Jan-Å skrev:
Kan inte moderatorerna plocka bort egen reklam och sånt istället?
Jag kan då inte minnas en enda gång då en hantverkare har gjort reklam för sig själv och/eller sin firma. Men om detta sker så ska de självklart tas bort, de tror jag alla håller med om..
 
Marlene Eskilsson skrev:
Den här diskussionen är saxad från en tråd i delforumet Hantverkare. I det delforumet diskuterar bara konsumenter. Vi pratar OM hantverkare, INTE MED hantverkare i delforumet Hantverkare. Hantverkare får diskutera i övriga delforum.
Kan det då inte skapas en del där vi får diskutera MED hantverkare? Dvs diskutera MED dem som de företagare de är.

Att ha förståelse varför saker och ting är som det är inom byggsvängen anser jag som MYCKET viktigt när man anlitar hantverkare och kunskapen kan göra att uppdragsgivaren har en mer realistisk syn på slutresultat och levererad tjänst. Hur ofta handlar inte missnöjet egentligen om att jag som kund hade en helt annan (felaktiktig ibland tom) bild av tjänsteleveransen eller slutresultatet?

Med en forumdel där vi som konsumenter även får diskutera MED hantverkarna kan förhoppningsvis på längre sikt göra att byggsvängen förändras till hur resten av samhället fungerar. Naivt, jag vet men hoppet är det sista som försvinner.
 
Byggahus forum är för konsumenten. Vi vill inte ha företag här. Under rubriken Hantverkare har vi problemet att det ofta diskuteras ämnen som är känsliga för hantverkare, t ex att de är för dyra, för slöa, eller allmänt dåliga. När det då är något som hantverkare blir upprörda över tar de över diskussionen och den spårar ofelbart ur. Därför har vi regeln om att i detta lilla delforum vill vi inte ha hantverkare. Snälla resprektera det.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Byggahus forum är för konsumenten. Vi vill inte ha företag här. Under rubriken Hantverkare har vi problemet att det ofta diskuteras ämnen som är känsliga för hantverkare, t ex att de är för dyra, för slöa, eller allmänt dåliga. När det då är något som hantverkare blir upprörda över tar de över diskussionen och den spårar ofelbart ur. Därför har vi regeln om att i detta lilla delforum vill vi inte ha hantverkare. Snälla resprektera det.
Jag respekterar ert beslut men jag anser ändå att man kan debattera/diskutera beslut. Så funkar det för mig i min professionella roll. I bland har det visat sig att mina beslut varit mindre bra och tom dåligt underbyggda och jag då fått revidera dessa. Det hade aldrig skett om alla bara funnit sig i de konstiga besluten.

Är inte risken större att "hantverkarna" blir irriterade när vi bara diskuterar OM dem, som tex dyra, slöa eller dåliga? För som andra redan skrivit, byggahusforumet skulle aldrig vara den kunskapskälla den är om inte man inte delade med sig av sin kunskap.

För mig som har dålig koll hur det är att vara egen företagare, speciellt inom byggbranschen, har lärt mig mycket när jag i trådar fått förklarat av snickare, grävare, elektriker mm vad som ligger bakom deras prissättning och vilka omkostnader de har. Jag har där även fått förklarat deras skråväsende som jag trodde var utdött sedan länge.

Otroligt nyttigt när jag senare valt entreprenörer.

I IT-forumet återkommer gnälltrådar om telefoni och Internetaccess och ffa Telia och deras kundhantering. Ska jag eller andra med stor kunskap genom våra yrken inte få förklara varför det ibland ser ut som det gör bara för att vi då inte skriver som en "dum" och gissande privatperson? Jag kan ju vara fristående konsult inom detta område eller faktiskt vara anställd av Teliakoncernen.
 
Summa sumarum så lär det ju inte hjälpa dom konsumenter som har en skev syn på hantverkare och deras metoder, priser och annat om inte hantverkare har möjlighet att berätta hur läget ligger. Vad vinner en konsument som är anställd på kommunen och tycker att hantverkaren tar hutlösa priser och tjänar massor jämfört med sin egen lön och få medhåll av butiksbiträdet. Det blir ju ett ekorrhjul där konsumenterna sitter i en skyddad verkstad utan inblick i verkligheten och tror saker som är grymt felaktiga.

Men vad vet jag.....jag är både företagare och konsument och behöver inte ifrågasätta priser.
 
