Jag har en plätt gräsmatta på framsidan som dör varenda år,det blir bara lerjord kvar fläckvis,det står ett paradis äppelträd där som varje senhöst tapper en mängd små paradisäpplen på denna plats.Jag försöker krata upp så gott det går men det blir en hel del kvar ändå.Kan det vara så att äpplerna försurar jorden så pass mkt att gräset dör?Och tror ni man kan kalka så pass mkt att gräset trivs igen,eller ska man ta fram stora sågen och kapa trädet vid fotknölarna?Tacksam för alla sva då det börjar bli lite frustrerande att så gräs varje år utan ngt resultat.:S
 
Är det en nyanlagd gräsmatta eller relativt ny trädgård? Fruktfallet gör varken till eller från. Jag funderar på om gräsmattans underlag är riktigt - kan det vara på kompakterad mark?
 
Nej,det är ingen ny gräsmatta huset och tomten är ifrån-65 det är tyvär lerjord på hela tomten. Men det underliga är att det växer så det knakar på övriga delen av tomten, det är bara runt detta träd som gräsmattan dör så till den milda grad att det blir kala lerjord fäckar kvar.Och varje år så köper vi gräsfrön och matjord och sår nytt som tar sig bra,men sedan till nästa vår så är gräsmattan död igen.Vill bara förtydliga att jag krattar ihop flera murarhinkar fulla med små paradisäpplen men det är omöjligt att få upp allt så ganska mkt blir kvar på marken,jag funderar på att köpa en stor påse med kalk och kalka detta område för att se om det har någon betydelse.Jag blir tokig på att det blir så här vaje år, det ser fördjävla fult ut ser ut som om man inte bryr sig alls om trädgården men jag gillar att ha snyggt runt mig så detta stör mig ganska mkt.
 
Kan det vara så att det blir vatten stående på den här ytan? Att detta sedan kväver gräset under vintern när det i så fall blir is?
Du kan skall testa att höja ytan lite åt gången med en blandning av sand och dressjord. Lite åt gången så att gräset växer upp.
 
Och sen kanske så gräs för skugga om nu solen har svårt att nå där.
 
Tack för svaren,ska testa med att höja högsta punkten så att vattnet dräneras bort bättre, får se om det hjälper annars blir det ett stenparti av det hela istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.