Håller på att renovera ett gammalt tegeltak där jag ska spika ny papp (dold spikning) och läkt och sen dit med de gammla pannorna.
Alla jag träffat säger att " så fort du fått på pappen så behöver du inte krångla mer med pressening" , stämmer det?
Det borde ju bli tätt med bara pappen men hur är det när man spikat dit läkt, finns risken att det läcker in vid spikarna då?

Då jag har lite dåligt med tid så kommer taket vara täkt med endast papp i ca. 1 vecka och sen kanske med läkt lika länge innan jag får på pannorna. Kommer det funka utan pressening?
 
Det kommer få regna ganska mycke och länge för att det ska läcka in. Träet i sig är ganska tätt och kommer agera som tätning runt spikhålet. Sedan ska man inte utmana ödet heller.
 
Jag skulle inte vara orolig, det krävs regnoväder av domedagsmässiga proportioner för att det ska ställa till med något.
 
Ursäkta mitt dåliga kunnande, men vad betyder "dold spikning"?
 
danne007 skrev:
Ursäkta mitt dåliga kunnande, men vad betyder "dold spikning"?
Jag gissar han menar att pappen är spikad upptill, så överliggande våd limmas mot den under och täcker spik/klammerskallarna!?
 
Några veckor är inga problem om allt är välgjort.
 
FredrikR skrev:
Jag gissar han menar att pappen är spikad upptill, så överliggande våd limmas mot den under och täcker spik/klammerskallarna!?
Jo, det är så jag menar.

Tack för alla svar, och till råga på allt var det precis de svar jag ville ha:)
Blir ju lite enklare när man slipper hålla på med pressening fram och tillbaka.
 
FredrikR skrev:
Jag gissar han menar att pappen är spikad upptill, så överliggande våd limmas mot den under och täcker spik/klammerskallarna!?
Ok, det låter ju ganska rimligt.
Tack för svaretd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.