Rrrrr skrev:
Jag kan då inte minnas en enda gång då en hantverkare har gjort reklam för sig själv och/eller sin firma. Men om detta sker så ska de självklart tas bort, de tror jag alla håller med om..
Inte jag heller kan minnas något sånt :p det var bara ett exempel Rrrrr ;)
 
HenrikHuslöse skrev:
Jag instämmer med föregående talare. Det blir lite som en skola där rektorn säger "Vi pratar TILL barn, inte MED barn"...

Tycker faktiskt det skulle vara bra om det stod vilka som är hantverkare i signatur eller under namnet. Däremot har jag full förståelse för att forumet behöver annonsintäkterna och att man inte ska få skriva "Anlita mig" i inläggen. För övrigt anser jag att Byggahus.se är helt suveränt och moderator ska ha en stor eloge. d^_^b
Mycket bra skrivet för just så löjligt känns det emellanåt här... dagisnivå... q(;^;)p


Rrrrr skrev:
Jag kan då inte minnas en enda gång då en hantverkare har gjort reklam för sig själv och/eller sin firma. Men om detta sker så ska de självklart tas bort, de tror jag alla håller med om..
Man behöver inte göra öppen reklam för att man ska kritiseras för att göra reklam för sig själv härinne...
Jag har fått varningar för att jag hade en signatur som var "Mvh Köksmontören" vilket inte gör reklam för mig och mitt företag överhuvudtaget...
MEN...om man googlade på Köksmontören+Paul+Staffanstorp så hittade man ju mig och det var inte populärt...:S
Min tanke bakom signaturen var absolut inte att folk skulle göra så eftersom jag inte vill göra reklam mer än via "mun mot mun metoden"...
Min tanke var mer för att det skulle finnas något som pekade på att "han vet nog ganska väl vad han pratar om då han jobbar med det han gör"...
Detta är dock bortplockat sedan länge.


JBa skrev:
Kan det då inte skapas en del där vi får diskutera MED hantverkare? Dvs diskutera MED dem som de företagare de är.

Att ha förståelse varför saker och ting är som det är inom byggsvängen anser jag som MYCKET viktigt när man anlitar hantverkare och kunskapen kan göra att uppdragsgivaren har en mer realistisk syn på slutresultat och levererad tjänst. Hur ofta handlar inte missnöjet egentligen om att jag som kund hade en helt annan (felaktiktig ibland tom) bild av tjänsteleveransen eller slutresultatet?

Med en forumdel där vi som konsumenter även får diskutera MED hantverkarna kan förhoppningsvis på längre sikt göra att byggsvängen förändras till hur resten av samhället fungerar. Naivt, jag vet men hoppet är det sista som försvinner.
Kan verkligen hålla med dig... skulle varit en lysande lösning på problemet härinne... d^_^b


Marlene Eskilsson skrev:
Byggahus forum är för konsumenten. Vi vill inte ha företag här. Under rubriken Hantverkare har vi problemet att det ofta diskuteras ämnen som är känsliga för hantverkare, t ex att de är för dyra, för slöa, eller allmänt dåliga. När det då är något som hantverkare blir upprörda över tar de över diskussionen och den spårar ofelbart ur. Därför har vi regeln om att i detta lilla delforum vill vi inte ha hantverkare. Snälla resprektera det.
Mycket tråkigt med ett sådant uttalande då jag inte tror att du har med dig så speciellt många forumläsare i den åsikten...
De flesta härinne är väldigt glada och positiva till de hantverkare som lägger ner den lilla fritid de har på att gratis försöka hjälpa folk att göra rätt i olika moment.
DE uppskattar att det finns en skara hantverkare som vill försöka hjälpa till. :rolleyes:
Anledningen till att det ibland spårat ur är ju ganska ofta därför att alla hantverkare dras över en kam vilket naturligtvis inte är kul att läsa för någon hantverkare som engagerar sig härinne då de till största sannolikhet inte hör till klåparnas sida...


Glufsglufs skrev:
Summa sumarum så lär det ju inte hjälpa dom konsumenter som har en skev syn på hantverkare och deras metoder, priser och annat om inte hantverkare har möjlighet att berätta hur läget ligger. Vad vinner en konsument som är anställd på kommunen och tycker att hantverkaren tar hutlösa priser och tjänar massor jämfört med sin egen lön och få medhåll av butiksbiträdet. Det blir ju ett ekorrhjul där konsumenterna sitter i en skyddad verkstad utan inblick i verkligheten och tror saker som är grymt felaktiga.

Men vad vet jag.....jag är både företagare och konsument och behöver inte ifrågasätta priser.
Bra skrivet... än om det inte verkar gå hem härinne riktigt... :rolleyes:
 
JBa skrev:
Kan det då inte skapas en del där vi får diskutera MED hantverkare? Dvs diskutera MED dem som de företagare de är.
....men man kan ju diskutera MED hantverkare i 56 delforum av, om jag räknade rätt, totalt 57 stycken. Det måste ju vara fantastiskt bra. Och det framgår ju tydligt av reglerna att man kan diskutera som frisör, snickare, dagisfröken, telefonförsäljare eller vad det nu råkar vara som passar.
 
