Hej, började bygga en liten altan förra veckan i stugan, nu är det räcke som gäller.
Se bilden, 2 meter mellan stolparna på "djupet" och ca 1,90 längs med stugan. (jag vill inte sätta extrastolpar emellan)
Vad tror ni om en 45x170-regel som överliggare och sen 4-5 liggande ribbor skruvade på utsidan om stolpen. Jag tänkte att 45mm av överliggaren går på utsidan (så den täcker ribborna sett uppifrån) och sen bara en tum som sticker ut på insidan, stolparna är 95x95.

Några andra trevliga förslag på räcke ?
Tack på förhand /D
 
  • Dsc00887.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag fattar skulle du ha en tryckt överliggare.

Har en liknande själv på altanen och ångrar det nu efter ett antal år. Skulle gjort som jag gjorde vid trappan ner till källaren, ett målat räcke. Tryckt virke ser ju lätt lite skabbigt ut efter ett antal år, öven om man oljar/såpar. Källarräcket är som nytt varje år efter en avtvättning på våren.

Så mitt motförslag är, köp vitt virke av bra kvalitet, sneställ klingan och såga bort 'de övre hörnen'. Se till att få dina 90 gradsövergångar snortäta. Olja och måla noggrannt, använd lacknaftafönsterfärg. Kommer färgen flagna? Nej, har inte hänt
mig iaf efter c:a 8 år...
 
Tack OMLAJA för tips, ska noga övervägas! Vit båtlack kanske man kan köra med ? Och nåta i de gerade hörnen om det inte blir snortajt ? Eller är det vansinnigt? ;)
/David
 
Redigerat:
Har räcke på gång också. Jag har funderat på lodräta brädor emellan eller krysstaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.