Hej alla

Jag skall lägga golvvärme i ett 2 plans hus, ca 120 kvm. (Ev 60 kvm källare senare)
Konverterar från direktel till vattenburet. Huset är från 1976.
Golvvärme skall kopplas till luft/vattenpump.

Har läst massor med olika idéer om detta. Jag vill helst inte bygga något alls på höjden så min plan är att fräsa spår i befintliga golvspånskivorna. Lägga värmeplåtar och sedan dra slang. Uppepå detta blir det i kaklade utrymmen 12mm golvgips + klinkers och i resten av huset foam + 15 mm ekparkett.

Har hört om folk som tydligen gjort så här, men hittar ingen info om hur det gick för dem sedan..

Frågan är hur mycket vågar man fräsa utan problem?
Finns det andra smartare (Billigare och enklare) lösningar att göra detta på?
Går det att fräsa 450 meter eller behöver man stålmannen för detta?


Alla tips mottages tacksamt..:D
 
Låter ju ganska jobbigt o fräsa så mycket men jag har aldrig testat. Men annars kan du ju riva upp golvet som är nu o lägga spårade golvskivor istället eller billigare alternativet glespanel som du lägger på kotlingar i mellan reglarna. Finns ju massa tips mm på upnor.se och floor.se

Mvh anders
 
C
Klart det går att fräsa, men du kommer väl göra av med 10 stål eller nåt sånt.. :D Spånskiva innehåller sand. Dessutom bör du nog ha en tunnare skiva skruvlimmad ovanpå den spårade, för att undvika att det blir för mycket svikt.
Bra mycket enklare att riva upp dom gamla och lägga färdiga spårade, men dom är dyra. Alternativet med gles är nästan att föredra, även om det bygger lite på höjden. Du kan använda gles som är nåt i stil med 21x95 (tror det finns?), sen lägga i slangen med två av dessa som mellanrum, självklart i plåtar, och sen skruvlimma golvgips ovanpå. Det lär nog bli stadigt, och bygger inte så jättemycket ändå.
 
Tack.. Klart som fasen att jag skall ha glespanel. Att jag missat det alternativet.. Finns "ytterpanel" på Byggmax 21x95 för bara 6,85kr/m borde funka. (Blir 5500kr för hela huset, 100Kvm) Ut med allt golvspån och fram med bjälkarna. Kortlingar mellan bjälkarna med 60cm mellanrum?
20-mm---Glespanel-mellan-bj.jpg

På detta vis bygger inte golvet en enda cm. Blir snarare 22mm lägre eftersom golvspånet försvinner. Hur gör man med vändningarna när man kör glespanel, fräser man bara i glespanelen eller slutar glespanelen så att slangen "hänger fritt" eller ligger på sista bjälken mot väggen?

Blir det lagom stabilt på detta vis? Borde väl funka med parkett uppepå.
I badrum antar jag att det är golvgips uppepå som gäller, räcker det med ett lager eller behövs det dubbla golvgips för att undvika att fogen spricker?

En annan fråga, finns det billiga alternativ till plåtarna?
 
Tar du bort golvspånet och ersätter med glespanel så blir det ett betydligt sämre golv med avseende på framför allt svikt. Lägg glesen på befintligt golvspån! Du får nog leva med att det bygger 21mm.
 
Det jobbiga med att det bygger 2-3 cm är ju att man kommer få såga lister, kapa dörrar, flytta trösklar, kylskåp får inte plats, spisen blir för hög osv osv..Slipper man att det bygger så kan man ta ett rum åt gången utan att slå av tårna när man rör sig mellan två rum. =(

Kan man lägga golvspån över plåten och rören då om jag lägger rören mellan bjälkarna? Eller förlorar jag mycket av den sköna värmen med spån uppepå?
 
H
Ska du lägga klinker så måste du har 300 cc samt riktiga spånskivor. Håller själv på att planera för liknande. Jag ska riva upp gammal puts ock lättklinker och ersätta detta med reglar och isolering, 300 cc överallt. Ovanpå blir det LK.s spånskivor 16 mm och sedan gips där jag ska ha klinker. Att välja LK istället för Uponor tjänar jag 16000:- på.
 
C
Med den glesen räcker det nog med att skruvlimma (själva limmandet kanske blir svårt med tanke på plåtarna iofs) golvgips ovanpå, bygger bara 13mm.

Vänder gör du under glesen.
 
Hokanp - Om man skall ha kvar 22mm spånskivorna så vet jag av tidigare erfarenhet att man inte behöver ändra från 60cc till 30cc för att lägga klinkersgolv. Jag lovar att det funkar med en golvgipsskiva skruvad på spånskivan. Har gjort så 3 gånger förut när jag lagt klinkers i hallar och kök där jag bott tidigare. Har aldrig spruckit en enda fog. Har inte haft värmegolv då om det skulle kunna göra till eller från?
Lägger du 16mm spårskiva uppepå en 22mm golvspånskiva?

Hur mycket kan man ha uppepå slingorna utan att man förlorar den sköna värmekänslan? Går det att ha 22mm spån + 15mm parkett? Samt 22mm spån, 12mm golvgips och sedan klinkers? Eller skall jag försöka få rören närmre golvytan?

Funderar på att göra som på bilden ovan, då hamnar ju rören nere mellan bjälkarna, slänger jag sen tillbaka 22 mm sån och ny parkett så har inte golvet förlorat styrka och har inte byggt en enda mm. =)
 
Tänkte knyta ihop tråden ifall att någon annan är inne på samma tankar senare..
Jag har släppt tanken helt på luft/vatten pump. Kommer att köra på Bergvärme.
Fördelarna är så många i förhållandet till den prisskillnad det blir.
Ingenting syns eller hörs på baksidan av huset
Mycket bättre effekt, även när det är kallt.
Mycket billigare driftskostnader.
Bidrag från BoVerket när man konverterar från direktel till Bergvärme
Rotavdraget.
m.m.

Slingorna i huset kommer jag att lägga spårad golvspån, det går 100ggr snabbare att lägga. Ersätter befintligt golvspån men är ändå bärande. Dvs golvet bygger inte en millimeter, behöver inte flytta trösklar, kapa dörrar, lister m.m. Jag ställer in klingan på 22mm sågdjup, kapar det befintliga spånet där det behövs bytas, byter skivorna och på med golv igen. Snabbt och smidigt även om det kostar lite mer.

Har hört från fler håll att glespanel ofta kan medföra problem med knarrande golv och problem med att slangen rör sig vid temeraturskillnader.Golvspån blir mer stumt. Där jag skall kakla blir det limskruva golvgips uppepå spånet.

Räknar kallt med att detta höjjer värdet på huset långt mer än investeringen.

Tack för alla era svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.