite bilder...
 
Hej!

På förfrågan så kommer här en liten beskrivning av lådbalken.

Balken är fribärande mellan båda kortsidorna med lastupptagning ner i väggen. Balken består av tre st på varandra staplade 45*195 K24. På båda sidor om dessa så limmade jag sedan 16mm:s K-plywood samt spikade med ankarspik ( 9st på höjden) med 15 cm mellanrum längs hela banken.

Varje takstols underarm förankars sedan i balken, så även balkarna mellan takstolana.

Mv Wapen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.