Hej!

Är i färd med att köpa ett äldre hus om 3 plan (källare, entrévåning och vindsvåning) på 120-130 kvm. Huset är byggt i mitten på 30-talet och är isolerat därefter. Huset har ett vattenburet system med helt nya radiatorer på boendeplanen. I källaren finns en Nibe City 100VX från -96 som oljeeldas och som har elpatron. Fönstren i kåken är i hyggligt skick, men endast 1+1 kopplade. Fönstren skall bytas framöver.

Frågan är nu vilket uppvärmningssystem som vi skall välja när vi kommer att börja pilla och uppdatera huset? Som jag ser det finns det 4 alternativ, pellets, bergvärme, jordvärme eller luft-vatten.

Känslan är att det är enklaste att bara kasta in en frontbrännande brännare i pannan och elda pellets. Liten initial arbetsinsats och kostnad, bra för självdraget och skorstenen. Däremot krävs säkert visst underhåll med påfyllning och sotning m.m. Samt att vi inte vet hur priset på pellets ändras.

Luft-Vatten kräver inte jättestort arbete är effektivt och pannan kan få vara kvar för vinterkylan. Sämre blir det då kanske med skorsten och ventilation i kåken.

Bergvärme kräver naturligtvis ett hål i marken eller två, men verkar efter installationen vara väldigt enkelt. Samma gäller väl jordvärmen och tomten är plan och en bra bit över 2000 m2 så det bör fungera.

Jag har läst på mig lite (bland annat på bygga hus), men är fortfarande villrådig. Önskar sätta in en kamin eller så på entréplanet för extra värme, men kanske främst för mysfaktorn. Skall sanningen fram så gillar jag inte någon större värme så 16-18 g i huset är absolut lagom.

Vad är era förslag? Hur hade ni tänkt? Jag vet att det säkert finns många andra snarlika trådar, men tycker det är bättre att ha en egen att diskutera i.

/Mvh Kristian

:)
 
Jord/bergvärme är mitt tips (ytan som behövs för jordvärmen är räcker nog inte till) om du vill ha tid för annat samt, som du själv skriver, priserna på pellets kanske skjuter i höjden. El känns ju ändå mera säkert och bättre för miljön om du väljer Bra Miljöval etc.
Om träet i Fönster är ok, så rekommenderar jag att renovera i stället för att byta. Kostnaden för nya fönster är sällan ett alternativ. Flera tester visar att att gamla fönster som är ok i trä, håller ett helt ok värmeförlustvärde. Nya fönster till ett helt hus är en stor investering som sällan lönar sig. Bara ett tips på vägen!
 
Pelletspriset skjuter i höjden i samma takt som el i stort sett, behöver inte överdriva. Det går inte att sia om några priser om 5-10 år på något bränsle.
Jord eller bergvärme är ju de billigaste alternativen driftsmässigt men också de dyraste investeringarna.
Att tänka på om du väljer berg/jordvärme (eller vad som helst som slutar bruka skorstenen) är som du redan vet ventilationen..den behöver förmodligen modifieras lite (dvs kosta pengar).
 
Men undrar lite, "jag gillar inte värme" inte menar du att det är ok med 16 grader inne. Har man barn som kryper på golvet som då är 14 grader, tveksamt. Med bergvärme kan du kräma på utan att det kostar skjortan. Men som sagt tänk lite längre, familj, barn eller ålderdom gör att just värmesystemet är en sak som man bara vill ska funka utan arbetsinsats.
 
Jag vill inte gå in i någon strid men priserna på pellets har sakta men säkert alltid ökat medan elpriserna alltid varierar (vilken vän av ordning säkert känt av den gångna vintern...). Och det är enkelt att hitta bra leverantörer på el och få bra priser.
Man kan ju dessutom komplettera med någon solpanel etc.
Att man skulle behöva modifiera ventilationen i huset bara för att man installerar en värmepump förstår jag inte.
 
Redigerat:
Om inte vinden/taket redan är tilläggsisolerat skulle jag nog lägga krutet där istället för på fönstren i ett första skede, du har nog mycket mer vunnet på det..

