Är precis nybliven husägare till ett äldre hus från -29. De gamla ägarna har byggt ett uterum 2004 längst med långsidan på huset, både tak och väggar och golv är isolerade men det är englas-fönster i hela uterummet vilket gör att det är kallt under vintermånaderna. Vi har använt uterummet under hela vintern och våren och igår upptäckte vi att det droppar in vatten längst med hela taket där uterummet är fäst intill huset. Detta har inte hänt tidigare.

Kliver man upp på uterums-taket så är det täckt med tjärad papp och jag kan inte se att det är otätt någonstans men ändå kommer det in vatten längst med hela husväggen i små små rännilar. Jag vet att försäkringsbolaget inte täcker kostnader för detta så min fråga är nu hur man bäst går till väga för att täta taket? Är det något man kan göra själv eller måste man ta in hantverkare? Tacksam för alla svar!
 
Det är ganska klassiskt att det läcker i skarven mot huset. Hur ser det ut där, vad är det för fasad den är kopplad mot, sitter det någon plåt mot fasaden?

Beskriv, och lägg gärna upp ett par bilder med detaljer av just tätningen mot huset.
 
B
att få det tät när man bygger till t.ex. en uteplats är svårt. mitt berömda bälte och hängslen gäller, inte ens då är det säkert att den är tät
 
uterummet är byggt mot putsfasaden, grov puts, där är en plåt mot husfasaden ser helt torrt och fint ut kan inte se att det är fuktigt någonstans på taket men ändå droppar det på insidan
 
Redigerat:
Är du säker på att det inte är kondens? Kommer det bara in vatten när det regnar så är det säkert lite glipor mellan pappen och väggen, det behövs inte mycket för att vatten ska leta sig in. Asfalstklister skulle kanske funka att klistra pappen mot väggen, är lite osäker på om det fäster mot puts dock, fråga i närmaste bygghandel.
 
Ska kolla med bygghandel idag :) Tack för alla bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.