Ah, glädje! ;D

Ett litet vred var ställt åt fel håll och när jag justerade den så hördes ett djupt bubblande som jag tolkade som att tanken sa "äntligen!" eller något i den stilen.

Jag eldade (varierande intensitet) i 4 timmar i går och lyckades höja temperaturen med ca 40 kwh. Det var ungefär -7 grader så jag vet inte hur mycket huset krävde till golvvärmen. Vad är rimligt? 4-5 kwh? (170 m2). Å andra sidan så gav kaminen en hel del värme till huset. Det blev nästan svettigt där på slutet.

Reflektioner:

Det rann en hel del vatten från expansionskärlet ner i golvbrunnen (går ett rör). Så fort laddkretsen kom över 82 grader började vattnet rinna. Det var hett som attan! Varför är det så? Försvinner inte en hel del värme den vägen?

Expansionskärlet var riktigt varmt. Strålar inte en massa värme ut i rummet där?

Vilken hastighet ska pumpen stå på? Jag testade med alla tre, men kom inte fram till något vettigt.

Returvattnet till laddkretsen höll sig mellan 80-84, förutom när jag lastade in mer ved då den steg till 90 (då rann det bra från exp). Är det så det ska vara?

Och slutligen, det jag betraktar som den största gåtan (för mig). Hur kommer det sig att tanken var 85 grader längst ner, 85 grader i mitten, men bara 66 grader i toppen när jag hade laddat klart? Bordet inte varmvattnet hamna längst upp?
 
Som så ofta undrar man var rörmokarnas yrkesstolthet tagti vägen ;)

Anledningen till att det rinner ut vatten är att kärlet var fullt när du böjade elda. Nästan gång är det inte fullt

Isolera gärna expansionkärlet om du vill spara på värmen.

Med så låg effekt kan du säkert köra pumpen på läge ett och spara lite ström. Bara om det vill koka behöver du höja.

När det börjar komma tillbaka varmt vatten från tanken stiger tempen, likaså om det brinner mera (högre uteffekt från pannan). Jag har mätdata från mitt system i en tidigare tråd kallad vedeldarporr eller liknande.

Det är fysikaliskt omöjligt att ha 65 ovanför 85, kolla termometrarna i en kastrull med kokande vatten.

Lycka till!
 
Tack för svaret, Mats!

Det där med termometern högst upp är sannerligen skumt. Förhoppningsvis får jag ut rörisen i dag eller i morgon i lite andra ärenden och då ska jag ta de med honom.

Hur är det med nakna kopparrör i pannrummet förresten? Ska man isolera dem? Hjälper det något?

En annan fråga jag har gäller kaminen, som väser rätt bra när jag eldar på för fullt. Är detta normalt? Jag blev lite rädd för att en skulle börja koka eller något, men det kanske låter från vattenmanteln utan att det börjar koka.
 
Du kan lätt dra/skruva ur termometrarna (utan att det läcker ut vatten) och koka dom.

Isolera alla rör så att du får värmen där du vill ha den, det är viktigt.

Det brukar vara mer ljud med färskt vatten, mycket syre som ska ut.
 
Skönt att det löste sig.
Byt plats på mitten-/topptermometern och kolla resultatet, den är förmodligen kass.
Du lär väl få tillräckligt med värme i pannrummet ändå, isolera rören och kärlet.
En termometer nära kaminen kanske inte är så dumt, men du lär väl lära dig hur mycket du kan kräma på.

BTW, vilken kamin har du?
 
Matss skrev:
.

Det är fysikaliskt omöjligt att ha 65 ovanför 85, kolla termometrarna i en kastrull med kokande vatten.
Om laddomaten stannar för sent så får man detta fenomen, kallare vatten på toppen och varmare botten. Temperaturen jämnar ju ut sig ganska snart.

Med rökgastermostat löser man detta problem.

 
Oj, oj, oj! Såpan fortsätter.

Problemet med den övre termometern var att det hade åkt ur så mycket vatten ur tanken när jag eldade att den inte låg i vatten. Shunten till golvvärmen hade fått en knäpp också eftersom den inte fick något vatten.

