Hej hej

Vi flyttade in i ett hus vid årsskiftet som värms upp av fjärrvärme (installerad 2003). Allt har funkat skapligt under vintern, men senaste veckan verkar det vara ett fel som är trasigt någonstans. Trots högsommarväder så envisas centralen med att pumpa ut 65 gradigt vatten på radiatorerna. Om jag bryter strömmen till centralen alternativt togglar manuellt så brukar den hajja att något är konstigt och stryper värmeslingan till ca 30-35 grader (även det tycker jag är högt). Det tar dock bara några timmar så är temp 60-70 grader igen.

Anläggningen är en Gemina Termix Modell Härnösand.
Reglercentral RVA36.531.

Den felsökning jag gjort är att mäta upp utegivaren (QAC31 eller 32, det står båda i dokumentationen). Vid ca 18 grader ute mäter den 575 Ohm vilket verkar vara OK för båda alternativen.

Framledningsgivaren (QAD22) mäter vid vattentemp 67 grader ca 1280 Ohm vilket även det verkar OK.

Vad mer kan jag felsöka? Kan jag kontrollera reglerventilen på något sätt eller går det att felsöka reglercentralen?

Tack på förhand!

//Alex
 
Du borde på få fram ett "bör"-värde på framledningen från reglercentralen. Om centralen har en display så borde det gå att få fram vilken temperatur den har räknat ut behövs. Om den temperaturen verkar OK, och de temperaturerna den får på framledning resp. retur är OK, så ligger felet antagligen i ventilen.

Här finns en manual: http://www.mhsboilers.com/assets/95.asset
På sidorna 15 - 16 finns sensor- och funktionstester beskrivna.
 
Tack!

Jag ska göra lite mätningar i helgen och se om jag blir klokare på det. När jag ställer temp på 14 grader så får jag ut ca 65 på radiatorerna. Ställer jag temp på 20 grader får jag ut 37 på radiatorerna. Ska prova lite mellansteg och se om jag hittar något mönster.
 
blakkdukk skrev:
Tack!

Jag ska göra lite mätningar i helgen och se om jag blir klokare på det. När jag ställer temp på 14 grader så får jag ut ca 65 på radiatorerna. Ställer jag temp på 20 grader får jag ut 37 på radiatorerna. Ska prova lite mellansteg och se om jag hittar något mönster.
Här får du en länk till manualen fast på svenska!
http://www.veab.se/docs/Doc168.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.