Hittade på nätet för länge sedan en som i innertaket lagt upp en stålkonstruktion (en sån där man brukar se i störrelokaler,med takskivor på), men han hade bytt ut dom vanliga skivorna till frostad plexiglas och ovanför varje plexiglas var en halogenlampa centrerad. Så det såg ut som att hela taket lyste. Hoppas ni förstår hur jag menar. Skulle det funka i ett badrum?
 
Intressant idé. Lägg upp bilder då du är klar d^_^b

Däremot skulle jag inte sätta halogenbelysning ovanför. De blir varma, drar mycket ström och håller inte så länge. Eftersom det antagligen blir ganska jobbigt att byta ljuskälla så vill man ha en som håller så länge som möjligt!

Jag skulle sätta LED eller lysrör! De finns dimbara lysrör.

Är det vanligt "bärverk" för akustikundertak du menar? Plattorna brukar vara 60x60cm eller 120x60cm

Finns även en komplett LED-panel som man sätter istället för en undertaksplatta.

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/materialforum/readarticle.aspx?articleID=930
http://www.hidealite.se/svenska/led/downlights/7451151-led-panel-light-varmvit.html

Dom e antagligen dock svindyra!
 
Redigerat:
Det där var en jäkla intressant ide, den måste jag testa i sommarstugan nu när jag ändå håller på där.
 
Lägg upp bilder sen! d^_^b
 
Jag kommer att lägga upp bilder:)

Rrrrr: Det är vanliga "bärverk" för akustikundertak jag menar, visste inte vad dom hette:)

Jag skall kolla mer på led oxå, vet inte om dom har samma spridningsvinkel så att jag får hela 60x60 att lysa upp
 
Rrrrr skrev:
Intressant idé. Lägg upp bilder då du är klar d^_^b

Däremot skulle jag inte sätta halogenbelysning ovanför. De blir varma, drar mycket ström och håller inte så länge. Eftersom det antagligen blir ganska jobbigt att byta ljuskälla så vill man ha en som håller så länge som möjligt!

Jag skulle sätta LED eller lysrör! De finns dimbara lysrör.

Är det vanligt "bärverk" för akustikundertak du menar? Plattorna brukar vara 60x60cm eller 120x60cm

Finns även en komplett LED-panel som man sätter istället för en undertaksplatta.

[länk]
[länk]

Dom e antagligen dock svindyra!

Ahh kollade in länkarna, tackar för tipset.

Men jag funderar på att det kan bli problem om du skall tex ha 2.5 rutor på bredden.
 
Mätte ytan igår kväll och ska beställa lite bärverk och plexiglas på måndag, nu är frågan bara vad jag ska använda för armatur/ljuskällor...hmmm

Bilder kommer så fort det är färdigt.....vilket kan ta allt mellan 1 vecka till 1 månad beroende på vad "regeringen" anser att jag ska prioritera i stugan.....
 
Glufsglufs skrev:
Mätte ytan igår kväll och ska beställa lite bärverk och plexiglas på måndag, nu är frågan bara vad jag ska använda för armatur/ljuskällor...hmmm

Bilder kommer så fort det är färdigt.....vilket kan ta allt mellan 1 vecka till 1 månad beroende på vad "regeringen" anser att jag ska prioritera i stugan.....
Vad får du för avstånd mellan undertaket och innertaket? Om hela innertaket och väggarna ovanför undertaket är vitt, samt att du har nog med plats så kanske de funkar med små lysrörs "rännor"? Alltså såna smala 1x28W eller liknande. Går ju att få med switchdim. Sätter man sådana på väggarna mellan undertak och innertak borde de ge en jämn och fin belysning genom plexiglaset.

Jag har somsagt aldrig provat detta själv.. så de är bara en chansning :rolleyes:
 
Jag tänkte bygga så nära som möjligt så belysningen får ju styra avståndet och lysrören du nämnde är nog inte helt fel. Rummet är ju inte så stort så jag funderade på om man ska ha 40x40 eller 30x30 istället för standard 60x60.

Jo, det är helt nymålat vitt så det lär ju kunna gå bra att få "reflektion" av det.

"regeringen" var väl inte sådär imponerad av projektet. Jag har nog fixat med belysning i stugan så att det är mer varianter än vad man har i tre villor tillsammans.
 
Hehe.. Tjejen min brukar inte heller vara så värst imponerad av mina special-projekt.. Hon tycker oftast att jag "överdriver" och "spårar ur" :cool:
 
Mmm...dom förstår sig inte på finesserna dom små liven....blir intressant sen när jag framåt hösten ska renovera rum för rum i lägenheten.....jag har ju en Hilti spårmaskin så det kommer att bli en del special :D
 
Glufsglufs skrev:
Mätte ytan igår kväll och ska beställa lite bärverk och plexiglas på måndag, nu är frågan bara vad jag ska använda för armatur/ljuskällor...hmmm

Bilder kommer så fort det är färdigt.....vilket kan ta allt mellan 1 vecka till 1 månad beroende på vad "regeringen" anser att jag ska prioritera i stugan.....
jag kommer att följa ditt bygge:). Jag ligger lite efter:( håller på att riva badrummet nu:).

Ang avstånd från lampa till plexiglas. jag vill inte ha en ljusare punkt i mitten av varje ruta(kanske inge går att ta bort). Tror ni att det är viktigt att tänka att ljusvinkeln skall lyckas fylla en ruta?
 
Det beror ju på om du använder punktbelysning eller någon anna ljuskälla som "flyter ut" i taket. Jag kommer ju att ha plexin så nära taket som möjligt då det är låg takhöjd ändå så det blir nog någon lysrösrvariant eller så.
 
Kollad upp plexi 1200kr/kvm :( huga finns det inge billigare?
 
AXS
Säg istället att du vill ha plast. Spelar ju inte så stor roll vad för typ...

Plexi är ett varumärke som kanske inte alltid är billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.