har ftx ventilation draget i mitt hus,efter injustering av luftflöderna så ökade ljudvolymen från ventilationen i sovrummen.
Tänkte sätta en ljudfälla intill varje sovrum totalt 3st eller räcker det med en på stammen innan sticken till sovrummen.
 
Det beror på vart ljudet kommer ifrån. Är det aggregat ljud, spjäll ljud, don ljud.
Aggregat och spjäll ljud tar du bort med ljudämpare på stammen.(sättes lämpligen efter spjället.)
Don ljud kan va knepigare. Antigen sätter man flexibel slang ljuddämpare vid varje don, och gärna så man får en liten raksträcka innan donet.
Eller byter don till något som klarar luftflödena bättre och väsnas mindre, eller så sänker man trycket i anläggning. Det sist nämnda bör ju inte vara aktuellt för dig om någon har justerat in anläggningen riktigt.
 
tror att det är aggregat ljud faktiskt låter mer i donen närmast aggregatet.
Det sitter en ljud fälla straxt efter aggregat,kanske sätta en ljudfälla till efter.
 
Sätt en ljudfälla framför varje tilluftsdon. Det är generellt det sätt man gör i villor.
 
Jag har tyvärr inget bra svar på hur du ska lösa det, om det är ljud från aggregatet skulle jag göra som du föreslår sätta en ljuddämpare efter den ljuddämpare som redan sitter, så långt ifrån den befintliga ljuddämparen som möjligt och helst efter en böj. Är det ljud från donen, sätt in ett spjäll och stryp flödet där och ställ donen öppna, det ökar dock risken för att du kommer behöva ytterligare ljuddämpare även efter spjället då de ofta ger ifrån sig egenljud.

Ett annat sätt är att göra som Samster säger, men då kommer du också bråka med både flödet ut ur donet och donets egenskaper och därmed eventuellt tampas med dragproblem.

Med frånluftsdon ser jag inget problem att göra det på.
 
Ett annat sätt är att göra som Samster säger, men då kommer du också bråka med både flödet ut ur donet och donets egenskaper och därmed eventuellt tampas med dragproblem.
Försämrar en ljudfälla luftflödet eller på vilket sätt ändrars flödet vi donen ?
 
Mitt FTX-aggregat brummar ibland så det hörs i rummen men noterade att om man tryckte handen mot det så tysnade det. Kommer nog ställa på lite vikter så vibrationerna försvinner.
 
Så här i efterhand misstänker jag ett missförstånd, i min värld är "framför varje tilluftsdon" ute i rummet.

Hur som helst, för att svara på din fråga, allt som bygger tryckfall, däribland ljuddämpare, kommer att påverka flödet.
Men det jag i första hand syftade och varnade för var att sätta någon slags absorbent efter tilluftsdonet, ute i rummet.

Att donen är nära aggregatet behöver inte betyda att det är aggregatljud, utan kan lika gärna vara egenljud från donen, då det i normalfallet är de närmast aggregatet som måste strypas mest och därför också alstra egenljud.

Om du sätter ljuddämpare före alla don och problemet ligger i att donen är för hårt strypta kommer du ha precis samma problem då trycket över donen inte kommer att förändras förutsatt att du kompenserar för tryckfallsförlusten från ljuddämparna på aggregatet.

Jag tycker att du ska komma tillrätta med om det är missljud från donen eller från aggregatet innan du gör någonting.

Är donen närmast aggregatet hårt strypta?
 
nej donen närmast aggregatet är inte hårt strypta,hade samma tryckfall vid samtliga don.
Har samma flöde i två sovrum (samma tryckfall och spalt i donet) det är mycket tystare i sovrummet som ligger längst bort från aggregatet.
"känns" inte som egenljud från don men helt säker kan jag ju inte vara.

Men gör det någon skillnad på tryckfall o ljud om det sitter en eller flera ljudfällor straxt efter aggregatet eller en ljudfälla innan donen.
 
Ja, ljuddämpare ökar tryckfallet i anläggningen och sänker därmed flödet. Det är ju lättare om du sätter det på huvudmatningen i och med att tryckfallet ut till varje gren fortfarande är i balans mot varandra, då ska det räcka med en injustering av aggregatet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.