Hur justerar man förtrycket enklast i en 18 l. exp. kärl.
 
man tömmer systemet på vatten så att kärlet är trycklöst, därefter tar man sin kompressor och blåser upp ballongen till rätt förtryck.
 
  • 0846-passagen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
liten förklaring. du behöver inte tömma hela systemet på vatten (så uppfattade jag det först), huvudsaken att systemet är trycklöst... jag tror att det var så Mathias menade  ;)
 
  • 0865-passagen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hocke skrev:
liten förklaring. du behöver inte tömma hela systemet på vatten (så uppfattade jag det först), huvudsaken att systemet är trycklöst... jag tror att det var så Mathias menade ;)

Det låter som en rimlig tolkning av mitt uttalande... ;)
 
Synd att man inte får sätta en avstängning till exp.kärlet så man slapp detta tömmande av systemet  :surprised: :p

Men jag tackar så mycket för svaren :)
 
Man får faktiskt sätta en avstängning före expansionskärlet. Däremot får det inte sitta en avstängning mellan panna/värmekälla och säkerhetsventil.
 
Just så gjorde rörläggaren hos mig nyss. En avstängning före expansionen och en avtappningskran efter.
 
Om man låter systemet bli helt kallt behöver man egentligen inte tömma systemet och inte ens göra det trycklöst faktiskt.
Det man vill är att kärlet ska vara tömt på vatten när systemet är kallt så man har mycket volym att fylla upp när systemet värms.
Kolla först att trycket inte är för högt i bälgen. Genom att pumpa i mer luft kommer man att se att trycket stiger på vattensidan.
Blir då trycket mer än man vill ha som förtryck (ofta 0,5 bar) måste man släppa ut vatten. När trycket inte stiger längre har man tryckt ut allt vatten ur kärlet. Sedan är det bara att släppa ut lite vatten så trycket går ner till rätt förtryck och släppa ut luft till rätt förtryck. Det går att göra genom att leta det lufttryck där vattentrycket precis börjar sjunka när man släpper ut lite luft.
Det är dock viktigt att systemet är så kallt det kan bli, för blir det kallare får man för lågt tryck.
Kanske lite mer komplicerat än att bara släppa vattentrycket helt, men man släpper ut minimalt med vatten och behöver inte återfylla något om man gör rätt (under förutsättning att det inte var för lite vatten redan från början förstås).
 
  • 1053-vit-passagen_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sveno skrev:
Man får faktiskt sätta en avstängning före expansionskärlet. Däremot får det inte sitta en avstängning mellan panna/värmekälla och säkerhetsventil.
Ok...men säkerhetsventilen sitter ju på exp. kärlet. så då är det bara glömma avstängning då
 
  • 1050-gavlarna_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bohemen skrev:
Ok...men säkerhetsventilen sitter ju på exp. kärlet. så då är det bara glömma avstängning då
Du får i så fall montera en säkerhetsventil till, före avstängningsventilen. Kan kännas lite onödigt men det blir lättare att justera trycket i exp. kärlet. Det är bara att välja.
 
roli skrev:
[quote author=Bohemen link=1138214384/0#8 date=1138384665]Ok...men säkerhetsventilen sitter ju på exp. kärlet. så då är det bara glömma avstängning då
Du får i så fall montera en säkerhetsventil till, före avstängningsventilen. Kan kännas lite onödigt men det blir lättare att justera trycket i exp. kärlet. Det är bara att välja.
[/quote]
ok...nu har jag fixat ett nytt kärl med tillhörande delar så då är frågan.....måste det sitta en säkerhetsventil på kärlet eller kan jag plugga det o flytta ventilen före avstängningen....

Att man inte får montera en ventil är för att om man glömmer öppna den eller ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.