Undrar hur man gör angående tätskiktet i en oisolerad samt isolerad (kanske ska dränera) källare om man planerar att ha duschkabin. Badrummet blir ca 7kvm.

Om man inte sätter tätskikt då är det väl inte lönt att kakla väggarna heller? Då kan man väl bara måla (med våtrumsfärg antar jag då).

I badrummet kommer även tvättmaskin och torktumlare finnas. Kommer torktumlaren ställa till med problem om inte luften från denna leds ut genom källarväggen. (Har tittat på ett hus som jag skulle vilja köpa och jag kan inte minnas om luften leds ut från torktumlaren eller inte...)

Golvvärme i ett oisolerat källargolv är inte att rekommendera eftersom fukthalten stiger i de delar av betongen som är närliggande och ouppvärmda... Bör väl stämma tycker jag, men hur ser man då till att golvet inte blir svinkallt på vintern? Man bör ju inte heller isolera ovanpå betongplattan som de gjorde på 70-talet av vad jag har förstått. Kan man inte lägga golvvärme med en reflekterande foliefilt under slingorna? Hur hade det påverkat betongen med avseende på fukt?
 
Ad acta
AnetteL skrev:
Undrar hur man gör angående tätskiktet i en oisolerad samt isolerad (kanske ska dränera) källare om man planerar att ha duschkabin. Badrummet blir ca 7kvm.

Om man inte sätter tätskikt då är det väl inte lönt att kakla väggarna heller? Då kan man väl bara måla (med våtrumsfärg antar jag då).

I badrummet kommer även tvättmaskin och torktumlare finnas. Kommer torktumlaren ställa till med problem om inte luften från denna leds ut genom källarväggen. (Har tittat på ett hus som jag skulle vilja köpa och jag kan inte minnas om luften leds ut från torktumlaren eller inte...)

Golvvärme i ett oisolerat källargolv är inte att rekommendera eftersom fukthalten stiger i de delar av betongen som är närliggande och ouppvärmda... Bör väl stämma tycker jag, men hur ser man då till att golvet inte blir svinkallt på vintern? Man bör ju inte heller isolera ovanpå betongplattan som de gjorde på 70-talet av vad jag har förstått. Kan man inte lägga golvvärme med en reflekterande foliefilt under slingorna? Hur hade det påverkat betongen med avseende på fukt?
Det är bättre att kakla och klinkers med skaplig fog än att måla. Målar du måste du ha en färg som " andas" men är mindre stryktålig än kakel och klinkers.

7 kvm bilar ni snabbt ut. Kanske värt att ta en vecka på semester´n och bila ur befintlig platta. Sedan isolerar ni och gjuter nytt med golvvärme.

Sen köper ni kondenstumlare :)
 
menar du att man ska bila bort plattan helt och hållet i badrummet? Är inte det riskfyllt? Och vad händer medbetongen i de intill liggande rummen som inte har golvvärme? En del fukt finns ju alltid i plattan, kommer inte denna fukt då förflyttas till dessa närliggande delar av plattan så att den på dessa ställen får en högre fuktighetskvot?
Kondenstumlare var en bra idé :)
 
Förresten... blir det inte mycket dyrare att kakla än att måla? Jag vill försöka göra ett så bra och snyggt badrum som möjligt men till ett lågt pris som möjligt. Om det räcker ur fuktsynpunkt så målar jag gärna då.
 
Man kan alltså ha golvärme i källare med klinkers ovanpå?

Finns det några extra risker just med bottenplattan?
 
Ville tillägga att jag planerar att regla upp på innerväggarna så att jag kan isolera. Måste jag använda stålreglar då? Är inte dessa jättedyra och var kan man köpa sådana isf?
 
Har förresten tittat på en duschkabin med inbyggd fläkt. Kan man ta hål i betongen så att fukten kan ledas ut? Är detta kostsamt?
 
att isolera invändigt i en källare är ingen höjdare! isoleringen ska sitta på utsidan (isodrän). det kan ev funka men det finns risk för problem.
 
ja, givetvis... jag tänkte inte på att isodränskivan isolerar.. :b jag vet ju vilka problem det blev med husen från 70-talet där de isolerade innanför betongplattan, detsamma måste ju gälla betongväggarna i källare...Tack för att ni hjälper min hjärna på traven ;)
 
Jag har bilat ur plattan ur ett helt rum och isolerat med EPS-bruk samt lagt golvvärme, klinkers helkaklat väggarna och gjort dusch och resten som krävs för ett badrum, så ja det är fullt möjligt det är tom en bra idé tycker jag. Det har inte hänt någonting med betonggolvet i angränsande rum, inte när jag bilade och inte efteråt så riskfyllt tror jag inte det är.

Duschkabin är sällsynt äckligt, alla fall alla jag har sett, verkar omöjligt att hålla rent under och skrymslen, jag skulle göra en riktig dusch eller ingen alls.

Kakel säljs ju ut hyfsat billigt återkommande hos bygghandlarna runt 40 kr/m2 har jag sett på Bauhaus, våtrumsfärg som funkar på källarväggar är ju inte heller gratis men förmodligen är kakel dyrare än färg.
 
När du bilade bort plattan och gjöt med EPS, hur tjock kaka av EPS hade du då? Skall man ha någonting under EPS:en? Och.. Hur blir det med fultspärr på golvet, skall man ha det eller inte?

Är precis själv i startgroparna och behöver alla tips o trix som finns. :)
 
Ligger också startgroparna för ett sånt här projekt.
Min plan är att bygga upp med EPS så tunnt som möjligt (ett par cm), sedan lägga på 50 mm cellplast och gjuta eller flytspackla in vattenburen golvvärme ovanpå det.

Jag har inte lyckats få någon riktig klarhet i om tätskikt ska användas i hela badrummet eller bara kring duschen, men det mest trovärdiga svaret jag fått är att eftersom cellplasten gör att jag får ett kapillärbrytande skikt, så ska jag ha tätskikt på hela golvet.

/Mexitegelvillan
 
Jag bilade bort betongen och la nytt avlopp, vissa delar av rummet fick i och med det "diken" med avlopp i andra hade kvar en del singel och tom lite betong här å där.
Jag göt EPS på det så mycket det gick, vart ca 200 där det var som tunnast men säkert 400 som mest.
Sen flytspackel i en tunn kaka som golvvärmen las på och så flytspacklade jag in värmeslangen.
Blir kanske billigare med cellplast men det tar lång tid ändå utan att man ska ha ett till moment så jag skippade det.
Jag fick rådet att inte ha tätskikt på golvet förutom längs väggarna och i själva duschen.
Tyvärr lejde jag bort EPS-gjutningen till en kompis till rörmokarn så jag vet inte om det är nåt under den men inte vad jag vet/minns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.