10 000 när man bygger ute på landet 7km från stan är ju nästan gratis ;=)
 
Sista kapitlet i historien....fick offerten från Telia i går. 8000kr för 20meter luftledning.....
 
Grattis till ett underbart pris! Själv har jag fibermatningen till telestationen på andra sidan vägen, men tror knappast jag kommer kunna koppla på mig där ändå. Dock tänkte jag höra lite med er som har erfarenhet av fiber. Är det möjligtvis så att även den fibern som går till telestationerna behöver ha förstärkning efter ca 2 km? Att jag frågar är eftersom min bror såg att de grävde ner en stor klump i marken precis på andra sidan vägen här. Kan det möjligtvis vara så att man kan koppla in sig i dessa och vad tror ni en sådan installation skulle kunna kosta? Är så fruktansvärt trött på min kopplarlina nu som tappar kontakten titt som tätt.
 
Nej, det går betydligt längre än 2 km. Själv har jag 11 km helt passiv fiber till noden där vi har switcharna. Klumpen måste ha varit något annat, kanske en skarvbrunn för att kunna komma vidare.

För att koppla in sig på Skanovas nät måste det sättas upp optiska switchar i telefonstationen eller i en egen nod.

Vi har exempelvis sju st Ericsson EFN324 Ethernet Access Node for Fiber and Cat5 i vår föreningsnod. Skanovas fiber in, och fiber till stugorna ut.

Du kan läsa lite om vårt nät här: www.gfef.net.
 
  • sw.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AndersS skrev:
Om ni är intresserade av fakta gällande rätten till telefoni och internet kan ni läsa denna information på PTS och även länsrättens domslut.
[länk]

Jag följer yrkesmässigt avvecklingen av delar av kopparnätet på landsbyggden och måste då veta fakta över vad som gäller.
Har man den kunskapen så förstår man också olika operatörers agerande.
Sedan behöver man inte gilla det, men bedömningen ska ändå utgå från fakta.

Äntligen ett bra svar på frågan. Andra svaren är ju bara blajblaj.
 
Fick en offert från Telia för indragning av fast lina. 7000:- ville de ha för detta PLUS att jag skulle vara tvungen att köpa (dyra) abonnemang på bredband, kabel-TV etc på 24 mån bindningstid...
Annars så skulle de inte vilja dra in någon fast lina alls.

Som att behöva tvinga köpa oxfile för att överhuvudtaget "få lov" att köpa mjölk och bröd...

Nej tack sade jag!
tt
 
jhenrikj skrev:
I går begärde jag in en offert från telia för anslutning av fast telefoni till mitt nybygge. Då krävde Telia att jag flyttade över mitt befintliga abonnemang som jag har idag hos Universal Telecom till Telia innan de kunde ge mig en offert på den nya anslutningen.

Jag svarade att det var helt okej så länge de ersatte mig ekonomiskt för de ökade kostnader det medför för mig, ska bli kul att se vad de svarar på det.

Kan inte finnas något anledning för dem att behöva ha mig som kund för att kunna avgöra vad det kostar att ansluta ett nytt hus, det är ju bara fråga om en offert, ingen beställning. Det här är enbart ett sätt för Telia att utnyttja sin monopolställning på området.
Det borde ha räckt med att du öppnade ett nytt tillfälligt abbonemang hos Telia, så gjorde vi och har nu två fasta hos Telia som en konsekvens. :)

Vi behövde veta vart på tomten telet skulle in så vi gjorte allt rätt med grunden, fick karta o offert på 15000 kr.

Senare undrade vi vart elen skulle in på tomten, frågade elbolaget om de skulle samgräva med Skanova. Elbolaget bad om offertnr, det hade gått ut så jag bad om en ny offert via Telia och fick offert-nr på SMS på direkten innan offerten var behandlad och vidarebordade det till elbolaget. Svaret från elbolaget blev att de inte skulle samgräva (dubbel kanalisation för vår del, helt ok så länge man vet om det när man gör grunden) och den nya offerten från Telia var nu endast 10.000 kr. Vi accepterade den snabbare än snabbast och lade installationsdatum 6 mån fram i tiden men fortfarande ca 1 år för tidigt. (vi skulle ju räkna hem kostnaden för det extra abbonemanget pga prissänkningen med 5000kr) :)

När det slutligen skulle anslutas var det löjligt mycket mer jobb för Skanovas underleverantör att koppla på oss på den gamla trycksatta ledningen, delar skulle beställas o grävare stod timtal i väntan och fick komma tillbaka en annan dag till slut. Priset stod dock fast, så även om kunden/jag skall betala vad det rimligtvis kostar höjdes inte priset, iofs borde det vara Skanova som inte beställt rätt av underleverantören från början i just vårat fall. Om man drabbats av det omvända är det troligen en klen tröst att veta vad som "drabbat" oss och att Skanova/Telia är konsekventa med sitt offererade pris. Mer jobb innebar inte högre pris för oss i efterhand iaf, det omvända hade nog inte heller inneburit lägre pris/återbetalning.

Betalar givetvis för ett telenr jag inte använder nu under bygget, men jag är nöjd med att jag fick veta vart jag skulle hissa ut kanalisationen ur plattan och det är det enda som räknas då syftet var att få den vetskapen o göra rätt.

