Hej, har letat lite men tycker inte att jag hittar dom svar som jag söker!

Jag håller på och ska göra en platta till ett garage på 56kvm där jag ska ha golvvärme, tänkte lägga 20mm slang men en bit in från ena hörnet kommer det vara ett "tomrum" på 2X3m där jag inte ska ha golvvärme (ska borra fast lyft där), allt kommer att drivas av en 6kw bergvärmepump.
Tänkte lägga slingorna så att dom börjar utefter väggarna och sen går ut över golvet.

så till frågorna då,
Hur långa slingor kan jag lägga? räcker det med två?
och vilket cc-mått är lämpligt att ha på 20mm slang
Tänkte hålla ca 10-15 grader där året runt med 195mm isolering i väggarna (bor i Jämtland = Kallt)
 
H
Du får ha upp till 100 m per slinga men se till så att du har lika långa slingor. Du borde klara dig med 2 slingor på c:a 85-90 meter.
 
Någon som har invändningar/synpunkter?

89a40288ef.jpg
 
ursäkta mig men vet inte riktigt hur man gör med bilder, men högerklicka och "visa bild" verkar fungera!
 
Det där blir bra, men lägg slingorna åt andra hållet så slipper du böja slangen så många ggr.
I praktiken kan det nog diffa flera meter om du lägger efter den skissen, men det spelar ingen roll.

Jag har 3st slingor på vardera 70-80m i mitt garagegolv och de är alla helt ostrypta och ingen mätbar tempdiff finns mellan dem.
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Det där blir bra, men lägg slingorna åt andra hållet så slipper du böja slangen så många ggr.
I praktiken kan det nog diffa flera meter om du lägger efter den skissen, men det spelar ingen roll.

Smart, den tanken hade inte ens slagit mig! :blushing:
men jag får väll märka ut slangen så jag vet att dom blir ungefär lika i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.