Vi ska totalrenovera tvättstugan (ca 12 kvm) + badrum (ca 6 kvm) och vi inväntar ett antal offerter inom kort.Vi vill med en tråd här gärna ha tips om vad vi bör förvänta oss ska finnas med på offerten och vad som är "rimlig kostnad".

Förutsättningar:
Hus från början av 30-talet, våtrum renvoerades för MINST 30 år sen.
Vi kommer köpa in allt kakel+klinker+porslin själva, men be rörmokaren köpa in rör etc, då vi saknar kunskaper om vad som behövs. Vi kommer ha "vanligt" porslin, dvs inget badkar som ska byggas in eller så, utan badkar med lejontassar.

Befintligt kakel+klinker+porslin i badrum skall rivas ut
Befintligt klinker+porslin i tvättstuga skall ut (ej kaklat på väggar idag)
Byta ut alla rör samt flytta på enstaka (t.ex dusch till motsatt sida, likaså tvättståll)
Flytta minst en golvbrunn
"Våtrumssäkra" båda rummen (inkl runt befintliga fönster)
Sätta klinker på golv + kakel på väggarna
Installera allt porslin

Vi kommer lägga in vattenburen golvvärme i båda rummen, men kommer be rörmokaren lägga det som en separat post i offerten (antingen kommer den läggas in av dem inkl installation, eller så lägger vi in den själva men låter rörmokaren installera den).

Vi uppskattar att utrivning av det gamla+rörläggning tar 3-5 dagar, sedan måste flytspackel och dylikt ha ca 4 veckor på sig att torka, och sedan tar installering av nytt porslin+klinker+kakelsättning ca 4-8 dagar (lite olika beroende på erfarenheter vi hört om). Känns det rimligt, eller kan vi, med en "seriös" firma räkna mer fler dagar /färre dagar på någon av posterna?

Vi har redan fått en muntlig uppskattning från en av firmorna som i generella ordlag sa "runt 18000-20000 per kvm, exkl porslin och material" vilket vi tycker låter HUTLÖST.
Vår känsla (delvis pga andras erfarenhet dessvärre) är nämligen att det kostar oss konsumenter ungefär lika mycket att renovera ett våtum nu som för 3 år sen, och att ROTavdraget istället blir en extra vinst för företagen. Men vi har gärna fel på denna punkt, vi tror verkligen gott om majoriteten.

Vi är väldigt måna om att renoveringen i första hand skall bli BRA, så det är inte priset som egentligen är det avgörande. MEN, vi vill gärna veta vad vi kan förvänta oss både i fråga om pris, vad som ingår och vilken tid det bör ta. Och vilka poster skall vi särskilt hålla utkik efter/fråga efter på offerten.
Vi funderar på om vi helt enkelt skall be dem speca ner allt i timtid och därmed timkostnad så det blir lätt för oss att jämföra hur lång tid alla uppskattar att varje moment tar, vad som kan göras samma dag, och vad varje timme kostar.
Sedan begära ett fast pris utifrån det?

Alla tips på både offertutseende och vad ni uppskattar att detta kan tänkas kosta emottages tacksamt!
Vänligen /Bjerken
 
Jag tror att du har fel om ROT avdragen, de kostnadsnivåer du nämner tror jag är ganska normala, och har varit ganska normala även sedan tiden före ROTavdrag. Problemet som gör badrum så dyra är att det är relativt många moment som var och en inte tar så lång tid, men ger ställtider och restider i mängd. Att fuktspärra ett badrum kostar 4-5 besök av hantverkaren, vid varje tillfälle tar han kanske 2 timmar för resa, lasta upp verktyg etc. packa ihop, rengöra verktyg. Sedan tar något av momenten kanske en halvtimma i aktivt arbete.

På samma sätt blir det för VVS och El.

I det här fallet så ligger ju den stora ytan i tvättstugan, där är det avsevärt lägre krav på fuktspärr, tror att det bara är golvet som behöver skyddas. Bör kunna bli billigare.

Jag tror att om du hittar en firma med goda referenser så är det bättre att låta dem göra jobbet på löpande räkning.

Tänk på att se till att hantverkarna får mått och beskrivningar på det ni skall köpa själva i mycket god tid. Badkar med lejontassar är ofta extra höga, det påverkar placering av blandare. Blandarens framtida placering byggs ofta fast typ andra dagen av bygget.
 
Om de med "exklusive material" även räknar utan tätskikt och rena byggnadsmaterial så är det definitivt dyrt.
 
Torktiderna är korta, snarare ett par dagar (max). Undantaget är om ni måste gjuta betong, men då räcker inte 4 veckor. Eller om det är väggar som måste putsas med murbruk.

Däremot så är det som sagt många moment som vart och ett tar någon dag torktid.
 
Tack för snabbt svar, och det låter logiskt det du säger. Då bör det vara en fördel att man väljer en firma som ligger i närområdet, vilket tre av dem gör som ska lämna offerter.
Summan han nämnde upplevde jag var inklusive byggnadsmaterial (dvs allt UTOM just kakel+klinker+porslin), bortforsling av gammalt samt själva arbetskostnaden.

Det hör till saken att maken är snickare och kommer vara med under hela renoveringen (han ska dock göra andra saker i huset), men han kommer absolut finnas med och hjälpa till med det han kan - t.ex rivning av det gamla, ja det han kan helt enkelt som inte kräver expertkunskaper. Så där borde finnas någon/några timmar att ta hänsyn till av firman, eller de kanske tycker det snarare är en nackdel?

Mycket bra tips om det med blandare och abdkar, tackar så mycket för det.