Visst känns det som att jag nog hade kunnat få svar på vart på tomtgränsen de tänkt ansluta utan att behöva be om offert om jag bara vetat numret till den lokala Skanova-killen. Men om man bara kan få det svaret av Skanova via teleoperatör och om den enda operatören som vill göra förfrågan/beställa är Telia är det den vägen man får vandra, ett par svordomar har det varit på vägen över byrokratin och olika (o)kunniga handläggare men vit o blå tråd för tele finns iaf i kåken. d^_^b

/Förträngt frustrationen
 
benjon66 skrev:
Fick en offert från Telia för indragning av fast lina. 7000:- ville de ha för detta PLUS att jag skulle vara tvungen att köpa (dyra) abonnemang på bredband, kabel-TV etc på 24 mån bindningstid...
Annars så skulle de inte vilja dra in någon fast lina alls.

Som att behöva tvinga köpa oxfile för att överhuvudtaget "få lov" att köpa mjölk och bröd...

Nej tack sade jag!
tt
Finns nog ett missförstånd här. De operatörer, t.ex. Telia, Bredbandbolaget, etc, som tillhandahåller bredband, IP-TV, mm, kan vid beställning av detta också offerera anslutningsdelen om det saknas men kräver då viss bindningstid för de tjänster som beställs t.ex. 24 månader. Varken Telia, Bredbandsbolaget, etc, har någon produkt eller affärside att till enskilda konsumenter att enbart leverera en anslutning av fiber eller koppar.
Däremot så kan det finnas möjlighet att t.ex. ansluta sig till vissa stadsnät och sedan välja operatör för tjänster.
Och jag håller med om att det inte är helt enkelt att greppa hur den nya tele/IT marknaden fungerar och vem som gör vad och säljer vad. Det gamla upplägget att man beställer en "telefon" är lite annorlunda idag.
 
AndersS skrev:
Varken Telia, Bredbandsbolaget, etc, har någon produkt eller affärside att till enskilda konsumenter att enbart leverera en anslutning av fiber eller koppar.
Det är detta som är det stora problemet. Den enda, i alla fall enligt mina efterforskningar för något år sedan, som kunde leverera nyinstallation av fast telefon till oss var Telia. Telia hävdade att de tar ut den faktiska kostnaden för detta, men ändå måste man förbinda sig till just Telia i ett antal år - trots att man har betalat kabledragningen själv.

Jag konstaterade då att DDR-sverige fortfarande lever inom vissa kretsar, och gjorde precis som benjon66 - jag sa nej tack.
 
En gång till då.
Det är inte Teila som är problemet utan de andra som vägrar ta i nyinstallation med tång. Är ju inge svårt för dem att göra på samma sett som Teila men de orkar och vill inte medan Teila måste genom PTS.
 
snuttjulle - i teorin är det en avreglerad marknad där ett flertal aktörer skall kunna erbjuda installation av fast telefoni. Problemet är att det inte fungerar i praktiken. Om detta är Telias, Skanovas eller övriga operatörers "fel" spelar mindre roll (jag vet vad jag tror). Resultatet blir att slutkunden är hänvisade till en operatör som då kan då sätta vilka krav och bindningstider det vill.
 
Visst är det skit med att man måste binda sig men min åsikt är att om Tele2 mfl oxå skulle ge offerter på ny installationer skulle konkurenssen ge lägre priser och säkert även betala lite till och slippa bindningstider komma som tjänst.
 
Ok så varför gör då inte Tele2 tex så att de i sin tur ringer skanova eller telia och beställer installation av kundens jack?

Troligen så är det så att de inte vill ta i installationen med en 40meters tång en gång då samma sak gäller telia.

7000 spänn är en piss i sjön när det gäller kostnaden om det är den minsta grävning det vet _alla_ telebolag. Bara grävaren kostar minst 1000 spänn+moms bara för att visa sig på platsen antagligen.

Vore skoj om någon redde ut det hela med Tele2 och verkligen stod på sig att _DE_ ska installera.
 
I det område där vi bygger vårt hus finns fiber framdragen till tomtgränsen. Offerten på fiber från Telia anlände i veckan och priset för anslutning är 25.000 kronor. Det som dock förvånar mig är att Telia samtidigt kräver att vi binder upp oss till ett abonnemangspaket i inte mindre än 36 månader.

12 eller t o m 24 månaders bindning hade väl känts ok, men 3 år á 359 kr/mån + 2 x 249 kr i krypteringsavgift per år för kanalpaket lagom samt 10 Mbit/s Internet...

Är det fler som fått detta "flotta" erbjudande? Jag vill gärna dra in fibern, men abonnemangen klarar jag mig utan.
 
v-g skrev:
Ok så varför gör då inte Tele2 tex så att de i sin tur ringer skanova eller telia och beställer installation av kundens jack?

Troligen så är det så att de inte vill ta i installationen med en 40meters tång en gång då samma sak gäller telia.

7000 spänn är en piss i sjön när det gäller kostnaden om det är den minsta grävning det vet _alla_ telebolag. Bara grävaren kostar minst 1000 spänn+moms bara för att visa sig på platsen antagligen.

Vore skoj om någon redde ut det hela med Tele2 och verkligen stod på sig att _DE_ ska installera.
Kostar det mer än 7000 så får kunden betala det. Jag har telefonstolpe i tomtgränsen och det kostade ändå 8000 att dra en luftledning 25 meter från stolpen till huset. Telebolagen bjuder inte på en krona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.