Jag har inte riktigt hunnit med i väderomslaget från kalla våren till högsommarvärme. Har en rätt stor vildvuxen slänt ner mot en å som jag måste klippa flera gånger per sommar.

Har kommit fram till att mitt val står mellan Stihl FS 130 och Jonsered CC 2036. Båda tycks ha snarlik motoreffekt och båda kommer med trimmerhuvud/gräsklinga/sågklinga samt billig sele.

Inte hunnit titta så mycket på Stihlen, men av det lilla jag sett tycks Jonsereden ha bättre "avvibrering" både av motorn och styret. Jonseredens gräshuvud såg dessutom ut att vara mycket smidigt att ladda med tråd - inte sett om Stihl har lika smidigt.

Ja, svårt det här :).
 
När det gäller riktiga röjsågar så är Stihl bäst. Trimmers är de säkert också bäst på men Jonsered är också ett märke med genomgående god kvalitet så jag tror inte att det spelar någon roll. Viktigast är att du ska köpa ett märke som du har bra service på hemmavid. Snacka med folket som du ska lämna in grejorna till när de strular, verkar det ena stället trevligare än det andra så väljer du deras märke (jag väljer t.ex. Husqvarna motorsåg för att de har snabbare verkstad). Annars är det nog bara att provköra och gå på känslan.
 
Smissarve,

Tack för synpunkterna! Det är Granngården som kommer få mina pengar då de säljer båda modellerna och ligger bäst till. Serviceställe är också samma för modellerna.

Ja det är ju svårt det här... möjligen lägger jag för mycket möda på att träffa rätt bland två lika bra modeller men är ett stort köp för mig personligen så kommer nog överanalysera detta :D.
 
Stihlen är mycket modernare med 4-taktsmotor. Mycket bättre vridmoment och dessutom billigare.

Stihls huvud laddar du utan att öppna det.

FS130 fick för övrigt bäst i test förra året när det testades maskiner för hemmabruk.

Avvibreringen behöver du inte tänka så mycket på om du inte kör heldagar eller är väldigt vibrationskänslig. Skulle så vara fallet passar CC2236 eller FS310 bättre, samma styrka men mer ergonomiska.
 
4 takt ja men ska ha oljeblandat ändå så det är bara en halv fyrtaktare.
de kallar dem 4 mix om jag minns rätt
 
Ja, den kallas 4-mix för att undvika förvirring med vilken bensin som ska användas men likväl jobbar motorn med fyra takter, alltså är det en fyrtaktare.

4-mix har inget oljetråg utan smörjer med bensinen som därmed måste vara oljeblandad. En konventionell 4-taktare har oljetråg.
 
Nonkan skrev:
Stihlen är mycket modernare med 4-taktsmotor. Mycket bättre vridmoment och dessutom billigare.

Stihls huvud laddar du utan att öppna det.

FS130 fick för övrigt bäst i test förra året när det testades maskiner för hemmabruk.

Avvibreringen behöver du inte tänka så mycket på om du inte kör heldagar eller är väldigt vibrationskänslig. Skulle så vara fallet passar CC2236 eller FS310 bättre, samma styrka men mer ergonomiska.
Bra synpunkter, Nonkan. Hade inte tänkt på motorn... låter jättebra med bättre vridmoment trots ungefär samma effekt. Och om trådladdningen är lika smidig som på Jonsereden blir det en Stihl.

Som svensk kan man dock inte sticka under stolen med att man vill gynna svensk industri. Men gissar att Jonsereden inte tillverkas i Sverige den heller.
 
Den görs faktiskt i Huskvarna :) Än så länge ska väl tilläggas. Lite mer komplicerade produkter görs i Sverige medan enklare görs i Italien, Tjeckien, USA, Brasilien och Kina. Husqvarnakoncernen (där Jonsered ingår) är ganska stor så det finns fabriker lite överallt.

Klart man vill gynna svensk industri, men isf ska det vara högre kvalitet än det som görs i andra länder, inte lägre.

FS130 görs i USA.

Mycket av slutmontering av Stihls och Husqvarnas produkter görs just i USA för det är den överlägset största marknaden.
 
Tack för intressant läsning! Kul att läsa att Husqvarna/Jonsered har produktion kvar i Sverige. Även intressant om slutmonteringen i USA.

Jag tittade på Stihlen på väg hem från jobbet och det var ju ännu lättare att ladda tråd på Sthilen än Jonsereden. Som du skrev, men som jag inte fick ihop i tanken, så laddades tråden utan att man öppnade huvudet.
Passade på att beställa en FS 130 :cool:.
 
Jag har en fs 250 och det köpet ångrar jag inte, har rätt mycket att köra av så det är en stor fördel med en maskin som är både lätt och ger många hk.
 
Ja jag är verkligen nöjd med FS 130:n. Allt på den känns kvalitativt. Motorn går ju som en dröm. Selen var riktigt bra för att vara "hemmamodell". Körde 4-5 h i helgen och långa stunder gick jag bara runt och log över hur bra allt funkade. Var tvungen att justera upp tomgången lite så att den inte självdog, men det är en petitess.

Det enda som stör mig är att jag lyckades ha av trimmertråden inne i huvudet säkert 15 gånger. Antar att jag lindar upp tråden fel.
 
Har också en FS 250, bara gott att säga om den. Fungerar bra både med klinga o tråd.
 
Hemmakatten
Hemmakatten skrev:
Vi köpte en Stihl FS130 förra året efter rekommendationer från forummedlemmar. Använde den en del förra året, i år hittills ingenting, men det börjar bli hög tid. Vi var mkt nöjda med den förra året, och är det förhoppningsvis i år igen.

Du kan läsa mer om grästrimmers/röjsågar i tråden nedan.

[länk]
Tack för tipsen, men som sagt så köpte jag också en FS 130. Mycket nöjd än sålänge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.