God afton gott folk!

Jag har en liten vilding till fundering jag gärna vill ha svar på. Tanken var att vi skulle tilläggsisolera och byta ytterpanel i sommar men pga andra mer akuta åtgärder så kommer detta inte hinnas med. Till saken hör det faktum att om vintern så blåser det i princip rakt genom kåken. Väggens konstruktion är utförd på följande vis (in till ut).

Treetex, Råspånt, Timmer, Ytterpanel.

That's it, ingen isolering och om det finns vindskyddsmaterial under befintlig ytterpanel så är den fullständigt värdelös (med tanke på att man känner att det blåser inomhus en kall vinterdag). En del av "blåsten" kan väl kanske tillskrivas kallras då vi ju som synes har helt oisolerade väggar men faktum kvarstår ändock att på somliga ställen blåser detta drag ut lågan på ett värmeljus...

Min fundering är sålunda om man kan (eller kan och kan, kan kan man väl alltid men det behöver inte vara en vettig lösning för det) riva bort all lockläkt så man får en slät yta och sen helt sonika klä hela huset i vanlig vindpapp. Denna vindpapp skall isf sitta över nästa vinter och sedan rivas bort tillsammans med den panel som är kvar och sedan bytas mot en mer ordinär vägguppbyggnad.

Kostnaden för detta rent materialmässigt rör sig om en 1500 - 3000 kronor eller så. Om jag tjänar in denna summa i uppvärmningskostnad är mindre intressant, vad som är intressant är att man kanske slipper känna det som att man bor i en halmhydda när det är 30 grader kallt ute (vi bor smäck mitten i Dalarna och med tanke på den gångna vintern så är det inget vi vill uppleva igen.

Vad jag undrar är om detta ens är praktiskt genomförbart!? Kommer vindpappen att blottna upp och ramla ned vid första regnskur till hösten eller blir den bara litet våt och torkar upp igen innan det blir "torrare" med minusgrader och kyla. (pappen kommer såklart att häftas upp med femtio miljoner klammer från häftapparat) Undrar mest om själva pappen överlever...

Vad tycker folket på detta eminenta forum om min tankegång, är jag skvatt galen? Skulle detta tillföra något positivt över endast en vinter eller är det ett idiotprojekt från första början?

PS. Jag skiter fullständigt i om huset blir knallsvart och ser förjävligt ut i 5-6 månader, det kommer att åtgärdas nästa sommar! :)
 
Vindpappen är ganska skör. Den kommer förmodligen att blåsa sönder.
Du kan använda vindskyddsfolie i stället. Den är betydligt segare. Naturligtvis är den dyrare, men det är kanske möjligt att återanvända den när du isolerar på riktigt.
 
Att den är skör är jag medveten om men jag tycker inte det borde bli ett problem om man bara häftar fast den i sinne, kanske tom limmar ihop skarvarna med 3m spraylim eller liknande. Ponera att den inte blåser åt fanders, kommer den att åka åt skogen pga litet fukt eller hur är beskaffenheten hos gemene vindpapp? Jag vet bara att den är svart och "halvstyv", är den lika vattenkänslig som en rulle dasspapper? :)
 
Den tål vatten i viss mån, men det är inget bra att klamra fast den. Det minsta man belastar den så spricker den runt klamrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.