Hela huset från -72 har en felaktig el-dragning, kommer kosta skjortan, upptäcktes vid renovering.Någon som vet om vi kan få ut något via säljarens Dolda Fel Försäkring ??
 
är det ett dolt fel då som påverkar er eller har ni bara fått skrämselpropaganda från nån elektriker att det bör bytas ut?
 
Elinspektion ingår i köparens undersökningsplikt, så om felen var lätta att upptäcka genom lite mätning eller kontroll i proppskåpet så är det nog tyvärr så att du får stå för fiolerna
 
O
Tror inte att ni kan få det som dolt fel. Som avanstående, elinspektion ingår i undersökningsplikten. Ofta så är taskig eldragning lätt att upptäcka. kanske bara lyfta på locket till centralen så ser man om man bör fatta misstankar...
 
Vad består felet i? Det låter lite drastiskt att allt skulle vara fel.
 
Du får berätta mer om vad felet består i. Är det till exempel att det saknas jord, så är det ju inte bra, men det var så man gjorde -72.
 
Det måste vara fel som bara går att hitta genom en "förstörande inspektion" för att det ska räknas som dolt fel.

tex att man gjort felaktiga kopplingar som är igenbyggda inne i väggen (alltså att man måste förstöra väggen för att upptäcka felen.
 
Rrrrr skrev:
tex att man gjort felaktiga kopplingar som är igenbyggda inne i väggen (alltså att man måste förstöra väggen för att upptäcka felen.
Som t.ex. den där gamla tråden som var uppe på tapeten förut som visade en polsk (har jag för mig) byggfirma som hade gjort elinstallationen i en vägg. Utanpåliggande kabel och dosor skruvat i inneväggen. :wow: Helt fantastiskt hur de tänkte.

//Patrik
 
Eller kopplingsdosor under laminatgolvet! Vi skrev på friskrivning vid köpet. Men jag kollade det med Chub iaf. El går inte att få till dolt fel :(
Nu vet jag att man ska anlita en elektriker som bör kolla elinstal på ett noggrant sätt. Slå på alla förbrukare och kolla med värmekamera. Har man inte gjort det, har man inte uppfylt undersökningsplikten. Bara bygg och VVS kan fås till dolt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.