Y
el-dosorna i taket är 48mm höga.

Gipsen är 13mm hög.

48-13 = 35mm hög glespanel.

Men bör jag kanske lägga till 1mm för att undvika att något sticker utanför gipsen?
Dvs 36mm hög glespanel.

---------------

Och, 1200mm bred gipsskivor. Ska jag ha 30cc eller 60cc mellan varje glespanel?
 
cc 30 mellan dem och normalt tar man ju 22X70 eller 22X95 ungefär. Dosorna kan du ju låta sticka upp lite mellan takstolarna vanligtvis
 
Y
har satt kortlingar plant mellan takstolarna... många dosor kommer sitta rakt mot takstolarna också... frågan är vilken precision man vågar köra på, mattematiskt exakt eller räkna till 1-2mm och få alla dosor lite försänkta..
 
Jag skulle köra med lite försänkning själv
 
Y
nu har jag haft världens ångest efter insett att de gamla slarvigt monterade kortlingarna som dosorna satt på från början, faktisk var mer rätt än så jag gjort nu.

De hade satt dessa ca 1cm över takstol nivå. alla satt lite snett osv. jag tog ju bort dessa och monterade snyggt och prydligt nya plant med takstolarna.

Detta innebär ju att jag har ju i princip sänkt mitt innertak nu med 1cm.

Från 240 till 239cm...

Ska jag lossa mina fina kortlingar och höja upp dem.. eller få ett sänkt innertak?

Haken är att inga belysningar kommer isf bli centrerade med rummen, allt kommer halka snett och se mupp ut...
 
239 är ingen fara i takhöjd.
Däremot kommer du lägre så börjar det bli klurigt med gaderober tex. De är ju ofta runt 2.36 höga (ska man ha taklist så får man ju dra den runt gaderoberna i sådanna fall dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.