Om även jag får lägga mig i diskussionen här så måste jag hålla med de flesta inläggen om att det modereras för mycket!

Senast igår blev jag varnad för att jag la ut en länk som en trådskapare efterfrågade! TS frågade efter tips på en viss lösning och det diskuterades högt och lågt om olika lösningar och jag deltog i diskussionen. Efter ett tjugotal inlägg (där andra nämnt företagsnamn och länkat öppet till dem) så fick jag en direkt förfrågan om jag kunde lägga ut länken till var man kunde hitta en viss produkt! Jag la ut länken och någon timme senare var mina inlägg raderade och jag varnad... :S
Till saken hör även att jag inte på något sätt förespråkade att "företaget X är det bästa som finns, välj företaget X" o.s.v. utan jag bara skrev länken!

Det har nu bland annat resulterat i att jag (hittils) fått 4 PM av medlemmar som jag fått skicka länken till! Kanske finns det fler som skulle vilja ha länken men som inte fått för sig att skicka PM. Om man sitter på ett svar - borde man inte få publicera svaret? Om jag frågar efter rekommendationer på en bra skruvdragare, så skulle jag gärna vilja få svar från folk som faktiskt vet vad dom pratar om istället för att tråden blir hängande i luften och att ingen vågar svara för att de riskerar att bli varnade!

Dessutom så skulle jag vilja förespråka att OM en moderator anser att man gör reklam för en viss produkt så kan han/hon väl endast ta bort den delen av inlägget som han/hon anser vara stötande och inte hela inlägget! Många trådar inser man direkt att de är sönderhackade av en moderator och man får ingen "röd tråd" i tråden. Man förstår att det saknas inlägg i tråden... Och även inlägg som följer och har citat raderas i sin helhet! Det gynnar inte forumet direkt...
 
JBa skrev:
Jag respekterar ert beslut men jag anser ändå att man kan debattera/diskutera beslut. Så funkar det för mig i min professionella roll. I bland har det visat sig att mina beslut varit mindre bra och tom dåligt underbyggda och jag då fått revidera dessa. Det hade aldrig skett om alla bara funnit sig i de konstiga besluten.

Är inte risken större att "hantverkarna" blir irriterade när vi bara diskuterar OM dem, som tex dyra, slöa eller dåliga? För som andra redan skrivit, byggahusforumet skulle aldrig vara den kunskapskälla den är om inte man inte delade med sig av sin kunskap.

För mig som har dålig koll hur det är att vara egen företagare, speciellt inom byggbranschen, har lärt mig mycket när jag i trådar fått förklarat av snickare, grävare, elektriker mm vad som ligger bakom deras prissättning och vilka omkostnader de har. Jag har där även fått förklarat deras skråväsende som jag trodde var utdött sedan länge.

Otroligt nyttigt när jag senare valt entreprenörer.

I IT-forumet återkommer gnälltrådar om telefoni och Internetaccess och ffa Telia och deras kundhantering. Ska jag eller andra med stor kunskap genom våra yrken inte få förklara varför det ibland ser ut som det gör bara för att vi då inte skriver som en "dum" och gissande privatperson? Jag kan ju vara fristående konsult inom detta område eller faktiskt vara anställd av Teliakoncernen.
Vi har 57 delforum. Det är ett enda delforum där vi vill att konsumenter ska få diskutera för sig själva, för ibland behöver man lufta sin irritation och vrede över dåliga hantverkare, helst då utan att någon hantverkare lägger sig i.

Som jag skrev i delforumet Hantverkare så behöver ingen hantverkare i Byggahus forum känna sig träffad. De oseriösa hantverkare som vi diskuterar skulle förmodligen aldrig få för sig att ödsla tid på att ge konsumenter goda råd, eller för den delen ha intresse av att ha god kvalitet i utfört arbete.

Det är bara ett enda pyttelitet delforum det handlar om. Snälla, respektera det.
 
Bara för att vara extra jobbig så måste jag fråga, när går gränsen till att man är hantverkare? När man renoverat ett rum, byggt om ett kök eller bad själv, har en proffesion inom byggbranschen? Finns det hobbyhantverkare? Deltidshantverkare?

Problemet i delforumet hantverkare är väl inte att det är hantverkare som svarar utan företagare, frågorna är ju oftast om priser. Frågor om material och hur hantverkaren utfört sitt arbete ligger ju oftast i "rätt" delforum, inte i hantverkarforumet.

