Har ett probelm.

Vi har 3 stycken träd in til våran gräns. Två av dom står ca 1 meter in på grannens tomt men halva trädet på båda växer över på vår sida. Dvs skulle man ta bort allt som växer över på vår sida så har man halva trädet kvar.

Det andra trädet står 1/3 inne på vår sida.


Vi har försökt på alla möjligavis att diskuttera om att vi måste göra något åt det hela. Vi har ett jätte gammalt staket som är helt sönderfallet. Dom vill inte aha något staket o någon häck går inte sätta där med tnake på att det inte kommer växa.

Vad är nu mina rättighetter? Kan jag ta ner det trädet som är 1/3 på min sida o bara skära ner allt på min sida? Måste jag betala eller kan jag få grannen att betala?

När jag snackade om att vi kunde mäta ut tomtgränsen så vill dom inte det. Jag sa aMåste inte man göra det om man är oense? Då måste man väl dela på kostanden? Allt är bara så rörigt så det hade varit bra att veta sina rättighetter. Samma sak gäller alla rötter som växer in. Är ju ganska mycket. Är det bara att skära av?

Det ända dom säger är att jag ska flytta in min tomtgräns så att träden får stå kvar. Dvs jag måste flytta in min tomt gräns ca 50 cm in gånger längden på min tomtgräns.

Vad har jag rätt till. Vad ska man göra?
 
Du har inte rätt avverka träd som står på grannens tomt.

Du har rätt att såga av grenar som växer in på din tomt efter att du givit grannen tid och möjlighet att själv beskära sina träd. Eftersom du och din granne inte är överens är det vettigt att du tex sänder rekommenderat brev så att du har bevis på att han mottagit beskedet att du kommer att beskära träden - ge honom tex 6 månaders frist.

Du har rätt att beskära rötter som tar sig in på din sida. Det finns då möjlighet att trädet blir instabilt och faller vid en lättare storm. Skulle så ske och det faller in på din tomt är det din hemförsäkring som utnyttjas . dvs det blir du som står för självrisken.

Du kan inte kräva att grannen ska bekosta något, varken tomtgränsutsättning eller trädfällning.

Du har rätt sätta staket på din sida tomten - räcker med 5 cm in, såvida det inte gäller ett staket som kräver vård (målning etc). Står det ett träd mitt i tomtgräns har du rätt ta bort det enligt ovan - men du har inte rätt att beträda grannens mark om han är ovillig!
 
Redigerat:
Vad med trädet som står på 1/3 av vår tomt? Det är alltså stammen som är på vår tomt oxå. Den var ju inte där när dom planterade trädet utan har växt in. Det är ett stort träd.
 
yonna skrev:
Du kan inte kräva att grannen ska bekosta något, varken tomtgränsutsättning eller trädfällning.
Finns en annan tråd någonstans på byggahus om en person som fick en räkning för tomtgränsutsättning trots att denne varken beställt eller informerats om att sådan gjorts. Tydligen kan lantmäteriet "passa på" att mäta upp angränsande tomter om de ändå mäter upp en närliggande tomt och därefter debiteras de berörda tomtägarna. Så jag kan inte kräva att grannen ska betala, men lantmäteriet kan.
 
Är du inte helt säker på var tomtgränsen går kan det bli knepigt att ta ner trädet utan grannens medgivande. Men du kan ju testa med att ge honom frist att ta ner trädet själv - och se hur han reagerar. Vägrar han medgivande så kan du kontakta kommunen.
 
Man kan i vissa fall utnyttja en liten sak som kallas kopparspik. Ska tydligen kunna rå på även de största träd.
Man kan ju undra om de kallar in CSI för att ta reda på varför ett träd dött.
 
Om min granne vill ta ned mina träd och efter en tid dör plötsligt träden-hur reagerar jag då? Grannens fruktträd? Bilen?
 
raveper skrev:
Man kan i vissa fall utnyttja en liten sak som kallas kopparspik. Ska tydligen kunna rå på även de största träd.
Man kan ju undra om de kallar in CSI för att ta reda på varför ett träd dött.
Detta ser man många som säger. Dock är det också många som provat helt utan resultat. Far min försökte en gång. Slutade med över 100 kopparspik i trädet och det va fult friskt ändå.
 
Låt träden stå kvar.
 
Om det råder osäkerhet om var gränsen går, om det t.ex saknas gränsmarkeringar, så tycker jag att du skall kontakta Lantmäteriet och hör vad de tycker. En ny utsättning är tråkigt nog ganska kostsam. Att fråga är dock gratis.
Att ta död på ett träd är inte så svårt. Använd samma metod som för stubbar som skjuter skott. Borra ett eller flera hål i t.ex en större rot och slå i några pluggar med Round Up som finns att köpa hos Granngården.
 
yonna skrev:
Du har inte rätt avverka träd som står på grannens tomt.

Du har rätt att såga av grenar som växer in på din tomt efter att du givit grannen tid och möjlighet att själv beskära sina träd. Eftersom du och din granne inte är överens är det vettigt att du tex sänder rekommenderat brev så att du har bevis på att han mottagit beskedet att du kommer att beskära träden - ge honom tex 6 månaders frist.

Du har rätt att beskära rötter som tar sig in på din sida. Det finns då möjlighet att trädet blir instabilt och faller vid en lättare storm. Skulle så ske och det faller in på din tomt är det din hemförsäkring som utnyttjas . dvs det blir du som står för självrisken.

Du kan inte kräva att grannen ska bekosta något, varken tomtgränsutsättning eller trädfällning.

Du har rätt sätta staket på din sida tomten - räcker med 5 cm in, såvida det inte gäller ett staket som kräver vård (målning etc). Står det ett träd mitt i tomtgräns har du rätt ta bort det enligt ovan - men du har inte rätt att beträda grannens mark om han är ovillig!
Som ledamot i en samfällighetsförening vore det intressant att veta vilka lagtexter / regler du hämtat dina uppgifter ifrån.

Mvh

Filip
 
Jordabalken

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).
 
mycke_nu skrev:
Jordabalken

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).
Man tackar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.