Hade tänkt bygga ett räcke likt detta

http://www.nyasnick.se/imgPopup.asp?d=nyasnickerifabriken&imgName=trappracke2.jpg

i hallen, mot trappen ned till källaren. Men hur fäster man den yttersta stolpen i golvet för att räcket ska stå stadigt? Jag hade tänkt en stolpe i massiv ek, så infästningen ska helst vara osynlig om möjligt. Ska jag helt enkelt borra ner ett rundjärn (typ armeringsjärn) lodrät i golvet, och trä stolpen på den?

Räcket behöver vara 2.5 meter. Kan jag då klara mig med endaste en stolpe i änden, eller behöver jag flera för att få någorlunda stabilitet?
 
Kan du ta bort golvet försiktigt och finns plats under govlet, d v s ligger det på reglar eller direkt på någon typ av platta? Om det finns plats kan du skruva fast en regel som du sen fäster stolparna i. Annars skulle jag sätta stolparna i något typ av befintligt fast virke (regel) och inte bara i golvet.
Du kan istället skruva fast vinkeljärn i golvet och bygga en "falsk" stolpe av fyra brädor.
Har du övervägt att sätta en stople från golv till tak? Det blir ju det bästa men passar kanske inte den miljö ni har tänkt er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.