Nu när vi hittat vårt drömhus är det dax att planera vad vi behöver skaffa till inflytten i sommar...
Det som känns mest osäkert är trädgården och allt som behövs därtill. En gräsklippare och lite redskap behöver införskaffas snarast. Vad ska man tänka på? Nytt eller begagnat? Vilken gräsklippare lämpar sig för vår trädgård? mm mm
Vi har en trädgård på ca 900m2 (mestadels på baksidan av huset). I trädgården finns många fruktträd och en del buskar. Ingen jämn och fin gräsmatta alltså...
Vi är ute efter en gräsklippare (ingen el då sladden bara kommer vara i vägen) som är smidig och ej låter för mycket. Den måste vara tålig och lättmanövrerad.
Utöver gräsklippare behöver vi skaffa andra trädgårdsredskap. Vad är ett bra "Startkit" då man har en trädgård med mycket olika sorters växter, fruktträd och bärbuskar?
Behöver kloka råd och tips!
 
M
Det jag tycker man behöver till en trädgård:

Grävspade, spetsig
Kratta med korta metallpinnar
Lövräfsa
Liten planteringsspade
Liten ogräsräfsa
Sekatör
Kantsax
Hink/korg att samla ogräs och vissna blommor i
Trädgårdshandskar
Skottkärra
Spett
Uppbindningstråd
Vattenslang med munstycke
Vattenkanna
Gräsklippare

Ofta kan man hitta bra hållbara t.ex. gamla spadar och krattor på auktioner och loppisar. Sekatör däremot är kanske bättre att köpa nytt.
 
Kanske en motorlös gräsklippare? Så blir det ju motion också. 900 kvadrat torde inte ta så lång tid? Annars skulle jag nog köpa en batteridriven.
 
En kompostkvarn är underskattat, speciellt om ni beskär mycket. Sen vill jag slå ett slag för några säckar täckbark! Oerhört användbart, även om det inte är ett redskap.

En liten vikbar handsåg är också bra där inte sekatören räcker till.

Spadar och sånt, där kan man börja med enklare grejer och sedan uppgradera när man känner att det finns pengar över, men snåla inte på sekatören. Köp en ordentlig med utbytbart skär så håller den en livstid. Felco 160 är min favorit för hemmabruk.
 
Håller med om sekatören, köp en rejäl. Även en grensåg och en häcksax för grövre grenar. 900 kvadrat är inte så mycket att klippa, men kolla efter en gräsklippare med drivning, det underlättar. Leta på Blocket, finns bra klippare för ett par 1000-lappar.

Vi köpte en grävspade, lövräfsa, vanlig spade och en grep för 300 kr på loppis, nästan nya. Det är absolut värt att leta på loppis eller auktion, man sparar många hundralappar.
 
Milkshaken
ja trädgårdsredskap köper man oftast bäst på auktion.. Ofta kan man köpa hela knippor med spadar, räfsor, rakor, korp, yxa mm för nån hundring.
och faktum är att dom äldre redskapen är enligt min mening nästan helt outslitliga.

Sekatör finns på Biltema, dom har en modell med 3 steg.. Busenkelt att klippa dom flesta grenar med. Sen såklart en större grensax.

Vad gäller gräsklippare så duger väl det mesta, dock ska du köpa nån det finns reservdelar till.... Nåt mera känt märke dvs.
 
Min erfarenhet säger att el- och batteridrivna gräsklippare inte är mycket att ha. Har testat ett antal olika från Stiga, Flymo etc och de är väldigt känsliga för lite högre gräs, vilket innebär att man måste klippa väldigt ofta.

Jag köpte en stiga 4taktare som jag kör med akrylatbensin. Låter inte speciellt mer än de eldrivna, luktar ingenting och klipper gräset så att ingen samlare behövs. Kostade ca 2000 kr. Ett av våra bästa köp. Har bekanta som har el och de ojar över de klena motorerna, sladden och att den inte orkar med lite högt eller småblött gräs. Och deras gräsmatta är ändå ca 30 m2.

Bor ni i radhus etc kan man ju alltid dela gräslippare med grannarna.. men 2000 kr är inte mycket pengar att oja om, gräsklipparen lär hålla i 10 år utan problem. Vi är inne på 6 år nu och den startar som en klocka.

/H
 
Hörde om en som ersatt bensinmotorn på sin klippare mot en trefasmotor, lite extra bökigt med sladden men inga som helst problem med kraften. ;)
 
Milkshaken
Tobbe Arnesson skrev:
Hörde om en som ersatt bensinmotorn på sin klippare mot en trefasmotor, lite extra bökigt med sladden men inga som helst problem med kraften. ;)
hehe, nej men ponera om man råkar nöta sönder sladden efter några pågångar...:) Den stöten vill inte jag vara med på...:)
 
Hej,

Om du ska köpa klippare så hade jag tittat på TORO. De har prisvärda bra klippare.
Lycka till!

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.