Hejsan,

Ska bygga mitt 1:a kök någonsin men har lite problem med vissa saker.
Bla så kommer vi ha liggande handtag på överskåpen och då får vi svårt att
öppna det högra överskåpet brevid fläkten utan att det slår i högskåpet, se bilder.

Hur kan man lösa detta?

Dörrarna på ritningarna är inga dörrar utan valv (men får inte till det i ritn-programmet...:(). Den nedersta valvet är i dagsläget endast 89 cm bred men vi tänker öppna upp öppningen markant, vilket är också väggen mot hallen.

Tar gärna emot idéer, förslag och justeringar gällande hela planlösningen.

Tack på förhand!
Dontino
 
Redigerat:
Den mest uppenbara lösningen är ju att ha vertikala handtag... :)

Personligen gillar jag inte horisontella handtag på skåpluckor, speciellt inte breda sådana. Det är mer praktiskt med vertikala för då ser man direkt utan att behöva tänka vilket håll luckan kommer att öppnas åt. Sen tycker jag att det ser bättre ut också men det är förstås en smaksak.

Du skulle kunna byta plats på högskåpet och bänken bredvid kylen också.
 
Tuxie skrev:
Du skulle kunna byta plats på högskåpet och bänken bredvid kylen också.
Vilken utmärkt idé....d^_^b......som ingen expert har föreslagit förut, fastän jag har varit på Ikea, Kvik, Marbodal, Ballingslöv/Sentence, HTH, Epoc osv......

I så fall skulle man förlora en "avställningsplats" för matvaror som ska in i kyl/frys
men o andra sidan skulle jag/vi kunna få in en "halvt" högskåp för att få en bra höjd på diskmaskinen samt kunna flytta ind.hällen lite åt höger och få en större arbetsplats mellan häll och diskho.

Jisses, vad inlåst man har blivit på "experternas" förslag......... :O
 
:) Jag satt varenda kväll i flera veckor och testade ett oändligt antal idéer och konstiga lösningar för att få till en bra lösning för mitt minikök med konstiga mått. Ladda hem programmen från IKEA, Epoq och Kvik och sitt och experimentera lite med oortodoxa lösningar.

Ett annat tips är att försöka bygga in så många saker som möjligt i väggskåp (mikro, kaffebryggare, radio?) annars försvinner snabbt den bänkyta som från början såg så stor ut... Tänk efter vilka saker som ni vet med er att alltid kommer att stå framme och bygg in dessa även om det blir lite dyrare.
 
Har ritat ett nytt förslag, se bilagor "Ny planering 100520".

Längst ut till vänster sitter diskmaskinen fortfarande kvar men i ritnprogrammet fanns inget "halvhögt" högskåp utan det blir en krock med överskåpet.Jag är endast ute efter att höja diskmaskinen ungefär 20 cm. Vet att det finns skåp med höjd på ca 110 cm.


Denna planering löser en hel del saker bla:
* så kommer man även kunna öppna högskåpet till höger om fläktkåpan,
* vi får upp diskmaskinen,
* större arbetsyta mellan diskho o ind.häll
* fläktkåpan behöver knappt flyttas samt att spiroröret till den kommer endast att gå igen ett högskåp.
* Högskåpet med micro/ugn kommer att linjera fint med toppskåpen över kyl/frys(som ska vara framflyttad men återigen en bugg i ritn.programmet)


Synpunkter mottages med stor glädje....:)
 
En reflektion bara: vill du inte ha största avlastningsytan på höger sida om hällen?

Om du är högerhänt iofs.
En petitess iofs, men kanske om du inte tänkt på det.
 
Kommer det att vara ett matbord på den stora golvytan i mitten? Isåfall har ni er "avställningsplats för matvaror vid kylen" där. :)

Har ni förresten sett att Siemens och Bosch har så kallade "modulärdiskmaskiner" för inbyggnadsskåp?
http://www.siemens-home.se/SC76M531EU.html

De kanske är för små för ert hushåll dock (8 kuvert), annars kan de vara en lösning om ni vill få upp diskmaskinen. De kan sättas överallt där en vanlig 60x60 inbyggnadsugn kan sättas, även i samma högskåp som ugnen så länge diskmaskinen sitter underst.
 
cust3000 skrev:
En reflektion bara: vill du inte ha största avlastningsytan på höger sida om hällen?

Om du är högerhänt iofs.
En petitess iofs, men kanske om du inte tänkt på det.
Både ja o nej. Har faktiskt en 40 cm-avställningsyta idag till höger om spisen men tyvärr är den ingen avlastningsyta för kastruller längre utan området är "upptaget" av kokböcker, servetter, lådvin, matolja + en massa annat.......:(

Har "vibbar" att även om man gör högra avställningsplatsen till tex 60-bredd så kommer det inte finnas fler kastruller där iallfall.....:rolleyes:
 
Tuxie skrev:
Kommer det att vara ett matbord på den stora golvytan i mitten? Isåfall har ni er "avställningsplats för matvaror vid kylen" där. :)
Bordet funkar så idag + men också som en uppsamlingsplats(läs konstig magnet) för reklam, brev, tidningar och diverse andra saker....You name and it´s there...vilket medför att familjen inte äter i köket längre utan inne i vardgasrummets matbord, eller framför tv eller ute på altan, dvs alla ställen förutom köket.....:D

Tuxie skrev:
Har ni förresten sett att Siemens och Bosch har så kallade "modulärdiskmaskiner" för inbyggnadsskåp?
[länk]

De kanske är för små för ert hushåll dock (8 kuvert), annars kan de vara en lösning om ni vill få upp diskmaskinen. De kan sättas överallt där en vanlig 60x60 inbyggnadsugn kan sättas, även i samma högskåp som ugnen så länge diskmaskinen sitter underst.
Vill ha en inbyggd diskmaskin med skåpsluckan fastsatt på diskmaskinen.

Förresten, tack för alla förslag...
 
Hur är det att ställa ugn/micro brevid kyl/frys enligt planering 2? Kan De störa varandra på något sätt?

Dessutom måste man väl i denna planlösning "spring över" med en varm ungsplåt till långsidan för att ha någosntans att ställa ner plåten. Kan det vara några bekymmer?
 
Det är inte optimalt men jämfört med den första lösningen så är sträckan du måste bära plåten ändå inte längre. I den första lösningen måste du bära plåten till vänster om spishällen vilket verkar vara ungefär lika långt som tvärs över golvet.

Kan du tänka dig att skippa högskåpet och ha ugnen under hällen på klassiskt vis så får du både mer bänkyta och kortare sträcka att bära plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.