Hej!

Jag funderar lite på fördelar och nackdelar med att bygga ut ett hus åt sidan jämfört med att bygga en till våning.

Som jag ser det så borde det vara betydligt billigare att bygga uppåt än utåt om man tänker på att man inte behöver gjuta någon ny grund, man behöver inget nytt tak, m.m. Är detta en rimlig tanke?

Är det svårare att få bygglov när man ska bygga på höjden jämfört med att bygga på bredden? Bygger man på höjden antar jag att grannar, osv, måste godkänna också? Samt att man måste kolla att stommen håller för den extra tyngden?

Jag ska tillägga att jag tänker göra det mesta av jobbet själv.

Mvh

/Thomas
 
Jag har valt att bygga till med en takvåning och det är ett billigt alternativ. Det viktigaste är väl ett huset får rätt proportioner med en bra planlösning. Kolla med byggnadsnämden hur detaljplanen ser ut för området innan du bestämmer alternativ. Kolla in husen i området det ger en bra bild av vad som är möjligt att bygga.
Kanske ta hjälp av en arkitekt som kan skissa lite och ge ideer. Arkitekt ritningar till bygglovsansökan gör du själv ;)
När du fått bygglov ska du en kvalitetsansvarig (som kontrollerar att bygget görs enligt plan och bygglagen)
och en konstruktör (som räknar på ljuddämpning,isoleringsvärden och lasterna och gör konstruktionsritningar).En elektriker och någon som gör en flödesmätning på ventilation måste till också.

Det enklaste alternativet är kanske att flytta till större!!

 
Vet inte om det är enklare/billigare att bygga på höjden. Du måste ju lyfta taket, och då är huset exponerat under en viss tid för nederbörd etc, medan det "gamla" huset är skyddat om du bygger ut.

Mvh Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.