I vems intresse av konsumenterna här på forumet finns önskan om att kräka ur sig en massa, få medhåll av vissa och mothugg av andra men aldrig möjligheten till det rätta svaret.
Det är många hantverkare som håller med en konsument när dom haft trubbel hemma samt att många konsumenter också fått reda på hur verkligheten är av hantverkare och därigenom inte "gjort bort sig" inför sin hantverkare hemma.

Det är kanske inte dom som är i delforumet som är fel utan rubriken och reglerna.

Jag är företagare, elektriker, yrkesman, tyckare och konsument. Bara för att elektriker räknas som ett hantverksjobb så kan jag alltså inte som företagare disskutera saker med dom som inte är insatt i företagande om hur saker kan, borde eller inte borde ske.

Visst kan jag ge fan i att svara på frågor i det delforumet om någon gnäller över dyr elektriker men sitta tyst om någon klagar över en sak som personen tycker är fel fast det egentligen inte är det är väl bara dumt om jag nu har kunskapen.

Jag är ju konsument när jag behöver hjälp med VVS till exempel, men jag får inte försvara en VVS:are som får skit i delforumet om jag vet att han gjort rätt i sitt aggerande.

Konstigt det här.
 
Ad acta
MathiasS skrev:
....men man kan ju diskutera MED hantverkare i 56 delforum av, om jag räknade rätt, totalt 57 stycken. Det måste ju vara fantastiskt bra. Och det framgår ju tydligt av reglerna att man kan diskutera som frisör, snickare, dagisfröken, telefonförsäljare eller vad det nu råkar vara som passar.
Om jag räknade rätt så finns det en deltråd som heter hantverkare.
Då är det väldigt komiskt att ingen hantverkare eller företagare får finnas där och kanske svara upp till problem som uppstår.

Döp om tråden till typ klagomuren eller gnällbältet, då är jag övertygad om att dom som bara har negativa uttalanden om hantverkare får härja själva där.
För det är vad tråden handlar om, gnäll.

Att ha en sådan gnälltråd och kalla den för HANTVERKARE är inte speciellt klokt.

Det spär nog bara på hantverksföraktet som redan verkar vara stort nog här på forumet.
 
Att ett forum för konsumenter - vilka ofta köper upp hantverkartjänster för miljontals kronor och är missnöjda - har en en rubrik där vi diskuterar just hantverkare, kan ju inte vara särskilt förvånande. Det ni glömmer är att Byggahus är till bara för konsumenten och hantverkarna är part i målet. Därför passar det inte att man diskuterar under just rubriken Hantverkare.
 
Ad acta skrev:
Om jag räknade rätt så finns det en deltråd som heter hantverkare.
Då är det väldigt komiskt att ingen hantverkare eller företagare får finnas där och kanske svara upp till problem som uppstår.
Du har räknat rätt.

Det som är lätt att glömma är att alternativet med att hantverkare diskuterar i den avdelningen faktiskt har provats rätt länge. Det gick ju inte speciellt bra, vilket berodde både på hantverkare och icke hantverkare. Detta var vad jag kan minnas före din tid på forumet.

Ett av skälen till att det inte gick så bra var att frustrerade konsumenter som behövde vädra funderingar kring hantverkare och inköp av deras tjänster diskuterade generellt kring hantverkare och inte bara den klåpare som dom haft hemma. Detta ledde i sin tur till att hantverkare som förmodligen inte är klåpare kände att dom behövde försvara branschen som helhet, ink dess brister. Och det blev inte så bra. :|

Jag skulle helst se att alla oavsett yrke fick diskutera i alla delforum, men man får ju kanske ta detta som en konsekvens av att man inte kan lägga hur mycket moderatortid som helst på ett litet delforum. Dom som hjälper till, gratis och på sin fritid, med att hålla detta forum igång har ju en del annat att göra också....
 
Redigerat:
Ad acta
MathiasS skrev:
Jag skulle helst se att alla oavsett yrke fick diskutera i alla delforum, men man får ju kanske ta detta som en konsekvens av att man inte kan lägga hur mycket moderatortid som helst på ett litet delforum. Dom som hjälper till, gratis och på sin fritid, med att hålla detta forum igång har ju en del annat att göra också....
Jag tycker också att alla ska få diskutera i alla delforum, där är vi överensd^_^b.

Angående moderator på delforumet "HANTVERKARE" så är väl det chefen själv Marlene.
Så vitt jag vet så har hon inte det här uppdraget gratis och på sin fritid.

 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.