Hej jag sak bygga ut mitt hus med 66 kvm och ett nybyggt garage om 44 kvm.
Jag tänkte nu försöka mig på att skriva en byggdagbok.
Denna tänkta jag att andra som står i tankarna att bygga ut sitt hus kan följa.

Objektet:

Timmerhus i souteräng.
Övervåning timmrad nedervåning i lätt betong.
Bygg år 1954 uppmonterat i Dalarna sedan ned flyttat till Haninge två mil söder om stockholm.

Förutsättningar:

Tomt om 1600 kvm ganska brant sluttande mot öster.
Detaljplanerat område
Kommunalt vatten och avlopp.
Byggrätt 180 kvm och 60 kvm uthus i en eller två byggnader.

Jag har tänkt att köra allt detta i egen regi.

Jag började med att ta fram en lista på det som vi behövde.
Detta vart då tre stycken sovrum.
Ett till mig och min sambo, ett till våran son och ett om han får ett syskon.
Vi behövde också ett extra badrum där det skall finnas ett badkar.
En ny entré skall det också bli som är större än den vi har så att man kan ha barnvagnen i hallen.
Köket är idag alldeles för litet så detta behöver vi få en ny matdel till.
Sedan började jag att skissa upp lite olika planlösningar.
Detta tog längre tid än vad jag hade räknat med.
Efter detta satte jag igång med att göra ritningar till bygglovet.
Jag kom fram till att det lättaste sättet var att rita dessa för hand i skal 1:50 för att sedan kopiera ner dessa med 50 %.

Lämnade sedan in dessa till kommunen och vart tilldelade en handläggare som var konsult.
Denna konsult lyckades inte fullföllja sina åtagande så kommunen sa upp honom efter lite påtryckningar. Detta gjorde att det drog ut lite på tiden.
Fick en ny handläggare betydligt lättare att ha och göra med.
Lyckades få igenom bygglovet dessutom vart det utbyggnad av fritidshus och ny byggnad garage.

Bokade sedan tid för samråd.
Chansade lite och gick dit helt själv i förhoppningen att jag skulle kunna vara KA.
Hade med mig mycket underlag så kommun tjänstemannen så inte att det skulle vara några problem att jag fick vara KA.
Dom handlingar jag skall inkomma med var.
Kontroll att betongplattan var på den utstagade plattsen och dokumentation på dagvattnet.
Det tips som jag kan ge i samband med bygglov och samråd är att.
Vara väl förbered på lagar och regler.
Ha med er ritningar och annant dokumentation som kan behövas.
Bättre att ha med sig för mycket än för lite.
Det kan också vara bra att man ligger på lite grann. Då går det betydligt mycket fortare.

Det som nu har blivit gjort är.

Jag har rivit ett litet förråd som stod på den platts där garaget skall byggas.

Huset skall byggas ut i två olika väder sträck.
Det som skall göras först är den stora utbyggnaden som skall hamna nord ostlig riktning.
Det skall bli en ny entré, tre sovrum, en hall och ett badrum.
Denna utbyggnad skall byggas i en sluttning. Grunden kommer bestå av två plattor på mark i olika nivåer.
Den nedre nivån skall jag sedan byggga upp med leca sten som kommer att få ett motfyll i bakkant plus på ena sidan.
Uppe på detta skall det bli ett bjälklag av trä.
Sedan kommer det att byggas en platta på mark i samma nivå som överkant på leca stenen.
Denna platta kommer att vara till badrum entré och ett sovrum.
Jag har nu haft en grävkillen ute (bekant till mig) som har grävt ner till singelbotten på den övre plattan.
Vi gör detta på kvällarna så det är därför lite tid mellan gångerna.
Det som skall göras i nästa vecka är utgrävning av den nedre singelbotten så att jag kan sätta igång med formarna till betongen.
Han skall också gräva ut för plattan som skall vara till garage
För att även denna form kan byggas av mig.
Hoppas att man på ett ungefär förstår hur detta skall bli.
Men jag återkommer med bilder. Detta var allt för denna gången.
 
Nu har det hänt lite mer på byggplattsen.
Jag hade gräv killen ute igår och han har nu grävt klart det sista för utbyggnade.
Vi la också i en fiberduk och fyllde med kross som jag sedan paddade ut med en 500 kg padda.
Gräv killen har också grov planerat lite på tomten med dom massorna som vart över ifrån grävningen.
Han hoppades på att han skulle hinna ut en sväng idag också för att lägga ner dräneringen och singel som jag kan padde för att sedan gjuta kantbalken på.
Jag lägger upp lite bilder på det som har blivit gjort från första början.
 
  • Bild 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 056.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår 2010-05-05 var det ganska lungt på byggplattsen. Det enda som hända var att vi la ut singlet. Detta ska jag stampa på fredag. Efter det blir det till att spika en form som jag ska gjuta sockeln i. Hoppas att jag kan gjuta denna i helgen.
 
