Hej
Var hittar jag info om vilka vent. krav som gäller i offentliga lokaler?

Hur bygger man enklast/billigast en fungerande ventilation i ett befintligt 50tals hus i 3plan som är offentlig/arbetsplats, gärna med återvinning

Gärna länkar.
 
För att svara på din fråga så finns det en helvetes massa krav från en helvetes massa myndigheter, bl.a Boverket (BBR hittar du på deras hemsida, VVS & kyl AMA kan köpas på byggtjänst), socialmyndigheten och arbetsmiljöverket men även kommunen kan ha egna krav på byggnaden.

Men jag hoppas du tar kontakt med en konsult istället.
 
Mitt råd är som ovanstående talare säger, Kontakta en vvs konsult eller en ventilationsentreprenör och få hjälp med det hela.
Det är inget litet projekt du håller på att starta.:)
 
Nej jag vet att det är ett jätteprojekt, men jag ville ha lite info innan någon konsult blåser mig :)
 
http://www.boverket.se har en hel del sökbara pdf filer som täcker in en hel del av lagar och förordningar. Fast det är ingen rolig läsning, rätt massiva texter med hänvisningar hit och dit.
 
Brukar man bygga med en fläkt till 2 våningar eller ska det vara en på varje våning?
Tänker mest på hur det blir och se ut med vent. rör hit och dit, man brukar väl bygga in rören i kanaler och schakt eller i "plock" tak? problemet är väl då att det blir lågt i tak...? brukar väl vara 2,7m takhöjd i offentliga lokaler?

Ska man satts på en lokal vent. firma eller ska man anlita någon online konsult tro?
 
Går att dra kanaler synligt, måla dom i samma färg som taket så tänker man inte på dem ibland.
Finns många saker att tänka på när det gäller offentliga lokaler, är lite hårdare krav än en bostad.
Eventuellt kan det även bli lite saker att tänka på med att hindra brandspridning mellan våningar/lokaler.
Jag skulle ta kontakt med en lokal vent. entreprenör.
 
Det finns oändligt många upphandlingssätt, men de jag tror är vanligast är utförande-entreprenader och totalentreprenader. Vid en utförande-entreprenad tar byggherren, eller beställaren kontakt med en konsult som gör en handling, som sedan skickas ut till entreprenörer som räknar fram en peng på bygget med ett förfrågningsunderlag som grund, vid godkännande av handlingarna stämplas de om till bygghandlingar och entreprenören bygger efter konsultens ritningar. Problemet med en sådan upphandling är att många entreprenörer är specialister på att hitta hål i handlingarna, vilka han självklart inte påvisar vid ett förfrågningsunderlag, utan vid byggets gång skickar han mer eller mindre rimliga kostnader för alla de hål handlingen innehåller.

Vid en totalentreprenad handlas en entreprenör upp som tar på sig ansvaret för hela bygget (dock är det alltid byggherren som bär det yttersta ansvaret), ibland helt utan att någon handling finns framme det kan dock finnas ram/program/systemhandlingar framme. Men dessa jobb är för entreprenören ofta väldigt riskabla att lämna pris på, varför de ofta lägger in väldiga riskkostnader.

Jag skulle ta kontakt med en konsult och rådfråga dem, beroende på hur insatt du själv är i vad som bör göras och inte. En ramhandling ska inte behöva kosta skjortan och jag tror att du tjänar in den vid en upphandling av entreprenör. Och dessutom ska handlingen kunna styra så att du får ett schysst system.

För att svara på dina frågor...
Jag är osäker på om det finns ett skall-krav på 2,7m takhöjd, solklart är dock att det inte alltid kan hållas.
Man vill alltid ha så få fläktar som möjligt, de kostar ju pengar både i inköp och drift. Men beroende på byggnadens utformande, verksamhet och krav så kan det vara befogat att ha fler än ett aggregat/fläktar till en byggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.