Hej,
Är nybliven ägare till ett hus i östergötland. Gården / fastigheten består av en huvudbyggnad samt garage / gästhus och några få uthus. Tomten är på cirka 12 000 kvadratmeter (dock är merparten naturtomt vilket är tur för mig). Och fastigheten gränsar till en sjö / år.

Vad jag behöver hjälp med är att fastställa originalstilen på huset. Har bifogat några bilder. Jag vet att huset är byggt 1935, då det tidigare huset brann ner. Därför tror jag inte att detta är den stil som tillhör epoken. Huset är ganska välbevarat (även om det trots allt blivit lite konstiga ytrenovering med åren som gått.

Mina konkreta frågor är följande:
* Vilken stil är huset byggt i?
* Fanns vattenburen värme med element på hus från 1935 eller är det något som tillkommit senare?
(om svaret är att det inte fanns som orginal så ger det mig mer motivation till att installera vattenburen golvvärme, i samband med den renovering som ändå ska göras rum för rum).
* Vad ska det sitta för typ av fönster på huset egentligen?
(de fönster som sitter i huset idag är knappast orginal. De har sparat orginalfodren från insidan men istället satt raka nya foder innanför orginalfodren. Utifrån har de dragit på riktigt grova foder för att täcka mellanrummet. Alltså, de har satt in mindre nyare fönster i de gamla fönsterhålen. Detta är vad jag tror tidigare ägare har gjort. Har ännu inte hunnit bryta upp några foder för att titta hur det ser.)

Andra mer abstrakta frågor:
* Färgval etc inomhus. Någon som har idéer?
* Typ av golv inomhus? Idag är det ett hopkok av laminat, plastgolv samt trägolv. Några golv ser ut att vara orginal. Flertalet är verkligen inte orginal.

Vet att bilderna inte är dom bästa. Har inte hunnit ta bilder själv ännu på de detaljer som jag nämner ovan.

Vänliga hälsningar
Kristoffer
 
  • dscfy0085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild032kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sovrum_ov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • a10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill nog kalla det för "klassisk svensk lantlig stil från södra Sverige" :)
Min egen kåk från 1937 har original vattenburen värme med tjocka sektionsradiatorer med grova rör, fönstren är kopplade 2-glas med hela rutor. Golven är trägolv förutom hallen och köket som har linoleumplattor, svarta och gråa lite melerade i hallen och snorkråksgula och åksjukegröna melerade i köket. Köket har fått laminatgolv...Den pyttelilla muggen på övervåningen har original haft gråaktigt klinkergolv.
 
:) Känner igen beskrivningen en aning.

Okej, kanske ska förtydliga mina frågor. Egentligen handlar det mest om vad jag bör tänka på när jag börjar renovera huset. Ganska abstrakt fråga men ändå viktigt att man går lite varsamt tillväga och inte hittar på dumheter. Exempelvis kanske de fönster jag har idag är lika de som satt som orginal, men jag kan inte riktigt smälta att de då har stoppat in fönster som är cirka 15 centimeter mindre både i höjd och bredd. Det stör mig, dels för att det inte ser så snyggt ut med foder på foder, dels för att det släpper in mindre ljus.
 
* Det ser ut som en något förvuxen 20-tals villa. Framförallt takets brytning är en typisk detalj för dessa villor.
* Vattenburen värme var vanligt under denna tid.
* Hade huset byggt på 20-talet hade det med största sannolikhet haft de klassiska 3-delade bågarna, alltså 6 rutor per fönster. Ett eftersläpat 20-tals hus som ditt kan dock ha haft ospröjsade bågar.
* Troligtvis har det varit korkmattor så långt ögat har skådat...
 
Jag ska höra med Lennart om han har några gamla vykort på Kartdammen . Tyvärr har han inte på alla husen i De Geersfors.

M.v.h Majo
 
Jag hittade ett vykort med Kartdammen på :D . Men vilket årtal bilden är tagen vet jag inte , men huset är lite mindre och fönstrena är vitmålade . Du får gärna låna vykortet av oss .
 
Hej igen, världen är liten. Inte trodde jag att jag skulle stöta på mina grannar i forumet efter ett första inlägg om nya huset. Majo, jag lånar jättegärna vykortet :)

Precis som jag nämnt tidigare är det framförallt fönstrena som jag anser inte riktigt stämmer med orginalet.

Ska försöka ta bättre bilder in och utvändigt imorgon när jag kommer ner till huset så att alla kan få se vad jag menar med att fönstren har förändrats kraftigt. Som tur är har de gamla fodren inomhus bevarats, så fönsterhålen har inte minskats. Det borde med andra ord gå att stoppa in andra fönster utan alltför stora modifieringar. Frågan är väl bara kostnaden för nya fönster på en hel kåk... Det finns andra prioriteringar innan fönster byts ut. Men jag vill ändå börja få en känsla av hur det såg ut från början.

Är också lite sugen på att veta huruvida det gamla stallet har likheter med orginalhuset som brann ner innan de byggde det nya huset. Men det kommer jag väl aldrig få reda på.

mvh/
Kristoffer
 
Nya mindre fönster i de gamla hålen - då kan det t o m vara så att de bara har sågat bort mittstolparna och satt dit de nya karmarna inuti de gamla. Så hade de gjort i vårt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.