Vi fyllde på tanken och eldade, men det rinner ut ur expansionskärlets spilledning. Varför? Rörisen var och mätte och expansionskärlet är högre än tanken, även om det inte är mycket. Hans förslag är att vi ska höja exp. en halvmeter för att problemet ska försvinna.

När han hade åkt höll jag på att mixtra lite. Fyllde tanken och eldade i kaminen och körde pumpen på ettan. Då höll sig vattnet någorlunda kvar, men så fort jag slår på pumpen på tvåan eller trean börjar det sippra ut. Ett annat lustigt fenomen är att avluftningen som sitter längst upp på tanken pyser nästan konstant. Vart kommer all luft ifrån?

Tyckte även att det lät lite märkligt från kaminen. Vid närmare undersökning tycks det liksom bubbla till lite då och då och om man känner på rören så känns det som att en massa bubblor åker iväg då och då. Det ska väl inte vara en massa luft i kaminens mantel?

Någon som kan något om det här?
 
Svårt att svara på när man inte vet hur det ser ut (lätt om man ser ;) )

Du kan inte rita en liten skiss? Och fota med digitalkamera?

Hur sitter expansion ansluten i förhållande till kamin och tank? Låter som att pumpen ger extra tryck där?
 
Jag skissade upp hur det ser ut, ungefär. Kan ta bilder när jag kommer hem.
 
  • pastedGraphic3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten korrigering: röret som går från kaminen till tanken och expansionskärlet går inte först upp en bit utan går endast sidledes och sen ner mot tanken och upp mot kärlet.

I instruktionsboken för kaminen är röret mot expen kopplat på en egen anslutning mot kaminen. Kan detta spela någon roll?
 
Luften kommer från syret i vattnet. när du eldat och fyllt på ett antal ggr kommer du ifrån detta problem. Tills dess så kommer du höra "bubblandet" från kaminen
 
Det är kopplat som jag misstänkte, när laddpaketet går kommer pumpen att trycka vattnet mot expansion och det flödar över. Det är bara möjligt så länge du har en luftficka i tanken som kan expandera. När du fått ur all luft ur tanken är det inget problem.

Kör pumpen på lägsta fart så minskar problemet. Läge 2 räcker oftast till 30 kW pannor.

Försök att hetta upp allt vatten så mycket som möjligt så försvinner luften fortast.

Lufta tanken med pumpen av.

På kökspannor kan det vara lämpligt att köra med kallare termostat än vanligt i laddpaketet.
 
Tackar för svaren! Det är verkligen guld värt att kunna ventilera sina problem på det här forumet.
 
du skriver: röret från kaminen går sidledes och NER mot tanken. Är toppen på akumulatorn lägre ner än toppen på pannan?
Några grundprinciper för en värmeanlegning för att få grepp om det hela:
Luften samlas alltid i den högsta punkten i rör/tank och där ska avluftningen sitta för att göra någon nytta.
Varm vatten är lättare och stiger upp av sej själv, kall vatten är tyngre och rinner neråt av sej själv ( självcirkulation). Finns inte dom förutsättningar använder man pump för att tvångsflytta vatten ditt den inte vill själv.

Att det rinner från expansionstanken kan bero på att när vatten värms så ökar det i volym. Fanns det för mycket vatten i expansionstanken när vatten var kall så kan den rinna ut när den ökar sin volym. Nivå i en öppen expansionskärl skall variera ( kallt vatten = låg nivå, varmt vatten= hög nivå).

Det finns luft i kall kranvatten och man blir av med luften genom uppvärmning ( som när man kokar vatten och avgasar luftbubblor).
gaia

 
Hej, alla hjälpsamma! Gaia: Röret går ner i plattan för att sen komma upp vid tanken. Och tanken är högre än kaminen.

Jag fyllde upp tanken igen i går och eldade, men nu med pumpen på lägsta hastigheten. Jag tror det fungerade bättre. Det kom en del vatten ur spilledningen, men inte så som förut då det rann nästan konstant.

I kväll ska jag försöka igen. Synd att man inte kan se på något sätt hur mycket vatten som finns kvar i tanken.

När jag elda kraftigt så ger kaminen fint med värme, men jag är lite orolig för att jag ska skada något när jag kör så häftigt. Kan man sätta någon termometer runt rökröret för att se så det inte blir skadligt varmt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.