Danne12345 skrev:
Grunden i sig är den lilla kostnaden, det är allt annat som kan dra iväg. Att få exakt summa på materialet är såklart inte svårt att få. Men att det inte kommer att kosta något utöver grunden är väldigt långt ifrån sanningen. Minst det dubbla skulle jag säga är en mer rimlig uppskattning.
I vårt fall ligger din uträkning mycket bra till. 250.000 har vi budgeterat för arbetet.
 
märkligt att grunderna på s-v är dyrare än betongplatta med golvvärme hos alla konkurrenter ???
kan det stämma det jag hörde en gång,att en del av säljarensprovis ligger i detta pris.????
 
nybyggd skrev:
märkligt att grunderna på s-v är dyrare än betongplatta med golvvärme hos alla konkurrenter ???
kan det stämma det jag hörde en gång,att en del av säljarensprovis ligger i detta pris.????
Vad har du fått för priser på plattorna hos andra egentligen? Vi har letat länge för att få en offert på 2000kr/kvm vilket ger en kostnad på ca 360 000. Känns som rätt mycket mer än de 125 000 som angetts tidigare (ev. extra schaktning och sprängningar tillkommer ju såklart). Vårgårdahus har lagt schaktningen utanför det pris de anger och säljaren där angav att snittpriset bara på schaktningen är 180 000.

Har visserligen förstått att grunderna är mycket billigare utanför stockholm, men det borde ju gälla även smålandsvillans grund.
 
nybyggd skrev:
märkligt att grunderna på s-v är dyrare än betongplatta med golvvärme hos alla konkurrenter ???
kan det stämma det jag hörde en gång,att en del av säljarensprovis ligger i detta pris.????
Precis vad jag upptäckte med! Det är bara deras 1,5 planare som ligger "rätt" i pris anser jag.
 
nybyggd skrev:
märkligt att grunderna på s-v är dyrare än betongplatta med golvvärme hos alla konkurrenter ???
kan det stämma det jag hörde en gång,att en del av säljarensprovis ligger i detta pris.????
Menar du själva grunden så är det ju bra mycket mer än en betongplatta. Googla så hittar du säkert mer info eller kontakta en säljare så får du all info.
 
EmmaMarcus skrev:
Menar du själva grunden så är det ju bra mycket mer än en betongplatta. Googla så hittar du säkert mer info eller kontakta en säljare så får du all info.
Så du tror att platta på mark bara är en betongplatta? Googla så hittar du säkert mer info eller kontakta en säljare så får du all info. :p
 
jag har sett i alla trådar att smv grunderna inkl,lite mark kostar allt mellan 200-300,000.
en btg platta med golvvärme liggar åxå på dom pengarna,lite konstigt tycker varje fall jag.
det är som att betala 350,000 för en skoda
 
nybyggd skrev:
jag har sett i alla trådar att smv grunderna inkl,lite mark kostar allt mellan 200-300,000.
en btg platta med golvvärme liggar åxå på dom pengarna,lite konstigt tycker varje fall jag.
det är som att betala 350,000 för en skoda
Det blir lite fel i jämförelsen då du jämför SMV:s grund inkl. "lite mark" och plattorna till standardpris som alltid blir högre p.g.a. "lite mark".

Sen kan jag säga att de offertar som vi har tagit in så är den billigaste på ca 320 000 för ca 160 kvm platta + markarbete och det är det önskepris jag hade men inte vågade hoppas på när vi började ta in offertar.
 
nybyggd skrev:
jag har sett i alla trådar att smv grunderna inkl,lite mark kostar allt mellan 200-300,000.
en btg platta med golvvärme liggar åxå på dom pengarna,lite konstigt tycker varje fall jag.
det är som att betala 350,000 för en skoda
Fast du får ju jämföra materialkostnaden samt kostnaden för själva grunden. "lite mark" är kanske tusentals kubik fyllnadsmassor, jord och arbete med att flytta massor och grovplanera "lite mark" vilket kostar lika mkt om du ska bygga betongplatta eller vad du nu vill ha på tomten.
 
jhenrikj skrev:
Så du tror att platta på mark bara är en betongplatta? Googla så hittar du säkert mer info eller kontakta en säljare så får du all info. :p
Hehe, fyndig du var nu då :D

Skämt åsido, ring gärna en SMV-säljare och be om en förklaring på varför deras grund är dyrare än en vanlig platta på mark så blir du nog positivt överraskad.
 
EmmaMarcus skrev:
Hehe, fyndig du var nu då :D

Skämt åsido, ring gärna en SMV-säljare och be om en förklaring på varför deras grund är dyrare än en vanlig platta på mark så blir du nog positivt överraskad.
Att ringa en SMV säljare för att få reda på eventuella svagheter med deras grund är väl som att sälja vulkanaska på island. Fördelarna talar de säkert gärna om däremot...Nu är det ju inget speciellt för SMV utan så fungerar det ju alltid.

Frågan man ställer sig är ju varför finns det ingen information om grunden på deras hemsida? Om den vore så fantastisk som du hävdar så skulle den ju vara ett försäljningsargument och vara väl beskriven. Sen undrar jag var golvvärmen är nånstans?

Jag har ingen koll på hur konstruktionen av SMV grund ser ut, men vad jag har hört så är det en variant på krypgrund, och då uppkommer säkert varianter av krypgrundsproblemen också, men som sagt, det talar säljarna inte om.

Min uppfattning (som arbetande i betongindustrin) är att platta på mark (som den görs idag) är den bästa konstruktionen, att jag skulle bli positivt överraskad att något som jag inbillar mig är sämre dessutom kostar mer har jag väldigt svårt att tro....

Edit, nu har jag lite koll, det är tydligen en traditionell krypgrund med en avfuktare som påstås att den aldrig kan gå sönder på 50 år. Jag är väldigt skeptisk mot folk som påstår att elektronik aldrig kan gå sönder på 50 år, för det kan man aldrig lova. Men det är ju ett bra försäljningsargument...
 
Redigerat:
jhenrikj skrev:
Edit, nu har jag lite koll, det är tydligen en traditionell krypgrund med en avfuktare som påstås att den aldrig kan gå sönder på 50 år. Jag är väldigt skeptisk mot folk som påstår att elektronik aldrig kan gå sönder på 50 år, för det kan man aldrig lova. Men det är ju ett bra försäljningsargument...
FEL! Det är en isolerad och SP typgodkännd grund som fungerar med undertryck och därigenom temperatur/fukt/radon styrning av grunden. Finns ingen avfuktare.
Varje grund provtrycks dessutom.
 
mype skrev:
FEL! Det är en isolerad och SP typgodkännd grund som fungerar med undertryck och därigenom temperatur/fukt/radon styrning av grunden. Finns ingen avfuktare.
Varje grund provtrycks dessutom.
Det var inte den informationen jag hittade..men jag kan ju mycket väl ha hittad gammal information....

http://www.trygghetsvakten.se/avfuktare/Underhallsfri-avfuktare-for-krypgrund.html

Kan kanske bara gälla SMV i sthlm oxå....eller så ljuger det här företaget när de påstår att SMV använder deras produkter....

Eller så kan man välja lite olika varianter och det här är den billiga lösningen...

Edit: Det sista är nog det troligaste alternativet då jag även hittade en annons på en nybyggd SMV med platta på mark och golvvärme....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.