Idag 2010-05-08 var jag och innhandlade materialet till formen.
195 X 45, 95 X 45 som skall vara på varandra så det blir en sockel på 290mm tjock. Köpte också armeringsjärn. Har hittat ett naj verktyg som gör jobbet bra mycket lättare. Här är en länk till verktyget och på najtråden som man skall ha.
Hoppas på att vädret imorgon är bättre än vad det var idag så jag kan börja spika form.
 
  • najtrad_001.gif
Idag har jag spikat form och najat armering.
Här är lite bilder på dagens jobb.
Imorgon ska jag armera klart och köpa ca: 600 kg cement. För att sedan kunna gjuta på tisdag.
 
  • 2010-02-20 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det ser bra ut. Detta ska bli kul att följa.

Men en fundering, reglarna i botten av formen ska du väl ta bort innan gjutning?
 
Ja reglarna ska bort. Har dom där bara för att få rätt mått.
 
Igår vart jag klar med armeringen, var också iväg och köpte 900 kg cement. Detta skall idag blandas till och bli ca: 2kbm betong som senare idag hälls ner i formen. Det verkas som om man får tur med vädret. Hoppas bara och man har tur med gjutningen också.
 
Idag är man redigt mör i kroppen. Jobbade fram till tre igår. Snabbt hem och satte igång med gjutningen av betong sockeln. Gjöt konstant fram till tio på kvällen.

Körde allt manuelt med en blandare, skottkärra, spadar och en vibbra.
Receptet på blandningen vart 1 spade cement, 2 spadar sand och tre spadar makadam 8-16.

Tyvärr så har jag en sutterängtomt så de var ganska tungt att köra upp allt meterial med skottkärran.

Det gick åt 900 kg standard cement, dubbelt så mycket sand och tre gånger så mycket makadam.

Om man säger att allt vägde lika mycket vart det 5,4 ton som man skottkärrade upp för tomten.

Allt löpte på bra det ända som hände var att formen trycktes ut lite i neder kant. Men vi pallade upp med lite stenare så det var ingen fara att den skulle ge efter.

Här är några bilder på hur det vart.

Nu skall detta stå och brinna ca fem dar och sedan är det bara att sätta igång och mura upp med Leca stenen.
 
  • Bild 064.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se andra i arbete :). Håller själv på med ett utbygge och har precis klarat av grundsulan och är nu på gång med att mura upp lecablock.

Istället för att blanda betongen själv så köpte jag 2,2 kubikmeter vibrationsfri betong till en kostnad av 5000 kr. Ett tips för att säkra nedre delen av gjutformen är att använda galvade bandjärn som skruvas i formen. Använde också galvade stolpjärn som var enklare att slå ner i marken än spetsade trästolpar. Stolpjärnen kan man sedan använda till annat.
 
I helgen som var tog jag bort gjutformen. Gjutningen ser bra ut. Några av brädorna till gjutformen hade jag valt att använda tryckat virke till, dessa tog jag och byggde en sandlåda till min son. Denna vart 2,30 X 2,30. Igår beställde jag Leca sten och cellplast av en bekant. Hoppas att detta kan vara levererat hemma hos mig på onsdag. Det som skall göras innan dess är att kryssmäta vart exakt Leca stenen skall ställas på sockeln. Detta kommer att bli lite knepigt eftersom det är en höjd skillnad från framkan till bakkant hus på 1,6 m.
 
Idag har vi gjort dom sista mätningarna på betong sockeln så att Leca muren skall komma på rätt platts. Detta tog en bra stund och det var ganska svårt. Detta för att det skiljer ca 1,8 m från betong sockeln till plattan. Men nu har vi mätt och mätt igen ock kryssmätt och kontrolerat. Jag har även fått hem materialet till båda plattorna plus Leca stenen till muren och garagets bakre vägg. Imorgon skall vi börja tidigt med att mura stödmuren. Denna som skall bli 8 m lång ca 1,8 m hög och med fem kantreforer (tror jag det kallas för).
 
  • 2010-02-20 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just klar efter dagens arbete. Idag har vi hunnit med lite drygt två lager. Det tog ganska lång tid med det första lagret. Detta berodde på att fogen vart ganska tjock längs med sockeln. Det tog också ett tag att få till snittsen. Därför tror jag att vi hinner med betydligt mer imorgon. Jag kör med biståls armering i varannat lager. Kör också med helfog,
 
  • 2010-02-20 030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är helgen till ända. Efter att ha kört upp 200 st Leca stenar plus murcement och sand så är man lite mör kropp.
Konstaterar nu att man inte han göra klart det man skulle, detta på grund av lite taskigt väder.
Det som är kvar att göra är tre varv med Leca sten.
Kommer dessutom bli tvungen att gjuta den sista lilla biten så att plattan kan ställas på exakt rätt höjd.
Här kommer två bilder på hur det ser ut nu.
 
  • Stödmur1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stödmur2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.