Jag har en stor slänt som fullstädigt tagits över av ogräs och nu skulle jag vilja få bort dom och så gräs där. Hur gör man detta enklast?
 
C
Slå och klipp ogräset, så skulle jag tro att det blir gräs av sig självt efter ett tag. Annars är det väl att göra en gräsmatta precis som vilken gräsmatta som helst, fast lutande.

Hur mycket lutar det förresten?
 
Det låter som min gräsmatta:D
Jag har gjort ett experiment och tagit tre delar om 2 gånger 2 meter.
Har provat följande:
1. Vänt all gjord och sått nytt gräs.
2. Tagit bort allt ogräs, toppdressat och sått lite extra gräs.
3. Använt sådant där kombigödsel som skall ta kål på ogräs och göda gräset.

Här i jämtland där temperaturen aldrig blir så hög är allternativ tre absolut sämst och jag har provat flera gånger.
Resultatet på nummer ett och två är väldigt olika och jag har inte bestämt mig för vilket jag tycker bäst om(det har gått två år nu och efter ett år tyckte jag absolut bäst om tvåan, men nu vet jag inte).

Det bästa allternativet borde vara att gräva bort 20cm och lägga ny jord och så nytt gräs(eller rulla ut färdigt), men det kostar och dessutom får man ingen gratis terapi;)
 
@cheetah1, lutningen är kring 2 m höjdskillnad på 3 m sträcka ungefär.

@sblixten, jag var inne på ditt alternativ 1 och gick ut och testade med en grep - för att få terapi! - men det kändes som fel metod. Dels för att det blev väldigt "klumpigt" med alla ogrästuvor men också för att det är en ganska stor yta, typ 25 x 2,5 m.

Är det någon idé att hyra en jordfräs för att "plöja ned" allt ogräset?
 
Men om du inte håller efter det sen så kommer det ju bli ogräs igen, så antingen måste du klippa den som gräsmatta så orkar inte ogräset leva eller så får du skala av och lägga fiberduk eller liknande och sen sten över eller något.
Går det inte att fylla på med några lass jord till så du planar ut slänten så det blir klippbart om det nu inte är det?
 
Jag har inte markbearbetat en del av min trädgård efter bygget men plockat sten (evinnerligt mycket sten) och bara klippt ogräset. På baksidan har jag numera en ganska vettig gräsmatta - och jag har inte sått ett enda gräsfrö. Är inne på 4:e säsongen - så det tar tid om man kör med min metod. Lutningen är 120 cm på ca 4 m så den är inte så stark som din.
 
=@sblixten, jag var inne på ditt alternativ 1 och gick ut och testade med en grep - för att få terapi! - men det kändes som fel metod. Dels för att det blev väldigt "klumpigt" med alla ogrästuvor men också för att det är en ganska stor yta, typ 25 x 2,5 m.

Är det någon idé att hyra en jordfräs för att "plöja ned" allt ogräset?
Du menar att det endast rör sig om 62,5 m2. Kör med spade och grep och slå sönder alla klumpar säger jag. Det tar inte ens en dag(slutar förmodligen med samma tid att hyra en jordfräs inräknat hämta/lämna och göra rent bilen). Att ta bort ogräs, toppdressa och tilläggså tar MYCKET mer tid än så.
Har du gott om pengar och ont om tid, så lej bort att gräva undan och lägga nytt.
Är du i behov av terapi, så kör du på att tilläggså;)
Enda sättet att få en bra gräsmatta snabbt är att anlägga nyutrullad gräsmatta, skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.