En liten följdfråga - vi har kollat en del på porslin, och vi har fastnat för mycket av det Hafa gör - inte bara för de ligger bra i pris, utan faktiskt för att vi tycker t.ex deras badkar är finast, en av deras toaletter etc. Jag har förstått av en del trådar här att Hafa är ett märke som inte direkt tillhör toppskiktet - stämmer det? Eller är det bara på utvalda delar av sortimentet (såg t.ex en tråd om deras bubbelbadkar som ej var bra, ej heller Westerbergs)? Men i samma tråd var det någon som köpt dyrt och ändå inte var nöjd.... något tips om vad vi ska tänka på när vi väljer?
 
Såg det om torktider nu - vi ska lägga vattenburen golvvärme, och vad jag förstår ska det då läggas flytspackel ovanpå (korrekt?), och att torktiden där var ca 4 veckor (minst). Jag antar att flytspackel och betong inte är samma sak?
 
De kronor vi sparade på att köpa en Hafa WC-stol förlorade vi på den extra tid det tog rörmokaren att få den att passa i avloppsröret. Vi kan formulera hans åsikt till att han inte rekommenderar Hafas porslin.
 
Hej, tack för svaret. Vi ska byta samtliga rör, även avloppsröret (besiktningsmannen menade att skulle vi ändå byta ut rubbet så kunde vi byta även det), så förhoppningsvis kommer det funka. Men vi tar upp val av porslin med alla rörmokare som ska komma och titta, känns befogat.
 
Annikaberka skrev:
Såg det om torktider nu - vi ska lägga vattenburen golvvärme, och vad jag förstår ska det då läggas flytspackel ovanpå (korrekt?), och att torktiden där var ca 4 veckor (minst). Jag antar att flytspackel och betong inte är samma sak?
Det du har fått höra om torktider på 4 veckor handlar nog om att man inte ska sätta igång själva värmen för tidigt.

Normalt flytspackel är beläggningsbart efter 3-8 timmar.

Angående HAFA så har jag inte många men dock bara dåliga erfarenheter av deras produkter.
 
Tack för inlägget! Vad gäller val av porslin - finns där något märke som är best value for money? Kvalitet brukar ju kosta mer såklart, men det är inte alltid det dyraste är det bästa. Så vi emotser gärna tips, både på bra produkter - och gärna också bra hemsidor/affärer där dessa kan inhandlas. Toalett (den vägghängda vi ska ha i badrummet) väljer vi mellan en Hafa och en Duravit.

En sak som vi inte nämnt är att vi i tvättstugan både kommer ha en toalett och en dusch (den kommer vara i ett hörn, med ena "öppningen" i glasblock). Vi vet att reglerna för att våtrumssäkra skiljer sig åt beroende på om det är ett badrum (som i vårt fall ligger på entreplan) och i en tvättstugan (som i vårt fall ligger i källaren).
Något vi bör tänka på med det?

Sedan ska vi köpa kommod från IKEA - men vi köper nog själva tvättställsporslinet från Gustavsberg (vi vill ha ett sånt stort vitt som finns, som ett riktigt "kar"). Den heter. Vet någon om de är kompatibla?
 
Annikaberka skrev:
Tack för inlägget! Vad gäller val av porslin - finns där något märke som är best value for money? Kvalitet brukar ju kosta mer såklart, men det är inte alltid det dyraste är det bästa. Så vi emotser gärna tips, både på bra produkter - och gärna också bra hemsidor/affärer där dessa kan inhandlas. Toalett (den vägghängda vi ska ha i badrummet) väljer vi mellan en Hafa och en Duravit.

En sak som vi inte nämnt är att vi i tvättstugan både kommer ha en toalett och en dusch (den kommer vara i ett hörn, med ena "öppningen" i glasblock). Vi vet att reglerna för att våtrumssäkra skiljer sig åt beroende på om det är ett badrum (som i vårt fall ligger på entreplan) och i en tvättstugan (som i vårt fall ligger i källaren).
Något vi bör tänka på med det?

Sedan ska vi köpa kommod från IKEA - men vi köper nog själva tvättställsporslinet från Gustavsberg (vi vill ha ett sånt stort vitt som finns, som ett riktigt "kar"). Den heter. Vet någon om de är kompatibla?
Mitt tråkiga svar är att Ni ska hålla Er till säkra märke som IDO, IFÖ eller Gustavsberg.

Angående badrum respektive tvättstuga så stämmer det att det är olika krav på tätskikt. Men du skriver att Ni ska ha dusch i tvättstugan och då är det samma krav där som i vilket badrum som helst.

I en källare kan det dock vara lite speciellt beroende på om det är en oisolerad platta och om det sker fuktvandring i ytterväggarna (vilket det till 99% gör i en källare). Då brukar man bara lägga tätskikt i själva duschen och 1 meter utanför (på både golv och väggar)..
 
Hellre tråkigt svar nu än tråga erfarenheter senare:). Jag får gå in på deras hemsidor och kika lite...
Återkommer nästa vecka när vi fått alla offerterna, ska bli mycket intressant!!
 
Annikaberka skrev:
Hellre tråkigt svar nu än tråga erfarenheter senare:). Jag får gå in på deras hemsidor och kika lite...
Återkommer nästa vecka när vi fått alla offerterna, ska bli mycket intressant!!
Ett normalt badrum tar mellan 70-120 timmar och timpengen ligger runt 500:- ink moms. Så räkna med allt mellan 35000-60000:- i ren arbetskostnad per badrum.

Fast i dom timmarna är utrivning och uppbyggnad också med och kan din man göra dom delarna själv så sparar Ni så klart en del timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.