Pellets är ju som du säger det billigaste alternativet, men kräver ju lite konkande av pelletssäckar(om du inte satsar på bulk) och en del sotning, även en hel del billigare än olja och mycket mer miljövänligt..

Du säger att det är nya element? Tänkte dom på att fixa ett lågtemp system?
Annars blir även det en kostnad att lägga på en eventuell värmepumpsinstallation.

Om du frågar mig.

Satsa på ett begagnat pelletspaket(som passar till din panna) á 15.000
sedan en tilläggsisolering av vinden á 15.000
Pellets är inte jobbigt att hantera om man gör det lungt och metodiskt.
och är bra mycket billigare än alternativen.

Allt är återbetalt på c:a 3-4 år och sedan kan du fundera på om du ska fortsätta med pellets.
 
Vinden skall också åtgärdas och isoleras. Har inte skrivit in allt som skall göras. Fönstren kommer av allt att dömma inte bytas utan att renoveras för att behålla husets charm. Innerutan byts mot energiglas eller dylik.

Vad gäller uppvärmningen så förordade en energirådgivare pelletsläsning med eventuellt solvärme och kamin som tillskott. Han trodde att elpriset inom en överskådlig tid kommer närma sig 2,50 kr och då är det inte billigare med pump. Pelletspriset har mot för 10 år tillbaks stigit med 25% enligt honom, vilket inte är så mycket. Inköpskostnaden för att få en fungerande pelletsanläggning är låg så vi börjar nog med det så får vi se hur framtiden ter sig. Skall kolla över hur vi enklast löser pelletsförvaringen. Funderar på att bygga om oljetanken till ett pellersförråd, i övrigt finns det gott om plats i källaren för förvaring.
 
Havsutsikt skrev:
Men undrar lite, "jag gillar inte värme" inte menar du att det är ok med 16 grader inne. Har man barn som kryper på golvet som då är 14 grader, tveksamt. Med bergvärme kan du kräma på utan att det kostar skjortan. Men som sagt tänk lite längre, familj, barn eller ålderdom gör att just värmesystemet är en sak som man bara vill ska funka utan arbetsinsats.
17-18 grader, absolut inte varmare för då tycker inte jag attt det är skönt längre. Jag blir personligen slö vid för höga temperaturer. Är 30 så ålderdomen ligger långt fram och barnen får lära sig gå lite tidigare bara.;)
 
C
Du ska nog ändå beräkna att du vill ha iaf 20-21 grader inne när det är som kallast, för det är nog inte ett säljande argument den dan du säljer huset; "nä, när det blir -15 så går det inte att få upp mer än 18 grader inne, för jag vill inte ha varmare".

Bergvärme eller jordvärme. Du har fortfarande COP 5-6 som bäst kanske på en bergvärmepump, dvs köper du en kWh el så får du ut 4-5 ur marken. Det är ju dock som högst, årsmedel ligger kanske på COP 3-4. Det är ändå en kostnadsbesparing som man inte når upp till med pellets, och garanterat aldrig heller kommer att göra. Se bara till att dimensionera din anläggning så att du mycket sällan eller aldrig behöver köra på eltillskott. En för kraftig pump kompenseras med att du monterar in en volymtank för en 1000-lapp, en för liten anläggning kompenseras med att du kör elpatron, dvs COP 1,0, när det blir för kallt, inte lönsamt.

Att inte 2000 kvadrat skulle räcka till jordvärme vet jag inte vad skribenten ovan har fått ifrån. Lägger man slingorna på 1 meters avstånd tar det 1 kvadratmeter per meter slinga, och några 2000 meter slinga lär man inte behöva till 120-130 kvm hus ens i nordligaste norrland. Dock kan det vara mer eller mindre effektivt beroende på om du har lerjord eller sandjord. Vattensjuk mark för över värme effektivare än torr. Sen tappar du delvis möjligheten till frikyla, vilket kanske kan vara lite tråkigt om du har såna ambitioner. Tycker du om att ha 16-18 grader inne kanske det kan vara intressant med lite kylmöjligheter.

Lycka till i dina val!
 
Det hus jag sålde för ett par år sedan ligger i ett egnahemsbyggeområde från 20-talet - små tvåfamiljshus på 100-120 kvm som numera är enfamiljshus - traditionella hus i Skåne. Från början eldade man med kakelugnar och senare med koks, olja och sedan 80-talet med fjärrvärme. Jag behöll oljepannan (som var ny då jag köpte huset -81) och sålde huset då det var dags att byta ut värmeanläggningen. Skorstenen var intakt och värmde gott i bägge våningsplanen. Samtliga grannar som ändrat värmesystem fick stora problem med skorstenen (som fick stängas) och framför allt med ventilationen. Det blev kostsamt att i efterhand få in ventilationsanläggning då husen från början hade självdrag med liten ventilationslucka i varje rum. Så byter man till täta fönster ... kanske isolerar huset helt ... problemen kommer definitivt efter ett par år. Försök hålla igång skorstenen. Pellets i källaren är ingen dum idé och kanske komplettera med en liten pelletskamin i bostadsutrymmet om du vill brassa på rejält riktigt kalla dagar (småttingar etc). I mitt nybyggda hus har jag en liten EcoBaby i vardagsrummet för trivselvärme och den värmer faktiskt hela huset på en dryg pall/året (inte denna vinter - då drog den mer) och är en ganska billig installation. En braskamin funkar också bra. Men vårda skorstenen:cool:!

Annars håller jag själv inte mer än 18 grader i mitt nybyggda hus. Och jag har passerat 'bäst-före-datum'd^_^b

Du har förmodligen en gammal trädgård också. Tänk på att jordvärme sänker trädgårdstemperaturen med någon zon. Nyanläggning av trädgård är heller inte kostnadsfritt.
 
Kalasbra svar allihop. Som det ser ut i dagsläget så blir det en pelletsbrännare för en rimlig penning så får vi tid att bo in oss och lättare får en bild av framtida behov. Huset är ett hus vi båda vill leva i länge så kanske ingen ide att förhasta oss.

Och vad rör temperaturen så gillar jag låg temp, det betyder inta att jag nödvändigtvis dimensionerar systemet utifrån det.

Och ja trädgården är av äldre snitt med med frukträd och en stor berså m.m.
 
Det verkar som om energirådgivare lite här och där inte har hört talas om bergvärme. De förordar pellets lite för ofta i mitt tycke. Men det är klart, gillar man att pyssla med brännare, besiktning, brandsäker förvaring och annat så kanske pellets är kanon.
Om man gillar att bara ha det varmt hemma och aldrig överhuvudtaget fundera på uppvärmningen så kan ju bergvärme vara ett alternativ.
 
Bergvärme utan att tveka..levt bekymmersfritt sedan 1996 ingen service allt automatiskt men det beror på valet av separat pump och acctank!
En enda nackdel är att ventillationen kring +2 till 0 grader behöver lite tillskott.
Det fixas lättast med hackad reglerkurva så att vid detta intervallet så styr man innetemp till 22 grader
Annars helt bekymmersfritt så skaffa BVP så snabbt som möjligt och behåll din panna i serie mot acctanken.
Vill du lyxa till det hela så ta då pellets också men gör då en paralellkopling!
 
Jag tycker du är inne på rätt väg med ditt resonemang. Ser man enbart på kostnaderna så har ju el-priset fördubblats de senaste tio åren. Pelletsen är ju inte ensam om att bli dyrare, allt blir det.

Dessutom måste man ta hänsyn till vilket slags hus man ska värma upp. Ett 30-tals hus är byggt för att ha en varm skorsten, det fungerar bäst och håller längst då. Bra val att bara renovera de gamla fönstren också!

Vårat 30-tals hus har bara ca 15 cm spån som isolering på vinden så där har man mycket att vinna på att tilläggsisolera.
Tänk bara på att välja ett naturmaterial som kan buffra fukt när du väljer isolering. Typ cellulosaisolering eller vanligt spån. 30-tals hus har ingen fuktspärr, så mineralull går bort direkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.